PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen

PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen
Kroon-Oil specialisten maken binnen het Kroon-Oil Garage Supportplan steeds vaker gebruik van het PowerFlush spoelconcept.

Het grote succes van PowerFlush TPE ligt in het oplossen van vervuilingsproblemen; het is in feite repareren zonder sleutelen. Dezelfde PowerFlush, die automatische transmissies grondig spoelt, reinigt en vult, kan nu ook alle soorten verbrandingsmotoren aan. Zelfs diesels zijn duizenden kilometers later nog steeds schoon aan de peilstok.

Vervuiling is al jaren een groot thema in de autobranche. Motorvervuiling ontstaat door korte stadsritten, lage olietemperaturen, downsize-motoren, grote EGR-terugvoer, regelmatig met te laag oliepeil doorrijden, soms ook door gebruik van motoroliën van onvoldoende kwaliteit en lange onderhoudsintervallen. Vervuiling en oliedrab leiden tot roet- en koolafzettingen, tot problemen met verstopte EGR-systemen, vervuilde of verstopte roetfiltersystemen, verstopte carterventilatie of vastzittende zuigerveren. Een lange lijst met problemen los je op door motoren goed te spoelen en te reinigen.

Met de vernieuwde PowerFlush TPE kun je - behalve automatische transmissies en stuurbekrachtigingsystemen - ook diesel- en benzinemotoren spoelen, reinigen en weer vullen. PowerFlush TPE is de nieuwste versie (met temperatuur-indicatie, waarschuwingszoemer en eenvoudige bediening) van de eerste generatie PowerFlush TPE-machines. Het enige wat je nodig hebt is de juiste adapter en die leen je bij de Kroon-Oil grossier.

Normaal ververs je slechts ruwweg de helft

Inmiddels zijn er vele honderden PowerFlush TPE-specialisten die met de machine automaatproblemen oplossen of preventief spoelen. ATF breekt af door thermische belastingen en neemt vocht op, waardoor de smerende eigenschappen afnemen en de slijtage toeneemt. Dat geldt ook voor ‘longlife’ ATF, want longlife betekent zelden echt levenslang. Vuil en slib zetten zich af op de kleppen, stuurventielen en in de oliekanaaltjes van het schakelbrein. Het gevolg is slecht schakelen, slippen, bonken, schommelende toerentallen en een hoger brandstofverbruik.

'Een lange lijst met problemen los je op door motoren goed te spoelen en te reinigen'”

De oplossing is het vervangen van alle ATF. Bij een normale verversing vervang je slechts ruwweg de helft van de ATF; de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen worden niet gereinigd. Dat maakt de problemen eigenlijk alleen maar erger, want het deels losgeweekte vuil veroorzaakt direct weer nieuw leed.

Repareren zonder sleutelen

PowerFlush TPE ververst altijd honderd procent, omdat de oude en de nieuwe ATF niet met elkaar kunnen vermengen. Alle leidingen, kleppen, de oliekoeler, koppelomvormer en oliekanaaltjes worden grondig gespoeld en gereinigd. Het is repareren zonder sleutelen. Het was altijd al mogelijk om ook stuurbekrachtigingsystemen te spoelen, te reinigen en te vullen met verse vloeistof en nu kun je met de TPE dus ook verbrandingsmotoren behandelen. Daarmee biedt de PowerFlush TPE ook interessante omzetkansen voor garagebedrijven die niet veel automaatklanten hebben.

Schoon werk zonder knoeien

Het werkt eenvoudig. Je zet de auto op de brug, tapt de motorolie via de carterplug af en daarna schroef je de plug weer vast en demonteer je het oliefilter. De grossier heeft de juiste adapter om de PowerFlush TPE op de oliefilteraansluiting te monteren. Je vult de motor met Flushing Oil Pro, een speciale spoelolie, dat zelfs het meest hardnekkige en vastgekoekte vuil en slib verwijdert. Nadat de motor dertig minuten gedraaid heeft, pompt de spoelmachine de Flushing Oil Pro inclusief alle vuil, slib en drab tot de laatste druppel weg. Vervolgens vul je de motor met Neutralizer Oil Pro, dat alle vuil- en schoonmaakresten opruimt.

Na tien minuten (twintig minuten voor een dieselmotor) pompt de spoelmachine de neutraliserende olie weg. De Flushing Oil Pro en de Neutralizer Oil Pro hebben hun werk gedaan (dat is nu afgewerkte olie) en de motor is volledig schoon. Het is schoon werk zonder knoeien en morsen. Je hoeft alleen nog maar een nieuw oliefilter te monteren en de motor af te vullen met de voorgeschreven olie.

Kroon-Oil PowerFlush® TPE: spoelt en reinigt automatische transmissie, stuurhuis én motor.
Kroon-Oil PowerFlush® TPE: spoelt en reinigt automatische transmissie, stuurhuis én motor.

In vijf kwartier alles opgelost

De resultaten: de motoren draaien rustiger, het toerental blijft constant, het brandstofverbruik daalt en zelfs dieselmotoren zijn duizenden kilometers na een behandeling nog schoon aan de peilstok. Uitgangspunt is uiteraard wel dat het brandstofsysteem goed moet functioneren. In vijf kwartier heb je alle inwendige vervuilings-, slib- en roetproblemen opgelost. De PowerFlush TPE verzekert autobedrijven van goed werkende motoren, automaten en stuurhuizen.

Door ook preventief te spoelen en te reinigen voorkom je problemen, teleurstellingen, dure reparaties en garantieclaims; klanten blijven tevreden en je kunt met de service extra omzet en winst in de werkplaats genereren. Kroon-Oil verkoopt de PowerFlush TPE via de grossier en zorgt voor een training bij jou op de werkvloer. De grossier heeft voor elke auto de juiste adapter te leen.

Dit artikel is gesponsord door Kroon-Oil.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...