De laag en compact bouwende 3.6 boxer van de enkelturbo 911 GTS, doet een stap vooruit dankzij elektrische toevoegingen.

Vernieuwde Porsche 911 een beetje hybride

Porsche vernieuwde het grootste deel van zijn gamma al. Dat staat nu op het met Audi samen ontwikkelde PPE- en PPC-platform. Met elektrische versies dus. Nu nog de sportiefste types, de 911 en 718 met de traditionele boxermotoren. Daarop zijn de nieuwe platforms niet zijn berekend. Hoe dan wel? Dat toont nu de 911.

Oog voor Techniek: warmtepomp Toyota bZ4X

Oog voor Techniek: warmtepomp Toyota bZ4X

Toyota boekte groot succes met hybride aandrijving. Eerst in de Prius, daarna in nog tal van modellen. Daar kwam brandstofcel-elektrische aandrijving bij, al blijft dat commercieel en praktisch een moeilijke zaak. Op de batterij-elektrische mode sprong Toyota niet direct in. Tot de bZ4X, ze moeten toch mee. Op het Wiener Motoren Symposium lichtte Toyota de huidige, verbeterde versie technisch toe. Wij concentreren ons vooral op koeling en verwarming.

Flinke uitbreiding reserve-onderdelen Nissens voor EV's en hybride

Uitbreiding reserve-onderdelen van Nissens voor NEV's

Nissens heeft het aanbod reserve-onderdelen voor hybride en EV's flink uitgebreid. Deze NEV's (New Energy Vehicle) hebben bij service, onderhoud en reparaties specifieke aandacht nodig. Met de extra onderdelen garandeer je in ieder geval een langere levensduur van de batterij. En er is meer.

Er is nog geen sprake van verkoop buiten de VS, dat is ook kansloos als prijs en laadvermogen niet bekend zijn. Maar interessant om te volgen, hoe een zware elektro-truck in de VS zal scoren.

De Tesla Semi Truck is er, maar we hebben nog wel wat vragen...

Hoogstpersoonlijk trad Elon Musk op bij de overdracht aan PepsiCo van de eerste Tesla Semi uit productie. Drie jaar geleden kondigde Tesla de batterij-elektrische zware trekker aan, maar zoals vaker bij Musk-projecten duurde het iets langer. Nu hij er eenmaal is, roept de Tesla Semi wel wat vragen op.

Je ziet het niet meteen, onder de nevenaggregaten voorop ligt de waterstoftank. Bij 2 meter 83 wielbasis passen batterij- en brandstofcelpakket net tussen de assen. De Vision hybride is 300 kg zwaarder dan een benzine-Scénic.

Waterstofhybride Renault Scenic Vision: milieuvriendelijk van fabriek tot sloop

In vervolg op de Parijse klimaatconferentie COP2015 werd een jaarlijkse topconferentie ChangeNOW opgezet. Daar presenteerde Renault zijn Scenic Vision-studie. Een gezinswagen, zoiets als de terugkeer van de iconische Scénic. Maar dan elektrisch en ecologisch veel beter.

Op foto’s lijkt de Spring een forse jongen, in ‘t echt is hij juist opvallend klein. Geldt dat ook voor de werkplaatsomzet?

Dacia Spring: EV voor het volk, schrik voor de werkplaats?

Met de Model 3 beloofde Tesla een elektrische volksauto. Da's gelukt, zolang je dat 'volk' maar als 'leasevolk' leest. Nu is het échte volk aan de beurt. Voor hen is er de Dacia Spring. Wat de pers er ook over mag schrijven: jouw klant gaat hem kopen. Valt er aan de eenvoudige techniek nog wat te verdienen? AMT biedt Eerste Hulp Bij Dacia.

Nummers 8 en 7 van de Autobranche Mega Top 10: Deeltjes tellen en puzzelen!

Nummers 8 en 7 van de Autobranche Mega Top 10: Deeltjes tellen en puzzelen!

De Top 2000, Spotify Wrapped, de oudejaarsconference en ja, zelfs het Jeugdjournaal komt met een jaaroverzicht. December is de maand van lijstjes en terugkijken. AMT doet mee! We vatten 2021 samen in tien topartikelen. Vandaag de nummers 8 en 7 van AMT's Autobranche Mega Top 10! Dames en heren, graag uw aandacht voor: de APK en MG's Chinese tandwielpuzzel…

Dit zit er onder een vierwielaangedreven eTNGA-platform voor bZ-modellen. Ook bij tweewielaandrijving is er onafhankelijke multilink ophanging achteraan.

Toyota bZ4X: na 240.000 km nog 90% accucapaciteit

Al jaren is Toyota bijna synoniem met hybride aandrijving, in wat mindere mate staat het bekend als brandstofcel-pionier. Maar waar bleven batterij-auto's die velen, politici voorop, zien als de noodzakelijke eerste stap naar morgen? Dit voorjaar kondigde Toyota ze dan aan: bZ-modellen. De eerste komt eraan.

Het Hyvia partnerschap van Renault en Plug Power zet in Noord-Frankrijk een waterstofproject op, met de Renault Master als drager. Doel is 30 % aandeel voor brandstofcellen bij lichte bedrijfswagens in 2030.

Elektrisch paradijs, of de dood? Grote autofabrikanten en de EU onthullen groene plannen tot 2050

Waar wielrenners gaan voor 'de dood of de gladiolen' presenteert de Europese Commissie een uitwerking van hun Green Deal als 'de dood of het paradijs', zo te zien. Elektriciteit en CO<sub>2</sub> zijn daarin de sleutels om het klimaat en de hele mensheid te redden. Renault, Nissan, de Stellantis merken en Volkswagen waren de EU al net te snel af met concrete reddingsplannen.

Naast regulier onderhoud ontstaan bij hybrides en EV’s ook storingen. Weet jij dan raad? En mág je er aan werken?

Servicen van hybride & EV, hoe doe jij dat? Deel je ervaringen en win een Wallbox!

Een hybride-aandrijving is in de universele werkplaats geen uitzondering meer. Hoe zit dat met EV's, kan jij deze voertuigen aan? En hoe pak jij die nieuwe omzetkansen?