Audi vijfcilinder turbomotor: in 50 jaar van 136 naar 400 pk
De iconische vijfcilinder turbomotor van Audi viert in 2026 zijn 50-jarig jubileum. Wat maakt deze krachtbron zo bijzonder?

De iconische vijfcilinder turbomotor van Audi viert in 2026 zijn 50-jarig jubileum. Wat maakt deze krachtbron zo bijzonder?

De toekomst van de auto-industrie in Europa staat op scherp. Politieke partijen in het Europese parlement roepen de Europese Commissie op om het geplande verbod op nieuwe auto's met een verbrandingsmotor vanaf 2035 in te trekken, zo meldt het FD.

Porsche stelde zich voor de zware opdracht om de 911 boxer tegelijk zijn klassieke karakter te laten behouden en er de sterke punten van elektrische aandrijving aan toe te voegen én te voldoen aan de schoonste emissienormen. Zo werd de T-Hybrid-boxer een waar motorisch kunstwerk.

Ooit zal een einde komen aan de al ruim zestig jaar durende 911 legende. Hoever kun je nog gaan met een zescilinder boxer achterin? Met hybride techniek komen verleden en toekomst toch een beetje samen. Daarbij is de 911 GTS T-Hybrid anders dan andere hybrides, en blijft de 911 onderscheidend. Hoe Porsche dat doet? We zagen het op het Wiener Motoren Symposium.

Nissan past koude spuittechnologie toe voor de productie van klepzittingen in de nieuwe e-POWER motor. Welke voordelen biedt dat?

Tweetakt is terug van weggeweest - tenminste, als het aan startup AlphaOtto ligt. Met een vernieuwd concept willen ze de oude bezwaren van de tweetaktmotor tackelen: hoog verbruik, slechte smering en vuile uitlaatgassen. Hun oplossing: moderne techniek zoals directe injectie, drukvulling en multifuel-capaciteit.

Met een totaalgewicht van slechts 54,5 kg is de nieuwste V-Twin de lichtste tweecilinder die ooit uit de Ducati-fabriek in Borgo Panigale is gerold. Toch brengt ie 120 pk aan de krukas en hoeven de kleppen pas om de 30.000 km te worden gesteld. Hoe doet Ducati dat?

Terwijl de wereld zich afvraagt of de verbrandingsmotor nog toekomst heeft, gooit Honda de knuppel in het hoenderhok door met een compleet nieuw motorconcept te komen: een driecilinder V-motor met elektrische supercharger. Daar moeten we even over nadenken…

De EVP wil af van het verbod op de verbrandingsmotor. De parlementsleden pleiten voor een mix van technologie om de Europese auto-industrie te redden.

Laadstress, netcongestie, dure elektro-auto's? Geen zorgen meer, als we het bedrijf MayMaan uit Florida mogen geloven. Elke verbrandingsmotor kan volgens hen lopen op 70 % water en 30 % alcohol. Een heel stuk schoner dan benzine of diesel, met wat aanpassingen aan conventionele motoren. Vertel me meer!