Een fluitende turbo: oppassen geblazen?

Een fluitende turbo: oppassen geblazen?
Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

'Een turbo moet fluiten', werd vaak gezegd. Dit was bij de eerdere generatie turbo's zeker het geval. Door alle evoluties is de turbo bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

Allereerst: een fluitende turbo is niet áltijd het teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Alert moet u zijn wanneer het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is. Negeert u dit signaal, dan kan er schade ontstaan. Welke schade? Dat is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak. Laten we beginnen met de meest voorkomende oorzaak voor het fluiten…

Voorbeelden van turbo’s die geluid maken of fluiten

Vaak is gewoon zien de beste uitleg. In onderstaande video leggen we aan de hand van enkele turbo’s uit wat geluid in een turbo betekent.

Olie in het carterontluchtingsysteem

Op de meeste motoren is de carterventilatie aangesloten op de luchtaanvoerbuis tussen het luchtfilter en de turbo. Het gevolg is dat er altijd vette dampen worden aangezogen door de turbo. In principe is dit geen probleem. Maar als de dampen veel olie bevatten, kan de turbo gaan fluiten.

Er zijn drie oorzaken voor olie in het carterontluchtingsysteem. Naast een slechte motorconditie kan dit ook worden veroorzaakt door een te hoog oliepeil. Als de olie boven het maximumniveau wordt gevuld, wordt dit er via de carterventilatie uitgegooid. Als een klant belt met de klacht dat er olie in het luchtafvoersysteem zit, vragen wij dan ook altijd of het voor de turbo net zo nat is als na de turbo. Is dit het geval, dan is het vrij zeker dat de olie uit het carterventilatiesysteem komt. De verklaring is simpel: olie gaat nooit tegen de stroom in. Als de turbo olie zou lekken, zou dit dus nooit in de luchtafvoerbuis voor de turbo terecht komen.

Het is belangrijk om niet alleen het luchtsysteem schoon te maken, maar ook de oorzaak te achterhalen. Te veel olie in het luchtsysteem kan namelijk nare gevolgen hebben als het met de lucht mee de motor in gaat.

Klinkt als metaal op metaal? Check de smering

Een schrapend, beetje fluitend geluid, dat sommigen zullen herkennen van het bewerken van metaal op de draaibank, wordt veroorzaakt door metaal-op-metaalcontact. Als dit alleen te horen is als de turbo wordt belast, bij het gasgeven dus, kan dit worden veroorzaakt door het schrapen van het compressorwiel tegen het compressorhuis. De oorzaak hiervoor is een gebrek aan smering. Dit is nét zo ernstig als het klinkt, uiteindelijk zal dit leiden tot een totaal defecte turbo.

Fluiten door scheur in een luchtleiding

Varieert het fluitende geluid in hoogte samen met het toerental of de druk? Dan kunnen we de oorzaak zoeken in de luchtstroom, bijvoorbeeld door een scheur in een luchtleiding. Als de luchtstroom door een kleine opening stroomt, veroorzaakt dat een fluitend geluid. Vaak zien we hierbij ook fouten in luchtmassametingen en turbodruk.

Fluiten door beschadigd compressorwiel

Nog een fluitend geluid, maar dan gekoppeld aan een beschadigd compressorwiel. Door de beschadiging van het compressorwiel ontstaat er bij hoge toerentallen een werveling met een fluitende toon tot gevolg. Het is zaak hier niet lang mee door te rijden, want door de onbalans die hierdoor ontstaat raakt de turbo onherstelbaar defect. Ook kunnen er uiteindelijk delen van het compressorwiel afbreken, met dezelfde gevolgen voor de turbo. De oorzaak voor een beschadigd compressorwiel is meestal inslag van een vreemd deel. Nog even verder zoeken dus, wat er precies is gebeurd.

Te hoge uitlaatgas tegendruk

Is het geluid fluitend of gierend, check dan of er uitlaatgaslekkage is rondom de VNT-hevel. Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst. Dit gaat vaak samen met uitlaatgasstank in het interieur van de auto en turbodrukproblemen.

Vervuild EGR-systeem

Verandert het fluitende of gierende geluid met het toerental, dan kan het ook worden veroorzaakt door een vervuild EGR-systeem, bijvoorbeeld doordat een klep in de EGR niet goed sluit. Een niet goed sluitende EGR veroorzaakt luchtstromen op niet gewenste momenten. Dit gaat samen met turbodrukproblemen.

Lekkage langs pakkingen

Tot slot kan een fluitend of gierend geluid, dat verandert met het toerental, ook worden veroorzaakt door lekkage langs pakkingen. Net als bij een scheur in een leiding, ontstaat het fluitende geluid als de luchtstroom door een kleine opening stroomt. Een kleine opening veroorzaakt een fluitend geluid. Is de opening wat groter, is het geluid wat zwaarder en is het meer ‘gieren’.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Turbo’s Hoet.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...