Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?
Delen:

CAN-berichten

Er is sinds de introductie van ESP enorm veel veranderd. Net zoals de rest van de elektronica in voertuigen, werd er ook bij ESP langzaam overgestapt van analoge signalen naar CAN-berichten. Eén centraal netwerk biedt immers veel voordelen. Zo is het signaal in het gehele voertuig beschikbaar en bovendien wordt er enorm bespaard op bekabeling. Dit scheelt productiekosten, ruimte én gewicht.

ESP-techniek

Ook de techniek in de sensoren zelf is erop vooruitgegaan. Maken we de vergelijking tussen Bosch 5.7 ESP en Bosch 8.0 ESP, dan zien we duidelijke verschillen. Zowel de laterale sensor als de gierhoeksensor (beiden onderdeel van de ESP-sensor) maken nu gebruik van piëzo-elektrisch materiaal dat een steeds grotere spanning afgeeft naarmate de acceleratiekracht groter wordt. Dit voltage wordt op zijn beurt weer omgezet in een elektrisch signaal.

In het midden van het piëzo-elektrisch materiaal is een afgeveerde massa geplaatst. Zodra de auto in een bepaalde richting versnelt of draait, doet de massa dit ook. De kracht die ervoor nodig is om deze massa uit de rustpositie te krijgen, genereert een bepaald voltage in het piëzo-elektrisch materiaal. Het is waarschijnlijk overbodig om uit te leggen dat dit voltage stijgt naarmate de massa meer uit zijn rustpositie wordt bewogen.

De nieuwe generatie ESP-sensor: iMEMS.

iMEMS

Dankzij het doorontwikkelen van deze techniek ontstond er uiteindelijk een nieuwe generatie ESP-sensor, ook wel iMEMS genoemd: integrated Micro Electro-Mechanical System. De gierhoeksensor is door deze techniek echt microscopisch klein geworden. Moderne ABS ECU’s, zoals bepaalde types van de ATE Teves (Continental) MK60E, hebben hierdoor dus helemaal geen externe ESP-sensor meer nodig, want deze kan nu ook geïntegreerd worden in de ECU van het ESP-systeem. En daarom zal je in veel moderne auto’s dus geen aparte ESP-sensor meer gaan terugvinden.

Hieronder een schematische weergave van zo’n iMEMS-sensor:

Klein

Mocht je dus ooit in een situatie terecht komen waarbij je de ESP-sensor wilt controleren, bedenk dan dat de storing zich tegenwoordig ook binnenin de ECU kan bevinden. Een moderne ESP-sensor is immers zó klein geworden dat deze niet meer ergens apart in de auto gemonteerd hoeft te worden.

Nieuwsgierig geworden?

Ben je nu op zoek naar meer van dit soort informatie over ABS-systemen? Of zoek je specifieke tips voor bepaalde types ABS/ESP van Bosch of Continental? Kijk dan eens op www.actronics.nl. Elke productpagina staat vol handige informatie. Bovendien is er via ‘mijn account’ een gratis exemplaar te downloaden van onze 150 pagina’s tellende Diagnosewijzer ABS/ESP. Deze bevat naast de nieuwste technieken ook instructies voor het uit- en inbouwen, elektrische schema’s, foutcodelijsten en meer.

Dit artikel is gesponsord door Actronics