De behuizing van de 8HP-transmissie wordt elders gegoten, alle andere onderdelen worden in Saarbrücken bij ZF gefabriceerd.

Zo reviseert ZF eigen automatische transmissies

Automatische transmissies zijn nu erg populair en wijdverbreid. Er zijn verschillende transmissiespecialisten die zo'n automaat kunnen repareren. Er is er echter maar één die ZF-transmissies kan reviseren naar OE-specificaties: ZF zelf, dat doen ze in de ZF-fabriek in Saarbrücken, waar ook de nieuwe transmissies worden geproduceerd.

Berend Jan Grimmerink, Technisch Trainer bij AutoNiveau.

Column Berend Jan Grimmerink: automaat vervuilt zijn eigen hok

Wij hebben een konijn. Een geweldig beest dat regelmatig los loopt in de tuin, om je heen dartelt, rare sprongen maakt en mij als dierenliefhebber plezierige momenten bezorgt. Een regelmatig terugkerend ritueel is echter het schoonmaken van het hok, niet direct een leuke bezigheid. Iemand zou eens een onderhoudsvrij konijn moeten uitvinden. Ik zie vreemd genoeg overeenkomsten tussen een konijn en een moderne automatische transmissie. Ik zal dit proberen uit te leggen.

Kroon-Oil specialisten maken binnen het Kroon-Oil Garage Supportplan steeds vaker gebruik van het PowerFlush spoelconcept.

PowerFlush TPE: 'repareren zonder sleutelen', nu in drie toepassingen

Het grote succes van PowerFlush TPE ligt in het oplossen van vervuilingsproblemen; het is in feite repareren zonder sleutelen. Dezelfde PowerFlush, die automatische transmissies grondig spoelt, reinigt en vult, kan nu ook alle soorten verbrandingsmotoren aan. Zelfs diesels zijn duizenden kilometers later nog steeds schoon aan de peilstok.

'Electronic Drive Unit' van de MG EHS Plug-in Hybrid in beeld. In dit artikel duiken we in de complexe techniek.

Als '6+4' toch '9' is: mysterieuze versnellingsbak MG EHS ontrafeld

Een MG? Nee, dat is geen Brits sportwagentje meer. "Wensen van mensen veranderen, dus merken veranderen", zegt MG's pr-manager. Daarom is een MG nu een Chinese SUV. De volelektrische ZS kenden we al, de Plug-in Hybrid EHS komt er nu bij. De geautomatiseerde versnellingsbak van die auto telt zes versnellingen voor de verbrandingsmotor en vier voor de elektromotor. Dat is anders dan anders. Hoe het werkt? We gaan puzzelen!

In het rood de koppelkromme van de e-Golf. Met de CVT4EV aan boord en een 30% lager koppel accelereert de auto beduidend sneller. Ook de topsnelheid is hoger: 168 km/u in plaats van 150. Bij een 40% gereduceerd koppel, de lichtblauwe lijn zijn de prestaties vergelijkbaar met die van de vaste overbrenging.

Bosch: 'Nieuwe generatie EV krijgt CVT'. Hoe werkt die techniek?

Rijden in een elektrische auto is als rijden in een automaat: pookje in D en gaan. Maar een EV is geen automaat. Zijn aandrijflijn heeft in de regel één vaste overbrenging. Net als een fiets zonder versnellingen. Toch hebben fietsers graag versnellingen. Geldt dat voor elektrische auto's ook? Bosch denkt van wel en introduceert de CVT4EV.

Eurol adviseert om altijd olie met de originele specificaties - uiteraard verkrijgbaar bij Eurol - te gebruiken.

Moderne automatische transmissies: wél olie spoelen, maar die filters...

Vroeger was het voldoende om het olieniveau van je versnellingsbak af en toe te peilen. Tegenwoordig zijn automatische transmissies gecompliceerde stukjes techniek met elektronica, mechatronica, hydraulica en tweemaal zoveel overbrengingen dan voorheen. AMT vroeg leveranciers en specialisten hoe het onderhoud veranderd is.