Eurol Specialty-lijn speciaal voor racing

Eurol Specialty-lijn speciaal voor racing

Eurol introduceert de Specialty racing-lijn met diverse smeermiddelen, speciaal voor gebruik in de racerij. Deze belooft grensverleggende eigenschappen en bij de ontwikkeling zijn toonaangevende raceteams betrokken.

De lijn bestaat uit 0W-40 en 10W-60 motorolie, 75W-90 en 75W-140 transmissieolie, ATF-olie, remvloeistof en homokineetvet.

Eurol noemt de Specialty Racing smeermiddelenlijn grensverleggend op het gebied van slijtagebescherming en prestatieverbetering. Bij de ontwikkeling zijn diverse raceteams betrokken waaronder Toyota Gazoo Racing, Overdrive Racing, Comtoyou Racing, MKR Technology, het Coronel Dakar Team en APP Racing.

Lagere bedrijfstemperaturen

Bart van Hoorn, Business Manager Eurol Specialty Lubricants over de resultaten: “We hebben onze unieke SYNGIS Technology toegepast in smeermiddelen voor de race- en rallysport. De afgelopen maanden zijn onze producten uitvoerig getest bij toonaangevende racingteams in verschillende autosportdisciplines. De resultaten zijn opzienbarend. Uit alle data blijkt dat Eurol Specialty racingproducten zorgen voor beduidend lagere bedrijfstemperaturen, meer vermogen en hogere snelheden in vergelijking met racing smeermiddelen van andere merken. Door het verminderen van de slijtage tot in enkele gevallen met 80% wordt de levensduur van materieel verlengd, wat bij een duurrace zoals een 24-uurs race of de Dakar Rally van groot belang is. De Eurol Specialty racinglijn vergroot de kans om zonder mechanische problemen de finish te halen. Een bijkomend voordeel is kostenbesparing, omdat onderdelen langer meegaan.”

Eurol Specialty Racing

"Geen noemenswaardige slijtage"

Glyn Hall, directeur van de Dakar-divisie van Toyota Gazoo Racing: “Tijdens de Dakar 2021 zagen we geen noemenswaardige slijtage, ondanks dat dit een extreem zware Dakar was. Dat is echt goed nieuws!”

Bart van Hoorn over het ontstaan en de ontwikkeling van de racinglijn: “We begonnen zes jaar geleden met de ontwikkeling van Eurol Specialty smeermiddelen. Het doel was om klanten vanuit onze expertise de beste smeeroplossingen te bieden die er bestaan. Hiervoor hebben we onze eigen SYNGIS Technology ontwikkeld. Bij deze technologie versterken smerende en beschermende eigenschappen elkaar maximaal. Onze focus ligt voornamelijk op de heavy duty-markten zoals offshore, grondverzet, agri en industrie. In deze zware omstandigheden wordt immers het uiterste van onze smeermiddelen gevraagd. Onze smeermiddelen zorgen daar voor minder slijtage, betere prestaties en kostenbesparing. Dit hebben we inmiddels veelvuldig in de praktijk bewezen.”

Volgens Van Hoorn hebben de heavy duty sector en de racewereld veel overeenkomsten. In beide werelden gaat het om optimaal presteren in de meest extreme omstandigheden. “We hebben natuurlijk al de nodige ervaring in de Dakar Rally, waar we al jaren veel producten testen en ontwikkelen. Vanuit die kennis en ervaring hebben we een racinglijn ontwikkeld die ‘next level’ is.”

De Eurol Specialty Racing-smeermiddelen zijn verkrijgbaar bij Eurol Specialty Dealers en een aantal geselecteerde bedrijven die actief zijn in de rally- en racewereld.

Lees meer over

Foto: Eurol

Eurol ruitensproeiervloeistof mag zonder restricties opgeslagen worden

Eurol lanceert Screenwash Safe Storage ruitensproeiervloeistof. Deze valt niet onder de PGS15-normen voor opslag van gevaarlijke stoffen.

Foto: Eurol

CO2-neutrale smeermiddelen van Eurol, hoe zit dat?

Eurol introduceert onder de naam 'Carbon Neutral' een lijn smeermiddelen die volledig CO₂-neutraal zijn. Kan dat dan? Is motorolie niet altijd gebaseerd op aardolie?

Foto: Shutterstock

Waarom het verversingsinterval van olie vaak te lang is

Olieleveranciers vinden de verversingstermijnen die autofabrikanten hanteren in de praktijk te lang. Waarom, en tot welke problemen leidt dat volgens hen?

Een analyse van de olie kan helpen bij het stellen van de diagnose bij motorproblemen. - Foto: Liqui Moly

Is een druppeltest olieanalyse zinvol?

Wat kun je opmaken uit een olieanalyse? En is een zogeheten druppeltest zinvol? Olieleveranciers geven antwoord.

Foto: Shutterstock

Hoog olieverbruik: dit zijn oorzaken

Soms hebben verbrandingsmotoren last van een hoog olieverbruik. Wat zijn de belangrijkste oorzaken? Olieleveranciers geven antwoord.

De producten van Wolf Oil uit Hemiksem onder Antwerpen vinden hun weg naar meer dan 100 landen in de wereld.

Wolf Oil: 'Motorolie is een auto-onderdeel'

Olie is olie, toch? "Nee", zegt Stefan Viguurs van Wolf Oil. "Als je de verkeerde remschijf bestelt, past ie niet. Zo is motorolie ook een onderdeel geworden. Heb je de verkeerde olie, dan past ie niet." Hij legt uit hoe dat zit én toont de alsmaar groeiende motorolieproductie van zijn werkgever.

Je vindt Champion Lubricants dit jaar op Automechanika in hall 12 op stand B21. Foto: Champion Lubricants

Champion Lubricants lanceert nieuwe producten op Automechanika 2024

De nieuwste innovaties van Champion Lubricant omvatten het E-Pulse-assortiment voor elektrische voertuigen, een nieuw assortiment koelvloeistoffen en antivries, een nieuw assortiment milieuvriendelijke watervrije calciumsmeervetten en een duurzame racinglijn.

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land) versnelt of vertraagt. Dat vraagt om een andere benadering van de smeeroliemarkt. Samen met Stephan Dergent van Petronas bespreken we de laatste trends.