PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen

PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen
Kroon-Oil specialisten maken binnen het Kroon-Oil Garage Supportplan steeds vaker gebruik van het PowerFlush spoelconcept.

Het grote succes van PowerFlush TPE ligt in het oplossen van vervuilingsproblemen; het is in feite repareren zonder sleutelen. Dezelfde PowerFlush, die automatische transmissies grondig spoelt, reinigt en vult, kan nu ook alle soorten verbrandingsmotoren aan. Zelfs diesels zijn duizenden kilometers later nog steeds schoon aan de peilstok.

Vervuiling is al jaren een groot thema in de autobranche. Motorvervuiling ontstaat door korte stadsritten, lage olietemperaturen, downsize-motoren, grote EGR-terugvoer, regelmatig met te laag oliepeil doorrijden, soms ook door gebruik van motoroliën van onvoldoende kwaliteit en lange onderhoudsintervallen. Vervuiling en oliedrab leiden tot roet- en koolafzettingen, tot problemen met verstopte EGR-systemen, vervuilde of verstopte roetfiltersystemen, verstopte carterventilatie of vastzittende zuigerveren. Een lange lijst met problemen los je op door motoren goed te spoelen en te reinigen.

Met de vernieuwde PowerFlush TPE kun je - behalve automatische transmissies en stuurbekrachtigingsystemen - ook diesel- en benzinemotoren spoelen, reinigen en weer vullen. PowerFlush TPE is de nieuwste versie (met temperatuur-indicatie, waarschuwingszoemer en eenvoudige bediening) van de eerste generatie PowerFlush TPE-machines. Het enige wat je nodig hebt is de juiste adapter en die leen je bij de Kroon-Oil grossier.

Normaal ververs je slechts ruwweg de helft

Inmiddels zijn er vele honderden PowerFlush TPE-specialisten die met de machine automaatproblemen oplossen of preventief spoelen. ATF breekt af door thermische belastingen en neemt vocht op, waardoor de smerende eigenschappen afnemen en de slijtage toeneemt. Dat geldt ook voor ‘longlife’ ATF, want longlife betekent zelden echt levenslang. Vuil en slib zetten zich af op de kleppen, stuurventielen en in de oliekanaaltjes van het schakelbrein. Het gevolg is slecht schakelen, slippen, bonken, schommelende toerentallen en een hoger brandstofverbruik.

'Een lange lijst met problemen los je op door motoren goed te spoelen en te reinigen'”

De oplossing is het vervangen van alle ATF. Bij een normale verversing vervang je slechts ruwweg de helft van de ATF; de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen worden niet gereinigd. Dat maakt de problemen eigenlijk alleen maar erger, want het deels losgeweekte vuil veroorzaakt direct weer nieuw leed.

Repareren zonder sleutelen

PowerFlush TPE ververst altijd honderd procent, omdat de oude en de nieuwe ATF niet met elkaar kunnen vermengen. Alle leidingen, kleppen, de oliekoeler, koppelomvormer en oliekanaaltjes worden grondig gespoeld en gereinigd. Het is repareren zonder sleutelen. Het was altijd al mogelijk om ook stuurbekrachtigingsystemen te spoelen, te reinigen en te vullen met verse vloeistof en nu kun je met de TPE dus ook verbrandingsmotoren behandelen. Daarmee biedt de PowerFlush TPE ook interessante omzetkansen voor garagebedrijven die niet veel automaatklanten hebben.

Schoon werk zonder knoeien

Het werkt eenvoudig. Je zet de auto op de brug, tapt de motorolie via de carterplug af en daarna schroef je de plug weer vast en demonteer je het oliefilter. De grossier heeft de juiste adapter om de PowerFlush TPE op de oliefilteraansluiting te monteren. Je vult de motor met Flushing Oil Pro, een speciale spoelolie, dat zelfs het meest hardnekkige en vastgekoekte vuil en slib verwijdert. Nadat de motor dertig minuten gedraaid heeft, pompt de spoelmachine de Flushing Oil Pro inclusief alle vuil, slib en drab tot de laatste druppel weg. Vervolgens vul je de motor met Neutralizer Oil Pro, dat alle vuil- en schoonmaakresten opruimt.

Na tien minuten (twintig minuten voor een dieselmotor) pompt de spoelmachine de neutraliserende olie weg. De Flushing Oil Pro en de Neutralizer Oil Pro hebben hun werk gedaan (dat is nu afgewerkte olie) en de motor is volledig schoon. Het is schoon werk zonder knoeien en morsen. Je hoeft alleen nog maar een nieuw oliefilter te monteren en de motor af te vullen met de voorgeschreven olie.

Kroon-Oil PowerFlush® TPE: spoelt en reinigt automatische transmissie, stuurhuis én motor.
Kroon-Oil PowerFlush® TPE: spoelt en reinigt automatische transmissie, stuurhuis én motor.

In vijf kwartier alles opgelost

De resultaten: de motoren draaien rustiger, het toerental blijft constant, het brandstofverbruik daalt en zelfs dieselmotoren zijn duizenden kilometers na een behandeling nog schoon aan de peilstok. Uitgangspunt is uiteraard wel dat het brandstofsysteem goed moet functioneren. In vijf kwartier heb je alle inwendige vervuilings-, slib- en roetproblemen opgelost. De PowerFlush TPE verzekert autobedrijven van goed werkende motoren, automaten en stuurhuizen.

Door ook preventief te spoelen en te reinigen voorkom je problemen, teleurstellingen, dure reparaties en garantieclaims; klanten blijven tevreden en je kunt met de service extra omzet en winst in de werkplaats genereren. Kroon-Oil verkoopt de PowerFlush TPE via de grossier en zorgt voor een training bij jou op de werkvloer. De grossier heeft voor elke auto de juiste adapter te leen.

Dit artikel is gesponsord door Kroon-Oil.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Autovakmeester: de formule van vertrouwen en enthousiasme

Autovakmeester: de formule van vertrouwen en enthousiasme

Jelle Segers uit Beringe sloot zijn autobedrijf aan bij Autovakmeester. Het bedrijf groeit nu zo snel, dat hij er zelf beduusd van is. "Af en toe moet ik een stapje terug doen en om mij heen kijken wat ik in drie jaar tijd heb bereikt. Het is een jongensdroom die is uitgekomen." Waarom groeit zijn bedrijf zo snel?

[video] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

[video] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

Werken aan elektrische voertuigen is niet zonder gevaar. Om dit veilig te kunnen doen was een norm ontwikkeld, waarbij je nu ook een e-certificaat kunt behalen. De kosten hiervan worden tijdelijk door OOMT vergoed. Over veilig werken aan EV's en het belang van het e-certificaat hield OOMT op woensdagavond 19 juni een gratis webinar, waarbij kennis en ervaringen werden gedeeld.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Foto: Kroon-Oil

Nog sneller de juiste olie vinden op vernieuwde website Kroon-Oil

Met de nieuwe kentekenscanfunctie kan de werkplaats op de website van Kroon-Oil razendsnel productadvies krijgen

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...