Er rijden in Europa inmiddels meer dan 30 miljoen bestelwagens rond. Die zijn betrokken bij zo’n 4% van de zware verkeersongelukken. Niet veel, maar als het misgaat dan zijn de gevolgen vaak ernstiger dan bij botsingen met gewone auto’s.
Zo test Euro NCAP bedrijfswagens
Om goed te kunnen vergelijken, test Euro NCAP daarom elk jaar meerdere modellen. Denk aan botsproeven en controles van actieve veiligheidssystemen. Tot voor kort kregen bestelwagens een medaille (goud, zilver, brons), maar sinds dit jaar is het sterrensysteem ingevoerd. Net als bij personenauto’s. Dat maakt het overzichtelijker voor ondernemers en vakmensen die een veilige bus zoeken.
Veiligheid zit steeds vaker in slimme systemen
Een belangrijk onderdeel van de beoordeling is het gebruik van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Denk aan systemen die automatisch remmen bij gevaar, helpen bij het in de rijstrook blijven of vermoeidheid detecteren. In 2021 scoorden slechts 4 van de 18 geteste bussen meer dan 40% op deze onderdelen. In 2024 behaalden 17 van de 18 een score boven de 60%. Een duidelijk teken dat fabrikanten veiligheid hoger op de agenda hebben gezet.
Veilige bussen bij Dutch Vans

Veel van de genoemde bedrijfswagens zijn verkrijgbaar bij Dutch Vans. Met een voorraad van meer dan 350 jong gebruikte bedrijfswagens hebben ze altijd een groot aanbod. Of je nu een compacte bus zoekt of juist een grote laadruimte nodig hebt, je vindt altijd een model dat past. En belangrijker nog: eentje die scoort op veiligheid.
Dit artikel is gesponsord door Dutch Vans.