Onderstaande video werd op 10 maart live uitgezonden tijdens AMT Live Online 2021.
Arriva Nederland
Per juli 2022 nemen we immers afscheid van de OBD-test en roettest en gaan we over op de deeltjestest. Die neemt slechts 30 seconden in beslag en wordt bij stationair toerental uitgevoerd. De theorie kennen we inmiddels, hoe het in de praktijk werkt leer je van Gerrit Kadijk, docent Verbrandingsmotoren.
Onderstaande video werd op 10 maart live uitgezonden tijdens AMT Live Online 2021.
In deze kennissessie, gegeven door NTN-SNR, krijg je antwoorden op vragen zoals: wat zijn de speciale vereisten voor veerpootlagers? Wat is belangrijk om te weten over de technologie? Hoe monteer je veerpootlagers juist? Welke problemen kunnen ontstaan en hoe los je die op?
Veerpootlagers: elke auto heeft ze nodig. Ze worden nog wel eens onderschat, maar hebben grote impact op de prestaties van het onderstel! Wat móet je weten over veerpootlagers? Welke problemen kunnen voorkomen en hoe monteer je veerpootlagers? NTN SNR spijkert je (technische) veerpootkennis bij in hun praktische tutorial: Masterclass Veerpootlagers op AMT Live Online.
Berichtje van AMT-lezer Nico van der Laan: "Hallo Erwin, Ik heb een vraag over de APK Keurmeesterquiz." Hij vermoedt dat er een fout zit in het 'goede antwoord' op AMT.nl. Een steekproefcontroleur met wie hij de Mini-case besprak is het met hem eens. Hebben zij gelijk?
In 1985 stond Autovak ('de supermarkt voor de autobranche') in het teken van de aanstaande invoering van de APK II. Als een soort nulmeting had de Rijkspolitie alvast tweeduizend willekeurige auto's onderzocht, maar al direct bleken de mankementen heel anders te zijn dan was verwacht...
De Corghi Artiglio Master Force is nu VAS-gehomologeerd. De geavanceerde bandenwisselmachine is daarmee goedgekeurd voor gebruik in VAG-dealerwerkplaatsen.
We daagden je weer uit met een lastige APK Keurmeesterquiz. Deze keer kreeg je te maken met een Mini. De keurmeester deed een viergasmeting. En hij las EOBD uit. Daarbij bleef de MIL branden en er kwam een foutcode aan het licht. Het was aan jou om de resultaten te beoordelen. Wie dat het beste deed? En hoe het goede antwoord luidt? Lees het hier.
Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de APK Keurmeesterquiz. Deze keer krijg je te maken met een Mini. De keurmeester deed een viergasmeting. En hij las het EOBD-systeem uit. Daarbij bleef de MIL branden en er kwam een foutcode aan het licht. Aan jou om de resultaten te beoordelen. Goed- of afkeur? En: Waarom?
In het artikel over de toekomst van de APK op deze website worden vier tekortkomingen aan de huidige EU-richtlijn genoemd: veiligheid van het hogespanningsdeel van EV's, emissies, data en ADAS. Mogelijke oplossingen voor die tekortkomingen las je in een recent artikel over de toekomst van de APK. Hoe werken die door in een nieuwe EU-richtlijn? We vragen het Pascal Beukenhoudt, Innovation Manager van Goca Vlaanderen.
Is veertig jaar apk-historie een zegen voor autobezitters, de verkeersveiligheid en de branche? Is het een schoolvoorbeeld van Hollandse regelzucht? Of misschien wel allebei?
De huidige EU-richtlijnen voor de apk in de lidstaten dateren van 2014. Sindsdien is er veel gebeurd in de voertuigtechniek. Als de apk de snelle technische ontwikkelingen bij wil houden, zijn vernieuwingen nodig. Die komen eraan.