Een ondernemer in de autobranche roept met deze vragen hulp in op Facebook: “Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en welke stappen jullie nemen. Wij weten niet goed hoe we dit aan moeten pakken.”
Goed antwoord
Hij kreeg direct een goed antwoord van Wendy Saglam-Brakel, van Autodiagnose.eu: “Dat is een vraag die bij iedereen speelt. Je ontkomt er niet aan om iets te doen. Je hebt de inflatie, duurdere abonnementen en nog veel meer kostenstijgingen. Je uurtarief omhoog gooien is natuurlijk een optie. Ik noem bij nieuwe klanten meteen het nieuwe tarief. Je kunt dit bij bestaande klanten in twee fases doen.
Alles staat of valt natuurlijk met duidelijke communicatie naar je klanten. Ik doe dit met een (nieuws)brief. Dan nog zal niet iedereen blij zijn met een hoger tarief, maar je kan niet iedereen te vriend houden. Succes!”
Kosten drukken
Dan nog is zo’n tariefstijging waarschijnlijk onvoldoende om de gestegen kosten te dekken. Daarom de vraag: zijn er ook andere oplossingen denkbaar. Kan de kachel lager? Is er iets te bereiken met isolatie? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Helpende hand
Oké, op Prinsjesdag trok het kabinet 17 miljard euro uit om de koopkracht te stutten en lastminute-actie ‘energieprijsplafond voor huishoudens’ komt daar nog overheen. Ondertussen moet het MKB nog even doorbijten, want op ondersteuning van het MKB studeert onze regering nog.
Jouw ideeën!
Kortom, dit is een mooi moment om zowel ondernemers als de dames en heren in Den Haag de helpende hand toe te steken. Hoe ga jij om met kostenstijgingen en hoe zou de overheid garagebedrijven kunnen helpen om de kostenstijgingen de baas te blijven? Heb je ideeën? Deel ze met AMT in het formulier hieronder.