PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen

PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen
Kroon-Oil specialisten maken binnen het Kroon-Oil Garage Supportplan steeds vaker gebruik van het PowerFlush spoelconcept.

Het grote succes van PowerFlush TPE ligt in het oplossen van vervuilingsproblemen; het is in feite repareren zonder sleutelen. Dezelfde PowerFlush, die automatische transmissies grondig spoelt, reinigt en vult, kan nu ook alle soorten verbrandingsmotoren aan. Zelfs diesels zijn duizenden kilometers later nog steeds schoon aan de peilstok.

Vervuiling is al jaren een groot thema in de autobranche. Motorvervuiling ontstaat door korte stadsritten, lage olietemperaturen, downsize-motoren, grote EGR-terugvoer, regelmatig met te laag oliepeil doorrijden, soms ook door gebruik van motoroliën van onvoldoende kwaliteit en lange onderhoudsintervallen. Vervuiling en oliedrab leiden tot roet- en koolafzettingen, tot problemen met verstopte EGR-systemen, vervuilde of verstopte roetfiltersystemen, verstopte carterventilatie of vastzittende zuigerveren. Een lange lijst met problemen los je op door motoren goed te spoelen en te reinigen.

Met de vernieuwde PowerFlush TPE kun je - behalve automatische transmissies en stuurbekrachtigingsystemen - ook diesel- en benzinemotoren spoelen, reinigen en weer vullen. PowerFlush TPE is de nieuwste versie (met temperatuur-indicatie, waarschuwingszoemer en eenvoudige bediening) van de eerste generatie PowerFlush TPE-machines. Het enige wat je nodig hebt is de juiste adapter en die leen je bij de Kroon-Oil grossier.

Normaal ververs je slechts ruwweg de helft

Inmiddels zijn er vele honderden PowerFlush TPE-specialisten die met de machine automaatproblemen oplossen of preventief spoelen. ATF breekt af door thermische belastingen en neemt vocht op, waardoor de smerende eigenschappen afnemen en de slijtage toeneemt. Dat geldt ook voor ‘longlife’ ATF, want longlife betekent zelden echt levenslang. Vuil en slib zetten zich af op de kleppen, stuurventielen en in de oliekanaaltjes van het schakelbrein. Het gevolg is slecht schakelen, slippen, bonken, schommelende toerentallen en een hoger brandstofverbruik.

'Een lange lijst met problemen los je op door motoren goed te spoelen en te reinigen'”

De oplossing is het vervangen van alle ATF. Bij een normale verversing vervang je slechts ruwweg de helft van de ATF; de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen worden niet gereinigd. Dat maakt de problemen eigenlijk alleen maar erger, want het deels losgeweekte vuil veroorzaakt direct weer nieuw leed.

Repareren zonder sleutelen

PowerFlush TPE ververst altijd honderd procent, omdat de oude en de nieuwe ATF niet met elkaar kunnen vermengen. Alle leidingen, kleppen, de oliekoeler, koppelomvormer en oliekanaaltjes worden grondig gespoeld en gereinigd. Het is repareren zonder sleutelen. Het was altijd al mogelijk om ook stuurbekrachtigingsystemen te spoelen, te reinigen en te vullen met verse vloeistof en nu kun je met de TPE dus ook verbrandingsmotoren behandelen. Daarmee biedt de PowerFlush TPE ook interessante omzetkansen voor garagebedrijven die niet veel automaatklanten hebben.

Schoon werk zonder knoeien

Het werkt eenvoudig. Je zet de auto op de brug, tapt de motorolie via de carterplug af en daarna schroef je de plug weer vast en demonteer je het oliefilter. De grossier heeft de juiste adapter om de PowerFlush TPE op de oliefilteraansluiting te monteren. Je vult de motor met Flushing Oil Pro, een speciale spoelolie, dat zelfs het meest hardnekkige en vastgekoekte vuil en slib verwijdert. Nadat de motor dertig minuten gedraaid heeft, pompt de spoelmachine de Flushing Oil Pro inclusief alle vuil, slib en drab tot de laatste druppel weg. Vervolgens vul je de motor met Neutralizer Oil Pro, dat alle vuil- en schoonmaakresten opruimt.

Na tien minuten (twintig minuten voor een dieselmotor) pompt de spoelmachine de neutraliserende olie weg. De Flushing Oil Pro en de Neutralizer Oil Pro hebben hun werk gedaan (dat is nu afgewerkte olie) en de motor is volledig schoon. Het is schoon werk zonder knoeien en morsen. Je hoeft alleen nog maar een nieuw oliefilter te monteren en de motor af te vullen met de voorgeschreven olie.

Kroon-Oil PowerFlush® TPE: spoelt en reinigt automatische transmissie, stuurhuis én motor.
Kroon-Oil PowerFlush® TPE: spoelt en reinigt automatische transmissie, stuurhuis én motor.

In vijf kwartier alles opgelost

De resultaten: de motoren draaien rustiger, het toerental blijft constant, het brandstofverbruik daalt en zelfs dieselmotoren zijn duizenden kilometers na een behandeling nog schoon aan de peilstok. Uitgangspunt is uiteraard wel dat het brandstofsysteem goed moet functioneren. In vijf kwartier heb je alle inwendige vervuilings-, slib- en roetproblemen opgelost. De PowerFlush TPE verzekert autobedrijven van goed werkende motoren, automaten en stuurhuizen.

Door ook preventief te spoelen en te reinigen voorkom je problemen, teleurstellingen, dure reparaties en garantieclaims; klanten blijven tevreden en je kunt met de service extra omzet en winst in de werkplaats genereren. Kroon-Oil verkoopt de PowerFlush TPE via de grossier en zorgt voor een training bij jou op de werkvloer. De grossier heeft voor elke auto de juiste adapter te leen.

Dit artikel is gesponsord door Kroon-Oil.

Verbod op de verbrandingsmotor per 2035? Liever niet, zegt de grootste fractie in Europees Parlement.  - Foto: ANP /Hollandse Hoogte / Laurens Van Putten

Verbod op verbrandingsmotor moet van tafel, vindt grootste fractie...

De EVP wil af van het verbod op de verbrandingsmotor. De parlementsleden pleiten voor een mix van technologie om de Europese auto-industrie te redden.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Zelfstandig werkende laadpunten die het stroomnet niet belasten en overal zo te plaatsen zijn, dat ziet MayMaan als een eerste toepassing van hun techniek. - Foto: Maymaan

Verbrandingsmotor op water (en alcohol): kan dat?

Laadstress, netcongestie, dure elektro-auto's? Geen zorgen meer, als we het bedrijf MayMaan uit Florida mogen geloven. Elke verbrandingsmotor kan volgens hen lopen op 70 % water en 30 % alcohol. Een heel stuk schoner dan benzine of diesel, met wat aanpassingen aan conventionele motoren. Vertel me meer!

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.