Goodyear en ZF kondigen een succesvolle integratie aan van bandenintelligentietechnologieën met software voor vehicle motion control software. Foto: ZF

CubiX vehicle motion control van ZF nu ook voor bedrijfsvoertuigen

ZF heeft zijn cubiX vehicle motion control portfolio uitgebreid naar bedrijfsvoertuigen. Net als bij personenauto's nemen ook bij bedrijfsvoertuigen de elektronische besturingsfunctionaliteiten toe, wat leidt tot een groeiende vraag naar specifieke besturingseenheden.

De people movers voor Roland-Garros zijn nog echte prototypes, met lidars op alle hoeken en overal ondersteunende camera’s volgens WeRide recept. - Foto: Renault

Autonome Renaults voor openbaar vervoer

Op proef zullen bij het tennistoernooi van Roland-Garros autonome shuttles van Renault rijden. Ze vervoeren passagiers tussen het tennisstadion en de parkeerplaats bij het Bois de Boulogne, of naar het Place de la Porte d'Auteuil aan de rondweg.

De High Definition (HD) Map van TomTom zal de hardware van Mitsubishi Electric's High-Definition Locator aandrijven, waardoor de zeer nauwkeurige gegevens worden geleverd die nodig zijn voor geautomatiseerd rijden.

Geautomatiseerd rijden met TomTom en Mitsubishi Electric

TomTom en Mitsubishi Electric werken samen aan de ontwikkeling van geavanceerde oplossingen voor geautomatiseerd rijden, met de nadruk op nauwkeurige locatietechnologie.

Het team van Valentijn.

'Zelfs als je veilig werkt, kan het een keer misgaan'

Bij CarProf Valentijn is Carissa Valentijn verantwoordelijk voor de boekhouding en de administratie. Naast haar dagelijkse werkzaamheden is ze ook een van de bedrijfshulpverleners (BHV'ers) van het onafhankelijke autobedrijf. "Natuurlijk hoop je dat er nooit iets ernstigs gebeurt. Maar als het gebeurt, zijn we goed voorbereid."

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

Vanaf het begin werden Euro NCAP-botsproeven bij het Nederlandse TNO gedaan, naast het Britse Thatcham. ADAC sloot aan, ook in Frankrijk en Italië wordt nu voor NCAP gebotst.

Euro NCAP: wat veranderde er in 25 jaar crashtesten?

Op 4 februari zal het 25 jaar geleden zijn dat het eerste Euro NCAP-testrapport verscheen. Het European New Car Assessment Programme liet niet zelden genadeloos zien hoe (on)veilig auto's echt zijn. Hun tests gingen de verwachtingen opschroeven ten aanzien van standaard veiligheidstechniek. Hoe veranderde dat onze auto's?