'Zelfs als je veilig werkt, kan het een keer misgaan'

'Zelfs als je veilig werkt, kan het een keer misgaan'
Het team van Valentijn.

Bij CarProf Valentijn is Carissa Valentijn verantwoordelijk voor de boekhouding en de administratie. Naast haar dagelijkse werkzaamheden is ze ook een van de bedrijfshulpverleners (BHV'ers) van het onafhankelijke autobedrijf. "Natuurlijk hoop je dat er nooit iets ernstigs gebeurt. Maar als het gebeurt, zijn we goed voorbereid."

Binnen jullie bedrijf hebben opvallend veel mensen een BHV-diploma. Waarom is dat?

“Toen Adrie het bedrijf begon, hebben we samen een BHV-training gedaan. Volgens de regelgeving hebben we genoeg aan twee BHV’ers. Maar we hebben inmiddels negen medewerkers, en dan is het handig als er meer mensen zijn die in een noodsituatie eerste hulp kunnen verlenen.

Op dit moment hebben vier van de negen een BHV-diploma op zak. Ook buiten het bedrijf is een BHV-diploma handig. Het is fijn als je iemand anders kan helpen. Wij zien BHV als onderdeel van maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen.”

Hebben jullie wel eens eerste hulp moeten verlenen?

Calamiteiten voorkomen is beter dan omgaan met de gevolgen”

“Noodgevallen komen gelukkig niet vaak voor. Maar als het dan toch een keer misgaat, is het een voordeel als je weet hoe je moet handelen. We hebben meegemaakt dat een buurman hier op het bedrijventerrein het topje van zijn vinger had gezaagd. Toen hij hier binnenliep, schoten we niet in de stress. Adrie ging meteen in de BHV-stand en heeft hem direct geholpen.”

Zoals Adrie in een eerder interviewvertelt, besteden jullie bovengemiddeld veel aandacht aan veilig werken. Wat heb je daar aan in een noodsituatie?

“Veilig werken zit er bij ons echt ingebakken. We geven er samen met het team regelmatig aandacht aan. We spreken elkaar aan als we zien dat iemand iets doet wat niet veilig is. Zelfs dan zit een ongeluk soms in een klein hoekje. Tijdens het controleren van de wielophanging van een auto kwam een van onze autotechnici klem te zitten. Het gevolg: een gebroken arm. Gelukkig is hij volledig hersteld, maar dat heeft negen maanden geduurd. We hebben strenge maatregelen getroffen zodat het niet nog een keer kan gebeuren.”

De Risico Inventarisatie & Evaluatie is een belangrijk onderdeel van de werkveiligheid. Hoe hebben jullie de RI&E ingericht?

“In de werkplaats zijn alle ontsnappingsroutes, nooduitgangen en EHBO-dozen duidelijk met borden gemarkeerd. Op verschillende plekken zijn oogdouches en Persoonlijke Beschermingsmiddelen aanwezig. Voor de wettelijk verplichte Risico Inventarisatie & Evaluatie werken we met een digitaal systeem. Een digitale RI&E is altijd actueel. We leggen elke verandering in het bedrijf vast in het systeem en we stellen actiepunten in. We krijgen automatisch een herinnering als we iets moeten controleren.”

Behalve BHV’er ben je ook preventiemedewerker. Wat houdt dat in de praktijk in?

“Ik loop regelmatig een rondje door de werkplaats om te kijken of alles in orde is. Bijvoorbeeld of iedereen de voorgeschreven PBM’s gebruikt en of het gereedschap niet op de vloer rondslingert.

Een BHV-diploma hoort bij maatschappelijk verantwoord ondernemen”

Gelukkig gaat dat eigenlijk altijd goed. Iedereen let er op. Het is een veilig idee dat we veel BHV’ers hebben, maar het is nog fijner als we onze BHV-kennis niet in de praktijk hoeven te brengen. Daarom besteden we veel aandacht aan preventie. Een calamiteit voorkomen is beter dan omgaan met de gevolgen. ”

Veilig werken: bedrijfshulpverleners en preventiemedewerkers

Hoe staat het met de veiligheid in jouw bedrijf? In noodgevallen zijn bedrijfshulpverleners onmisbaar. Maar het is nog beter om onveilige situaties te voorkomen. In een bedrijf met medewerkers is dat de verantwoordelijkheid van de preventiemedewerker. Op de website van OOMT vind je hier alle informatie over.

Dit artikel is gesponsord door onze partner OOMT. Lees ook van OOMT:

Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

Een fluitende turbo: oppassen geblazen?

'Een turbo moet fluiten', werd vaak gezegd. Dit was bij de eerdere generatie turbo's zeker het geval. Door alle evoluties is de turbo bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

Anton Diender (links) van de Dupag Group en Leon Gjaltema van Autotrust zijn enthousiast over hun samenwerking.

Hoe hou jij de garantiekosten beheersbaar?

Het is een dilemma van iedere occasionverkoper: hoe voorkom ik dat kosten in de garantieperiode de marge tenietdoen, of erger, dat er geld achteraan moet? En hoe ga ik om met een storing als de koper van ver buiten de regio komt? Een uitdaging die nog groter wordt nu de wettelijke garantie wordt verlengd van 6 naar 12 maanden.

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

Van babyboomer tot generatie Z, hoe laat je ze samenwerken?

Van babyboomer tot generatie Z, hoe laat je ze samenwerken?

Het tekort aan personeel in de mobiliteitsbranche is een direct gevolg van de bevolkingssamenstelling. Het aantal ouderen neemt namelijk toe, terwijl het aantal jongeren afneemt. Op dit moment kunnen in een bedrijf mensen van maar liefst vier verschillende generaties werken, die ieder hun eigen specifieke kenmerken hebben. Voor een werkgever is het dus belangrijk om hun bedrijf en cultuur aan te passen aan deze veranderingen op de arbeidsmarkt. Ofwel: hoe laat je deze generaties zo optimaal mogelijk samenwerken?

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...