Servicen van hybride & EV, hoe doe jij dat? Deel je ervaringen en win een Wallbox!

Servicen van hybride & EV, hoe doe jij dat? Deel je ervaringen en win een Wallbox!
Naast regulier onderhoud ontstaan bij hybrides en EV’s ook storingen. Weet jij dan raad? En mág je er aan werken?

Een hybride-aandrijving is in de universele werkplaats geen uitzondering meer. Hoe zit dat met EV's, kan jij deze voertuigen aan? En hoe pak jij die nieuwe omzetkansen?

Voor het thema Hybride/EV in de aankomende AMT (april) horen we graag van jou waar je tegenaan loopt bij het servicen van hybride en elektrische voertuigen. Kunnen de klanten al bij jouw bedrijf terecht? Is de werkplaats voorzien van al het benodigde gereedschap en is de kennis van technici én verkopers op peil? En welke (nieuwe) problemen kom je tegen? Bij een hybride-voertuig loopt de brandstofmotor relatief weinig. Geeft dat nieuwe storingen?

Deel jouw ervaringen

Beantwoord de vragen hieronder. Onder alle inzenders mogen we iets heel gaafs weggeven waarmee jouw bedrijf helemaal bij de tijd is. We verloten een Electricea Wallbox t.w.v. € 999,- (excl. aansluitkosten) onder alle inzenders!

Samen met Electricea, leverancier van laadoplossingen, geven we een Wallbox t.w.v. € 999,- weg! Hangt die straks aan jouw bedrijfspand?
Samen met Electricea, leverancier van laadoplossingen, geven we een Wallbox t.w.v. € 999,- weg! Hangt die straks aan jouw bedrijfspand?

De vragen

Zie jij dit wel zitten, zo’n box op jouw pand of bij jouw bedrijf? Beantwoord dan zo uitgebreid mogelijk onderstaande vragen. Kun je een vraag niet beantwoorden, sla hem dan over.


Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Het eerste volledig elektrische model personenauto dat door Ford in Europa in massaproductie is genomen, wordt gebouwd in de Ford-fabrieken in Keulen, die sinds 1930 aan de Rijn liggen. Meer dan 600 robots voeren taken uit zoals lassen, snijden, reinigen en spuiten in de ultramoderne en milieuvriendelijke fabriek. - Foto: Ford

Ford Explorer technisch bekeken: geeft de elektrische SUV Ford nieuwe...

Ford maakt zich sterk voor de overgang naar elektrische auto's in Europa. De eerste volledig elektrische Ford, de Explorer, komt uit de hoofdfabriek in Keulen en is sinds juni 2024 leverbaar. We duiken in de techniek van wat voor Ford een allesbepalende auto is.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Het Mercedes Modular Platform. Achter een 200 kW elektromotor met tweeversnellingsbak. Voor optioneel een frontmotor. Daartussen een 85 kWh NMC of een 58 KWh LFP batterij, beide (bijna) 800 V.

Maakt Mercedes MMA-platform de PHEV overbodig? (inclusief video)

Oudere elektrische auto's zijn vaak gebouwd op een platform ooit ontworpen voor een verbrandingsmotor. Moderne EV's niet meer. Het nieuwe Mercedes Modular Architecture-platform keert het nu om: ontworpen voor EV, met wat passen en meten ook geschikt voor ICE. Halverwege 2025 is de nieuwe CLA de eerste auto op dit MMA-platform. AMT verdiept zich nu al in de bijzondere aandrijftechniek van de nieuwe 'instap'-Mercedes.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

In de windtunnel stelde Mercedes zeker dat de vermomde CLA-proto voor de recordpoging dezelfde luchtweerstand heeft als de serie-CLA die halverwege 2025 op de markt komt.

Heeft een Mercedes CLA minder luchtweerstand dan een Bugatti Veyron?

Mercedes legde met een elektrisch aangedreven CLA-prototype op het nieuwe MMA-platform binnen 24 uur een recordafstand af op de Narbò Ring. De auto heeft 280 kW aan motorvermogen en een topsnelheid van 210 km/u. Maar hoeveel vermogen is eigenlijk nodig om de luchtweerstand bij die snelheid te overwinnen? En hoeveel als we de topsnelheid willen verdubbelen? AMT gaat rekenen!

Deze ‘virtuele’ trekker demonstreerde dat Mahle vrijwel alles rond elektrische aandrijving in huis heeft, tot aan brandstofcellen en een koelsysteem voor batterij of brandstofcel. - Foto: Mahle

Mahle komt met beresterke e-as voor trucks

Linksom of rechtsom zullen er in alle klassen elektrische trucks moeten komen. Met motoren in de achteras, gevoed door batterij of brandstofcel. Toeleverancier Mahle laat zien dat ze er klaar voor zijn, met een elektrisch gemotoriseerde achteras die bijna continu vol vermogen van 520 kW kan bieden.

Ja, Mercedes ontwikkelde het MMA-platform voor volelektrische aandrijving. Maar nee, dat betekent niet het niet te combineren is met een hybride aandrijving.

Hoe pas een je hybride aandrijving op een elektrisch platform?

De elektrische aandrijving op het Mercedes MMA-platform is goed voor 700 km actieradius. En daarna voor razendsnel opladen. Maar niet iedereen heeft dezelfde toegang tot laadinfrastructuur. "En", zegt Mercedes: "Wij bepalen niet het tempo van de transformatie." Dus is het elektrische platform óók geschikt voor hybride aandrijving met verbrandingsmotor. Maar dan wel een bijzondere…

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?