Hoe blijf je kostenstijgingen de baas? En wat zou de overheid kunnen doen?

Hoe blijf je kostenstijgingen de baas? En wat zou de overheid kunnen doen?
Heb je dit voertuig in onderhoud? Top! Helaas kan niet iedere klant rekenen op een salarisverhoging van een half miljoen. Hoe bereken je je stijgende kosten aan die minder fortuinlijke klanten door?

Hoe ga je om met de stijgende kosten van vooral energie in je bedrijf? Doorberekenen in het uurtarief? Een aparte opslag op de factuur zetten? De kosten voor eigen rekening nemen? Of zijn er andere oplossingen om autobedrijf én klant tevreden te houden? En zou de overheid kunnen helpen?

Een ondernemer in de autobranche roept met deze vragen hulp in op Facebook: “Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en welke stappen jullie nemen. Wij weten niet goed hoe we dit aan moeten pakken.”

Goed antwoord

Hij kreeg direct een goed antwoord van Wendy Saglam-Brakel, van Autodiagnose.eu: “Dat is een vraag die bij iedereen speelt. Je ontkomt er niet aan om iets te doen. Je hebt de inflatie, duurdere abonnementen en nog veel meer kostenstijgingen. Je uurtarief omhoog gooien is natuurlijk een optie. Ik noem bij nieuwe klanten meteen het nieuwe tarief. Je kunt dit bij bestaande klanten in twee fases doen.

Alles staat of valt natuurlijk met duidelijke communicatie naar je klanten. Ik doe dit met een (nieuws)brief. Dan nog zal niet iedereen blij zijn met een hoger tarief, maar je kan niet iedereen te vriend houden. Succes!”

Kosten drukken

Zo’n tariefstijging is waarschijnlijk onvoldoende om de gestegen kosten te dekken”

Dan nog is zo’n tariefstijging waarschijnlijk onvoldoende om de gestegen kosten te dekken. Daarom de vraag: zijn er ook andere oplossingen denkbaar. Kan de kachel lager? Is er iets te bereiken met isolatie? Of zijn er nog andere mogelijkheden?    

Helpende hand

Oké, op Prinsjesdag trok het kabinet 17 miljard euro uit om de koopkracht te stutten en lastminute-actie ‘energieprijsplafond voor huishoudens’ komt daar nog overheen. Ondertussen moet het MKB nog even doorbijten, want op ondersteuning van het MKB studeert onze regering nog.

Jouw ideeën!

Kortom, dit is een mooi moment om zowel ondernemers als de dames en heren in Den Haag de helpende hand toe te steken. Hoe ga jij om met kostenstijgingen en hoe zou de overheid garagebedrijven kunnen helpen om de kostenstijgingen de baas te blijven? Heb je ideeën? Deel ze met AMT in het formulier hieronder.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Judith Laut en Joost Both weten dat de lezingen en demonstraties inspireren. "Maar Auto Prof 2024 is ook een gezellig dagje uit."

Auto Prof: al zeventig procent gevuld

Zeventig procent van de beursvloer in de Evenementenhal Gorinchem is al volgeboekt. Wat is er allemaal op Auto Prof 2024 te zien?

Tip voor de schrijvers van verkiezingsprogramma's: Hoe opmerkelijker je standpunten, hoe groter de kans op een eervolle vermelding in AMT's Opmerkelijke  Standpunten Top 3!

Tweede Kamer-verkiezingen 2023: Opmerkelijke Standpunten, Open Deuren...

22 november is verkiezingsdag. Grote vraag, wat ga je stemmen? AMT zet in de aanloop ernaartoe de mobiliteitsstandpunten van VVD, GL/PvdA, PVV, BBB...

Behalve een defect kan ook een eigenschap non-conform zijn. Als de verkoper zegt dat de actieradius van een EV 600 km is, maar in de praktijk blijkt dat maar 300 km, dan kan de klant zeggen: dat is een afwijking, dit is non-conform.

Garantietermijn naar 12 maanden: dubbel zo lang, dus dubbel ellende?

Vorig jaar is de wettelijke garantietermijn verlengd van zes naar twaalf maanden. Dubbel zo lang, dus dubbel zoveel ellende? De consument kan niet...

Allparts, Wijlhuizen, BeneParts en MP zijn vanaf 1 januari 2023 'powered by Nexus'.

Allparts van GroupAuto naar Nexus: wat betekent dat?

Alle Allparts-grossiers stappen per 1 januari 2023 over van GroupAuto naar Nexus Automotive. AllParts Nederland gaat het autosegment invullen,...

De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto steeg met meer dan 12%, die van een occasion met ruim een vijfde.

Dealerrendement opnieuw hoog, maar stabiliseert

Uit de BOVAG Branche Barometer blijkt dat de gemiddelde nettowinst per autodealervestiging in de eerste helft van dit jaar precies 2% bedroeg. De...

FOCWA en BOVAG luiden gezamelijk de noodklok: "Opdrachtgevers, compenseer hoge kosten schadeherstellers!"

FOCWA en BOVAG luiden gezamelijk de noodklok: "Opdrachtgevers,...

Namens de schadebranche luiden FOCWA en BOVAG samen de noodklok over de sterk gestegen kosten voor schadeherstelbedrijven. Veilig en goed uitgevoerd...

RDW maakt voertuigrapport online beschikbaar

RDW maakt voertuigrapport online beschikbaar

Sinds 1 augustus kunnen erkenninghouders het RDW-voertuigrapport koppelen aan online advertenties op occasionwebsites. Zo zien potentiële kopers de...

Met gedurfd design slaan de nieuwste Peugeots goed aan en stijgt de verkoop. Nu de rest van de Stellantis-groep nog, al boekt zowaar ook Fiat wat winst, geheel dankzij de 500.

Autoverkopen eerste halfjaar 2022: niet genoeg auto's of niet genoeg...

"Elk nadeel hep ze voordeel", als we Johan Cruijff mogen geloven. Met de blik op de autoverkoop zou dat dan het enige lichtpunt zijn. Het 'voordeel'...