Een fluitende turbo: oppassen geblazen?

Een fluitende turbo: oppassen geblazen?
Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

'Een turbo moet fluiten', werd vaak gezegd. Dit was bij de eerdere generatie turbo's zeker het geval. Door alle evoluties is de turbo bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

Allereerst: een fluitende turbo is niet áltijd het teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Alert moet u zijn wanneer het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is. Negeert u dit signaal, dan kan er schade ontstaan. Welke schade? Dat is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak. Laten we beginnen met de meest voorkomende oorzaak voor het fluiten…

Voorbeelden van turbo’s die geluid maken of fluiten

Vaak is gewoon zien de beste uitleg. In onderstaande video leggen we aan de hand van enkele turbo’s uit wat geluid in een turbo betekent.

Olie in het carterontluchtingsysteem

Op de meeste motoren is de carterventilatie aangesloten op de luchtaanvoerbuis tussen het luchtfilter en de turbo. Het gevolg is dat er altijd vette dampen worden aangezogen door de turbo. In principe is dit geen probleem. Maar als de dampen veel olie bevatten, kan de turbo gaan fluiten.

Er zijn drie oorzaken voor olie in het carterontluchtingsysteem. Naast een slechte motorconditie kan dit ook worden veroorzaakt door een te hoog oliepeil. Als de olie boven het maximumniveau wordt gevuld, wordt dit er via de carterventilatie uitgegooid. Als een klant belt met de klacht dat er olie in het luchtafvoersysteem zit, vragen wij dan ook altijd of het voor de turbo net zo nat is als na de turbo. Is dit het geval, dan is het vrij zeker dat de olie uit het carterventilatiesysteem komt. De verklaring is simpel: olie gaat nooit tegen de stroom in. Als de turbo olie zou lekken, zou dit dus nooit in de luchtafvoerbuis voor de turbo terecht komen.

Het is belangrijk om niet alleen het luchtsysteem schoon te maken, maar ook de oorzaak te achterhalen. Te veel olie in het luchtsysteem kan namelijk nare gevolgen hebben als het met de lucht mee de motor in gaat.

Klinkt als metaal op metaal? Check de smering

Een schrapend, beetje fluitend geluid, dat sommigen zullen herkennen van het bewerken van metaal op de draaibank, wordt veroorzaakt door metaal-op-metaalcontact. Als dit alleen te horen is als de turbo wordt belast, bij het gasgeven dus, kan dit worden veroorzaakt door het schrapen van het compressorwiel tegen het compressorhuis. De oorzaak hiervoor is een gebrek aan smering. Dit is nét zo ernstig als het klinkt, uiteindelijk zal dit leiden tot een totaal defecte turbo.

Fluiten door scheur in een luchtleiding

Varieert het fluitende geluid in hoogte samen met het toerental of de druk? Dan kunnen we de oorzaak zoeken in de luchtstroom, bijvoorbeeld door een scheur in een luchtleiding. Als de luchtstroom door een kleine opening stroomt, veroorzaakt dat een fluitend geluid. Vaak zien we hierbij ook fouten in luchtmassametingen en turbodruk.

Fluiten door beschadigd compressorwiel

Nog een fluitend geluid, maar dan gekoppeld aan een beschadigd compressorwiel. Door de beschadiging van het compressorwiel ontstaat er bij hoge toerentallen een werveling met een fluitende toon tot gevolg. Het is zaak hier niet lang mee door te rijden, want door de onbalans die hierdoor ontstaat raakt de turbo onherstelbaar defect. Ook kunnen er uiteindelijk delen van het compressorwiel afbreken, met dezelfde gevolgen voor de turbo. De oorzaak voor een beschadigd compressorwiel is meestal inslag van een vreemd deel. Nog even verder zoeken dus, wat er precies is gebeurd.

Te hoge uitlaatgas tegendruk

Is het geluid fluitend of gierend, check dan of er uitlaatgaslekkage is rondom de VNT-hevel. Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst. Dit gaat vaak samen met uitlaatgasstank in het interieur van de auto en turbodrukproblemen.

Vervuild EGR-systeem

Verandert het fluitende of gierende geluid met het toerental, dan kan het ook worden veroorzaakt door een vervuild EGR-systeem, bijvoorbeeld doordat een klep in de EGR niet goed sluit. Een niet goed sluitende EGR veroorzaakt luchtstromen op niet gewenste momenten. Dit gaat samen met turbodrukproblemen.

Lekkage langs pakkingen

Tot slot kan een fluitend of gierend geluid, dat verandert met het toerental, ook worden veroorzaakt door lekkage langs pakkingen. Net als bij een scheur in een leiding, ontstaat het fluitende geluid als de luchtstroom door een kleine opening stroomt. Een kleine opening veroorzaakt een fluitend geluid. Is de opening wat groter, is het geluid wat zwaarder en is het meer ‘gieren’.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Turbo’s Hoet.

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team" 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team"

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van...