Biometrische display monitort bestuurder
Continental en trinamiX lanceren een onzichtbare biometrische display die vitale parameters monitort, airbags optimaliseert en veiligheidsgordels controleert.
Continental en trinamiX lanceren een onzichtbare biometrische display die vitale parameters monitort, airbags optimaliseert en veiligheidsgordels controleert.
Volkswagen werkt aan nieuwe, slimme technologie om voetgangers en fietsers beter te beschermen. Onder meer met een pop-up motorkap. Hoe werkt dat?
Volvo Trucks introduceert nieuwe veiligheidssystemen met geavanceerde sensoren en automatische remtechnologie, gericht op de bescherming van voetgangers en fietsers.
Hoe rijdt een auto met Steer-by-Wire? Of Brake-by-Wire? Deze en andere technologie konden we in de praktijk testen tijdens de Bosch Techday 2024.
ZF heeft zijn cubiX vehicle motion control portfolio uitgebreid naar bedrijfsvoertuigen. Net als bij personenauto's nemen ook bij bedrijfsvoertuigen de elektronische besturingsfunctionaliteiten toe, wat leidt tot een groeiende vraag naar specifieke besturingseenheden.
Op proef zullen bij het tennistoernooi van Roland-Garros autonome shuttles van Renault rijden. Ze vervoeren passagiers tussen het tennisstadion en de parkeerplaats bij het Bois de Boulogne, of naar het Place de la Porte d'Auteuil aan de rondweg.
TomTom en Mitsubishi Electric werken samen aan de ontwikkeling van geavanceerde oplossingen voor geautomatiseerd rijden, met de nadruk op nauwkeurige locatietechnologie.
Bij CarProf Valentijn is Carissa Valentijn verantwoordelijk voor de boekhouding en de administratie. Naast haar dagelijkse werkzaamheden is ze ook een van de bedrijfshulpverleners (BHV'ers) van het onafhankelijke autobedrijf. "Natuurlijk hoop je dat er nooit iets ernstigs gebeurt. Maar als het gebeurt, zijn we goed voorbereid."
Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?
Op 4 februari zal het 25 jaar geleden zijn dat het eerste Euro NCAP-testrapport verscheen. Het European New Car Assessment Programme liet niet zelden genadeloos zien hoe (on)veilig auto's echt zijn. Hun tests gingen de verwachtingen opschroeven ten aanzien van standaard veiligheidstechniek. Hoe veranderde dat onze auto's?