ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

CAN-berichten

Er is sinds de introductie van ESP enorm veel veranderd. Net zoals de rest van de elektronica in voertuigen, werd er ook bij ESP langzaam overgestapt van analoge signalen naar CAN-berichten. Eén centraal netwerk biedt immers veel voordelen. Zo is het signaal in het gehele voertuig beschikbaar en bovendien wordt er enorm bespaard op bekabeling. Dit scheelt productiekosten, ruimte én gewicht.

ESP-techniek

Ook de techniek in de sensoren zelf is erop vooruitgegaan. Maken we de vergelijking tussen Bosch 5.7 ESP en Bosch 8.0 ESP, dan zien we duidelijke verschillen. Zowel de laterale sensor als de gierhoeksensor (beiden onderdeel van de ESP-sensor) maken nu gebruik van piëzo-elektrisch materiaal dat een steeds grotere spanning afgeeft naarmate de acceleratiekracht groter wordt. Dit voltage wordt op zijn beurt weer omgezet in een elektrisch signaal.

In het midden van het piëzo-elektrisch materiaal is een afgeveerde massa geplaatst. Zodra de auto in een bepaalde richting versnelt of draait, doet de massa dit ook. De kracht die ervoor nodig is om deze massa uit de rustpositie te krijgen, genereert een bepaald voltage in het piëzo-elektrisch materiaal. Het is waarschijnlijk overbodig om uit te leggen dat dit voltage stijgt naarmate de massa meer uit zijn rustpositie wordt bewogen.

De nieuwe generatie ESP-sensor: iMEMS.

iMEMS

Dankzij het doorontwikkelen van deze techniek ontstond er uiteindelijk een nieuwe generatie ESP-sensor, ook wel iMEMS genoemd: integrated Micro Electro-Mechanical System. De gierhoeksensor is door deze techniek echt microscopisch klein geworden. Moderne ABS ECU’s, zoals bepaalde types van de ATE Teves (Continental) MK60E, hebben hierdoor dus helemaal geen externe ESP-sensor meer nodig, want deze kan nu ook geïntegreerd worden in de ECU van het ESP-systeem. En daarom zal je in veel moderne auto’s dus geen aparte ESP-sensor meer gaan terugvinden.

Hieronder een schematische weergave van zo’n iMEMS-sensor:

Klein

Mocht je dus ooit in een situatie terecht komen waarbij je de ESP-sensor wilt controleren, bedenk dan dat de storing zich tegenwoordig ook binnenin de ECU kan bevinden. Een moderne ESP-sensor is immers zó klein geworden dat deze niet meer ergens apart in de auto gemonteerd hoeft te worden.

Nieuwsgierig geworden?

Ben je nu op zoek naar meer van dit soort informatie over ABS-systemen? Of zoek je specifieke tips voor bepaalde types ABS/ESP van Bosch of Continental? Kijk dan eens op www.actronics.nl. Elke productpagina staat vol handige informatie. Bovendien is er via ‘mijn account’ een gratis exemplaar te downloaden van onze 150 pagina’s tellende Diagnosewijzer ABS/ESP. Deze bevat naast de nieuwste technieken ook instructies voor het uit- en inbouwen, elektrische schema’s, foutcodelijsten en meer.

Dit artikel is gesponsord door Actronics

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Elektrificatie van het wagenpark is noodzaak in verband met het klimaat. Dat brengt aanzienlijke ontwikkelingskosten mee, en aangepaste...

Foto: Volkswagen

VW ID. Buzz gaat autonoom rijden in 2026

Volkswagen ADMT GmbH en Mobileye Global Inc. werken samen aan een autonoom rijdende ID. Buzz AD. De Level 4 autonoom rijdende ID. Buzz moet al in...

De Audi Q6 e-tron in de kleur Daytona Grey.

Ultrasnel laden met de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is het eerste productiemodel van Audi op het Premium Platform Electric (PPE) en is voorzien van revolutionaire technologie,...

De Opel Zafira Hydrogen3. - Foto: Comyu / Wikipedia

Brandstofcel of BEV? Techniek van toen blikt terug én vooruit

In 2004 reed een Opel Zafira Hydrogen3 tienduizend kilometer door Europa. De waterstofauto maakte een pitstop bij TU Delft, juist op het moment dat...

Laadpunt in een draagtas, met adapters voor elke aansluiting, als nieuw accessoire nu bij Mercedes-Benz. - Foto: Mercedes-Benz

Draagbare laadpaal van Mercedes-Benz

Het blijft voorlopig wel een punt, hoe en waar kun je je elektrische auto opladen? Mercedes wil het makkelijker maken met een soort portable...

Een echt dikke bus, rondom uitgebouwd en in speciale kleuren. Hebbeding? - Foto: Ford

Ford Transit met rally-DNA

Ford komt met de Transit Custom MS-RT. Deze versie van de legendarische bestelbus is onder handen genomen door M-Sport, de afdeling die de...

Illustratie gecreëerd met AI.

Ammoniak als brandstof voor voertuigen - een realistische optie?

Japanse wetenschappers doen onderzoek naar ammoniak als brandstof voor voertuigen.

Accident Ahead Alert in het dashboard van een Volvo EX40. - Foto: Volvo Cars

Volvo's Accident Ahead Alert denkt vooruit

Volvo komt met een nieuwe connected veiligheidsfunctie: Accident Ahead Alert. Deze waarschuwt bestuurders voor ongelukken die verderop zijn gebeurd.