Jonge autotechnici motiverend op weg helpen

Ronald van der Velden vindt leerlingen opleiden het mooiste wat er is. Met duidelijke regels en intensieve begeleiding maakt hij jonge autotechnici enthousiast voor het vak.

Je werkt op dit moment samen met enkel twee leerlingen en één stagiair. Hoe is dat zo gekomen?

Ronald: “Ik heb een autobedrijf gehad met negen medewerkers. Daar was ik drukker met personeelszaken dan met wat ik echt leuk vind: techniek en mensen opleiden. Daarom heb ik drie jaar geleden het roer omgegooid. Nu heb ik een kleinschalig autobedrijf met alleen maar mensen die het vak willen leren.”

Ronald van der Velden

leeftijd: 52 jaar
opleiding: o.a. eerste autotechnicus, diagnosetechnicus, elektro, apk keurmeester

Wat is het geheim van goede begeleiding?

Ronald: “Als leermeester moet je techniek en mensen leuk vinden. En je moet er genoeg tijd voor vrijmaken. Gemiddeld ben ik er vier tot vijf uur per dag mee bezig. Leerlingen mogen hier meteen sleutelen. We bespreken vooraf hoe we een reparatie gaan aanpakken. Vervolgens gaan we samen aan de slag. Tijdens het werk leg ik uit hoe de techniek werkt.”

Leerlingen mogen hier meteen sleutelen

Ronald: “Leerlingen mogen hier meteen sleutelen.”

Is het lastig om gemotiveerde leerlingen te vinden?

Ronald: “Een leerling moet belangstelling hebben voor techniek. Dat is de basis. De rest kan je aanleren. Ik ben streng en duidelijk. Iedereen moet op tijd komen en zich aan de regels houden. Verder verwacht ik dat leerlingen de beste in hun vak willen worden. Ik hamer erop dat ze moeten doorleren. Ook als ze hun diploma op zak hebben. Autotechnicus is een geweldig beroep. Die liefde wil ik aan iedere leerling meegeven.”

Bas van der Horst

leeftijd: 18 jaar
opleiding: tweede autotechnicus in opleiding (bbl)

Bas, jij bent een van de leerlingen van Ronald. Hoe bevalt dat?

Bas: “Op mijn vorige stageplek mocht ik alleen de vloer vegen en simpele klusjes doen. Hier kreeg ik meteen gereedschap in mijn handen. Ronald is een prettige leermeester. Hij is streng, maar hij legt ook uit waarom hij streng is. Hij vertelt rustig hoe het moet en laat mij veel dingen zelf doen. Een betere stageplek kan ik niet wensen.”

OOMT Servicedesk

Weten hoe je meer uit leerlingen en leerlingbegeleiding haalt? Of heb je zelf een leuke leer- of stageplek beschikbaar? Neem contact op met OOMT Servicedesk via 0800-0155 of ga naar oomt.nl/stage-of-leerplekbeschikbaar-laat-het-weten

Dit is een partnerartikel van OOMT – bekijk hier ook hun partnerdossier.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...

De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN

Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van...

Foto: Shutterstock

Cao Metaal & Techniek: onderhandelingen afgebroken, acties dreigen

FNV Metaal breekt de onderhandelingen voor een nieuwe cao Metaal & Techniek, waar ook carrosseriebedrijven onder vallen, af.