AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over hybride-ev-techniek

  • Volkswagens 1-liter-auto XL1 werd in een oplage van 250 stuks gebouwd in de voormalige Karmann-fabriek.
    Hybride & elektrische aandrijving10 feb. 25

    Oog voor Techniek: Volkswagen XL1

    Twaalf jaar geleden introduceerde Volkswagen een superzuinige plug-in hybride. Verbruik: 0,9 l/100 km, CO2-uitstoot: 21 g/km en puur elektrisch rijbereik: 50 kilometer. Al was dat dan wel volgens de oude, mildere NEDC-meetmethode. En de XL1 reed op diesel, maar wel Euro 6-schoon, volgens 2013-normen. Dit technisch hoogstandje was een prestigeproject van toenmalig opperhoofd Ferdinand Piëch uit de Porsche familie. Kunnen we nu nog wat leren van VWs toenmalige '1-liter auto'?

  • Ja, Mercedes ontwikkelde het MMA-platform voor volelektrische aandrijving. Maar nee, dat betekent niet het niet te combineren is met een hybride aandrijving.
    hybride-ev-techniek19 dec. 24

    Hoe pas je een hybride aandrijving op een elektrisch platform?

    De elektrische aandrijving op het Mercedes MMA-platform is goed voor 700 km actieradius. En daarna voor razendsnel opladen. Maar niet iedereen heeft dezelfde toegang tot laadinfrastructuur. "En", zegt Mercedes: "Wij bepalen niet het tempo van de transformatie." Dus is het elektrische platform óók geschikt voor hybride aandrijving met verbrandingsmotor. Maar dan wel een bijzondere…

  • Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.
    hybride-ev-techniek19 aug. 24

    Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

    Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de riante EV-subsidies op Mercedes' thuismarkt. En niet alleen daar. Is die eCampus daarmee weggegooid geld of juist een onmisbare toekomstpijler?

  • De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.
    hybride-ev-techniek19 aug. 24

    Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

    De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes, separators en kathodes in een metalen behuizing met elektrolyt. Hoe je die bouwt? Een recept in acht stappen.

  • De laag en compact bouwende 3.6 boxer van de enkelturbo 911 GTS, doet een stap vooruit dankzij elektrische toevoegingen.
    aandrijving5 jun. 24

    Vernieuwde Porsche 911 een beetje hybride

    Porsche vernieuwde het grootste deel van zijn gamma al. Dat staat nu op het met Audi samen ontwikkelde PPE- en PPC-platform. Met elektrische versies dus. Nu nog de sportiefste types, de 911 en 718 met de traditionele boxermotoren. Daarop zijn de nieuwe platforms niet zijn berekend. Hoe dan wel? Dat toont nu de 911.

  • hybride-ev-techniek13 feb. 24

    Oog voor Techniek: warmtepomp Toyota bZ4X

    Toyota boekte groot succes met hybride aandrijving. Eerst in de Prius, daarna in nog tal van modellen. Daar kwam brandstofcel-elektrische aandrijving bij, al blijft dat commercieel en praktisch een moeilijke zaak. Op de batterij-elektrische mode sprong Toyota niet direct in. Tot de bZ4X, ze moeten toch mee. Op het Wiener Motoren Symposium lichtte Toyota de huidige, verbeterde versie technisch toe. Wij concentreren ons vooral op koeling en verwarming.

  • Flinke uitbreiding reserve-onderdelen Nissens voor EV's en hybride
    Nissens21 jun. 23

    Uitbreiding reserve-onderdelen van Nissens voor NEV's

    Nissens heeft het aanbod reserve-onderdelen voor hybride en EV's flink uitgebreid. Deze NEV's (New Energy Vehicle) hebben bij service, onderhoud en reparaties specifieke aandacht nodig. Met de extra onderdelen garandeer je in ieder geval een langere levensduur van de batterij. En er is meer.

  • Er is nog geen sprake van verkoop buiten de VS, dat is ook kansloos als prijs en laadvermogen niet bekend zijn. Maar interessant om te volgen, hoe een zware elektro-truck in de VS zal scoren.
    Tesla5 jan. 23

    De Tesla Semi Truck is er, maar we hebben nog wel wat vragen...

    Hoogstpersoonlijk trad Elon Musk op bij de overdracht aan PepsiCo van de eerste Tesla Semi uit productie. Drie jaar geleden kondigde Tesla de batterij-elektrische zware trekker aan, maar zoals vaker bij Musk-projecten duurde het iets langer. Nu hij er eenmaal is, roept de Tesla Semi wel wat vragen op.

  • Je ziet het niet meteen, onder de nevenaggregaten voorop ligt de waterstoftank. Bij 2 meter 83 wielbasis passen batterij- en brandstofcelpakket net tussen de assen. De Vision hybride is 300 kg zwaarder dan een benzine-Scénic.
    Renault29 jun. 22

    Waterstofhybride Renault Scenic Vision: milieuvriendelijk van fabriek...

    In vervolg op de Parijse klimaatconferentie COP2015 werd een jaarlijkse topconferentie ChangeNOW opgezet. Daar presenteerde Renault zijn Scenic Vision-studie. Een gezinswagen, zoiets als de terugkeer van de iconische Scénic. Maar dan elektrisch en ecologisch veel beter.

  • Op foto’s lijkt de Spring een forse jongen, in ‘t echt is hij juist opvallend klein. Geldt dat ook voor de werkplaatsomzet?
    Elektrische aandrijving12 mei 22

    Dacia Spring: EV voor het volk, schrik voor de werkplaats?

    Met de Model 3 beloofde Tesla een elektrische volksauto. Da's gelukt, zolang je dat 'volk' maar als 'leasevolk' leest. Nu is het échte volk aan de beurt. Voor hen is er de Dacia Spring. Wat de pers er ook over mag schrijven: jouw klant gaat hem kopen. Valt er aan de eenvoudige techniek nog wat te verdienen? AMT biedt Eerste Hulp Bij Dacia.

Meer artikelen

  1. Nummers 8 en 7 van de Autobranche Mega Top 10: Deeltjes tellen en puzzelen!
  2. Toyota bZ4X: na 240.000 km nog 90% accucapaciteit
  3. Elektrisch paradijs, of de dood? Grote autofabrikanten en de EU onthullen groene plannen tot 2050
  4. Servicen van hybride & EV, hoe doe jij dat? Deel je ervaringen en win een Wallbox!
  5. Emissie-eisen vanaf 2025: (hoe) overleeft de verbrandingsmotor Euro 7?
  6. Voor abonneesInvasie van elektrische auto's van nieuwe fabrikanten
  1. PHEV-debacle in de maak: kat in een doos of kat in de zak?
  2. Plug-in hybride 508 PSE is krachtigste Peugeot ooit
  3. Voor abonneesOog voor techniek: Porsche Taycan: Snel rijden, snel laden
  4. Alle trucks elektrisch over twintig jaar? Mercedes en Scania presenteren elektro- en waterstof-trucks
  5. Back to Basics: Rekenen aan het thuis opladen van een EV
  6. Mercedes zet in op de stekkerhybride: waarom?
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen