Nissan gebruikt koude spuittechnologie voor klepzittingen in nieuwe e-power motor
Nissan past koude spuittechnologie toe voor de productie van klepzittingen in de nieuwe e-POWER motor. Welke voordelen biedt dat?
Nissan past koude spuittechnologie toe voor de productie van klepzittingen in de nieuwe e-POWER motor. Welke voordelen biedt dat?
Tweetakt is terug van weggeweest - tenminste, als het aan startup AlphaOtto ligt. Met een vernieuwd concept willen ze de oude bezwaren van de tweetaktmotor tackelen: hoog verbruik, slechte smering en vuile uitlaatgassen. Hun oplossing: moderne techniek zoals directe injectie, drukvulling en multifuel-capaciteit.
Met een totaalgewicht van slechts 54,5 kg is de nieuwste V-Twin de lichtste tweecilinder die ooit uit de Ducati-fabriek in Borgo Panigale is gerold. Toch brengt ie 120 pk aan de krukas en hoeven de kleppen pas om de 30.000 km te worden gesteld. Hoe doet Ducati dat?
Terwijl de wereld zich afvraagt of de verbrandingsmotor nog toekomst heeft, gooit Honda de knuppel in het hoenderhok door met een compleet nieuw motorconcept te komen: een driecilinder V-motor met elektrische supercharger. Daar moeten we even over nadenken…
De EVP wil af van het verbod op de verbrandingsmotor. De parlementsleden pleiten voor een mix van technologie om de Europese auto-industrie te redden.
Laadstress, netcongestie, dure elektro-auto's? Geen zorgen meer, als we het bedrijf MayMaan uit Florida mogen geloven. Elke verbrandingsmotor kan volgens hen lopen op 70 % water en 30 % alcohol. Een heel stuk schoner dan benzine of diesel, met wat aanpassingen aan conventionele motoren. Vertel me meer!
Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.
Volgens elke voorspelling zullen zelfs in Europa verbrandingsmotoren nodig blijven voordat een eventueel verbod ingaat. Daarvoor ontwikkelde Audi een weer verbeterde versie van zijn 2.0 TFSI.
Er is al eindeloos veel gevarieerd op de verbrandingsmotor, om een hoger rendement uit de verbranding te halen. Diesel, benzine, tweetakt, viertakt en de meest fantastische varianten op het kruk-drijfstang mechaniek verschenen. De meeste experimenten leidden tot niets. Maar zou de zestaktmotor die Porsche bedacht toch nog waardevol kunnen zijn?
Hoe meer inlaatkleppen, hoe meer lucht de motor kan aanzuigen. Maar er bestaan geen voordelen zonder nadelen. Toen in 1994 de vierkleppers ingeburgerd waren, betwijfelde Paul Klaver in AMT of de vijfklepper ooit zou doorzetten. Dat had te maken met de wet van behoud van ellende.