Eurol Specialty-lijn speciaal voor racing

Eurol Specialty-lijn speciaal voor racing

Eurol introduceert de Specialty racing-lijn met diverse smeermiddelen, speciaal voor gebruik in de racerij. Deze belooft grensverleggende eigenschappen en bij de ontwikkeling zijn toonaangevende raceteams betrokken.

De lijn bestaat uit 0W-40 en 10W-60 motorolie, 75W-90 en 75W-140 transmissieolie, ATF-olie, remvloeistof en homokineetvet.

Eurol noemt de Specialty Racing smeermiddelenlijn grensverleggend op het gebied van slijtagebescherming en prestatieverbetering. Bij de ontwikkeling zijn diverse raceteams betrokken waaronder Toyota Gazoo Racing, Overdrive Racing, Comtoyou Racing, MKR Technology, het Coronel Dakar Team en APP Racing.

Lagere bedrijfstemperaturen

Bart van Hoorn, Business Manager Eurol Specialty Lubricants over de resultaten: “We hebben onze unieke SYNGIS Technology toegepast in smeermiddelen voor de race- en rallysport. De afgelopen maanden zijn onze producten uitvoerig getest bij toonaangevende racingteams in verschillende autosportdisciplines. De resultaten zijn opzienbarend. Uit alle data blijkt dat Eurol Specialty racingproducten zorgen voor beduidend lagere bedrijfstemperaturen, meer vermogen en hogere snelheden in vergelijking met racing smeermiddelen van andere merken. Door het verminderen van de slijtage tot in enkele gevallen met 80% wordt de levensduur van materieel verlengd, wat bij een duurrace zoals een 24-uurs race of de Dakar Rally van groot belang is. De Eurol Specialty racinglijn vergroot de kans om zonder mechanische problemen de finish te halen. Een bijkomend voordeel is kostenbesparing, omdat onderdelen langer meegaan.”

Eurol Specialty Racing

"Geen noemenswaardige slijtage"

Glyn Hall, directeur van de Dakar-divisie van Toyota Gazoo Racing: “Tijdens de Dakar 2021 zagen we geen noemenswaardige slijtage, ondanks dat dit een extreem zware Dakar was. Dat is echt goed nieuws!”

Bart van Hoorn over het ontstaan en de ontwikkeling van de racinglijn: “We begonnen zes jaar geleden met de ontwikkeling van Eurol Specialty smeermiddelen. Het doel was om klanten vanuit onze expertise de beste smeeroplossingen te bieden die er bestaan. Hiervoor hebben we onze eigen SYNGIS Technology ontwikkeld. Bij deze technologie versterken smerende en beschermende eigenschappen elkaar maximaal. Onze focus ligt voornamelijk op de heavy duty-markten zoals offshore, grondverzet, agri en industrie. In deze zware omstandigheden wordt immers het uiterste van onze smeermiddelen gevraagd. Onze smeermiddelen zorgen daar voor minder slijtage, betere prestaties en kostenbesparing. Dit hebben we inmiddels veelvuldig in de praktijk bewezen.”

Volgens Van Hoorn hebben de heavy duty sector en de racewereld veel overeenkomsten. In beide werelden gaat het om optimaal presteren in de meest extreme omstandigheden. “We hebben natuurlijk al de nodige ervaring in de Dakar Rally, waar we al jaren veel producten testen en ontwikkelen. Vanuit die kennis en ervaring hebben we een racinglijn ontwikkeld die ‘next level’ is.”

De Eurol Specialty Racing-smeermiddelen zijn verkrijgbaar bij Eurol Specialty Dealers en een aantal geselecteerde bedrijven die actief zijn in de rally- en racewereld.

Lees meer over

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...