Gesponsord

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

CAN-berichten

Er is sinds de introductie van ESP enorm veel veranderd. Net zoals de rest van de elektronica in voertuigen, werd er ook bij ESP langzaam overgestapt van analoge signalen naar CAN-berichten. Eén centraal netwerk biedt immers veel voordelen. Zo is het signaal in het gehele voertuig beschikbaar en bovendien wordt er enorm bespaard op bekabeling. Dit scheelt productiekosten, ruimte én gewicht.

ESP-techniek

Ook de techniek in de sensoren zelf is erop vooruitgegaan. Maken we de vergelijking tussen Bosch 5.7 ESP en Bosch 8.0 ESP, dan zien we duidelijke verschillen. Zowel de laterale sensor als de gierhoeksensor (beiden onderdeel van de ESP-sensor) maken nu gebruik van piëzo-elektrisch materiaal dat een steeds grotere spanning afgeeft naarmate de acceleratiekracht groter wordt. Dit voltage wordt op zijn beurt weer omgezet in een elektrisch signaal.

In het midden van het piëzo-elektrisch materiaal is een afgeveerde massa geplaatst. Zodra de auto in een bepaalde richting versnelt of draait, doet de massa dit ook. De kracht die ervoor nodig is om deze massa uit de rustpositie te krijgen, genereert een bepaald voltage in het piëzo-elektrisch materiaal. Het is waarschijnlijk overbodig om uit te leggen dat dit voltage stijgt naarmate de massa meer uit zijn rustpositie wordt bewogen.

De nieuwe generatie ESP-sensor: iMEMS.

iMEMS

Dankzij het doorontwikkelen van deze techniek ontstond er uiteindelijk een nieuwe generatie ESP-sensor, ook wel iMEMS genoemd: integrated Micro Electro-Mechanical System. De gierhoeksensor is door deze techniek echt microscopisch klein geworden. Moderne ABS ECU’s, zoals bepaalde types van de ATE Teves (Continental) MK60E, hebben hierdoor dus helemaal geen externe ESP-sensor meer nodig, want deze kan nu ook geïntegreerd worden in de ECU van het ESP-systeem. En daarom zal je in veel moderne auto’s dus geen aparte ESP-sensor meer gaan terugvinden.

Hieronder een schematische weergave van zo’n iMEMS-sensor:

Klein

Mocht je dus ooit in een situatie terecht komen waarbij je de ESP-sensor wilt controleren, bedenk dan dat de storing zich tegenwoordig ook binnenin de ECU kan bevinden. Een moderne ESP-sensor is immers zó klein geworden dat deze niet meer ergens apart in de auto gemonteerd hoeft te worden.

Nieuwsgierig geworden?

Ben je nu op zoek naar meer van dit soort informatie over ABS-systemen? Of zoek je specifieke tips voor bepaalde types ABS/ESP van Bosch of Continental? Kijk dan eens op www.actronics.nl. Elke productpagina staat vol handige informatie. Bovendien is er via ‘mijn account’ een gratis exemplaar te downloaden van onze 150 pagina’s tellende Diagnosewijzer ABS/ESP. Deze bevat naast de nieuwste technieken ook instructies voor het uit- en inbouwen, elektrische schema’s, foutcodelijsten en meer.

Dit artikel is gesponsord door Actronics

Revisie van een ABS-computer. - Foto: ACtronics

ACtronics ziet stijgende interesse in gereviseerde auto-onderdelen

Volgens ACtronics neemt de interesse in gereviseerde auto-onderdelen toe. In 2024 zag het bedrijf een groei van 23% in zoekopdrachten via hun platform.

Een reedcontact bestaat uit twee ferromagnetische metalen tongen (meestal een nikkel/ijzerlegering) die boven elkaar in een glazen buis worden geplaatst die luchtvrij is of gevuld met inert gas. - Foto: Shutterstock

Het reedcontact: niemand schakelt sneller mechanisch

In dit derde deel van de Back to Basics-serie over sensoren kijken we naar het reedcontact. Wat is het, hoe werkt het, en hoe test je het?

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Foto: Cor Salverius

Trots op mijn bedrijf: bij Droog Diagnose zijn ze gek op complexe...

Je kunt bij Droog Diagnose in Sassenheim terecht voor reparaties, onderhoud, apk, coderen, programmeren, diagnose en nog veel meer. Het bedrijf is voornamelijk gespecialiseerd in het oplossen van complexe elektronische storingen aan BMW en MINI.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

De stand van Valeo op de CES 2025 in Las Vegas. - Foto: Valeo

Valeo op CES 2025: ruitenwisser van de toekomst en nooit meer rijden...

Toeleverancier Valeo toont op de technologiebeurs CES 2025 geavanceerde veiligheidssystemen en oplossingen voor software-defined vehicles.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

Foto: Michelin

Michelin en Brembo verkorten remweg met slimme systemen

Michelin en Brembo bundelen krachten. Slimme software en AI verbeteren remprestaties en verkorten remwegen tot vier meter. Hoe?