Turbo: de zeven veelgestelde turbo-vragen (met antwoorden)

Turbo: de zeven veelgestelde turbo-vragen (met antwoorden)
Hier is te zien dat de turbo-as iets speling dwars op zijn lengte moet hebben, voor smering van de glijlagers. Maar bijna geen speling in de lengte, anders lopen turbine- of compressorwiel tegen het huis.

Helaas is een turbo geen simpel apparaat, waaraan je vaststelt 'hij doet het, of hij doet het niet'. De vragen zijn dus ook niet simpel als aan een turbo iets lijkt te mankeren. Maar welke vragen krijgen de experts nu het meest bij Turbo's Hoet? Wat zeggen ze dan om je op weg te helpen?

Een dieselmotor zonder turbo kom je in de werkplaats nauwelijks meer tegen, of je moet klassieker specialist zijn. Daarnaast zijn veel nieuwe auto's met benzinemotor tevens uitgerust met turbotechniek. Navenant neemt het aantal turboproblemen toe. Hoe stel je dan een basisdiagnose aan die turbo?

Geleidelijk bouw je ervaring op hoe je kunt vaststellen of er aan de turbo iets mankeert. Vaak blijkt schade aan de turbo namelijk het gevolg van een ander probleem. Heel belangrijk om te weten en verder te kunnen zoeken naar de echte oorzaak. Je wil geen risico lopen dat na een andere turbo monteren het probleem niet verholpen blijkt, en een dure herhaalschade optreedt.

Zeven veelgestelde vragen over turbo's:

Vraag de experts om raad, als je twijfelt over de turbo. Turbo’s Hoet biedt hulp, waarmee elk autobedrijf de risico’s van herhaalschade bij turbo-gerelateerde klussen kan uitsluiten.

  • Vraag 1: De turbo maakt bijgeluiden die er eerst niet waren, wat nu?

Vaak is dat een lekkage. Controleer liefst met een rookapparaat. Bij voorkeur een die op druk kan testen, er kunnen lekken zijn die pas bij overdruk opengaan.

  • Vraag 2: Zegt de foutcode dat de turbo stuk is?

Bedenk dat verschillende merken testers elk hun eigen uitleg geven wat een bepaalde foutcode betekent. Wil je zekerheid, leg de code voor aan een expert van Turbo’s Hoet. In een vervolg artikel komen we terug op foutcodes en diagnose.

  • Vraag 3: Er is olielekkage, dus turbo kapot?

Controleer of de lekkage al voor of pas na de turbo optreedt. Vind je voor de turbo al olie, dan ligt het niet aan de turbo zelf. Bijvoorbeeld bij een probleem met de carterventilatie.

  • Vraag 4: Mag er speling op de turbowielen zitten?

Radiaal, in dwarsrichting op de as van de turbo moet er wat speling zijn, voor de smeerfilm op het asje. Als de turbine- en compressorwielen maar vrij lopen van het huis. Axiaal, in lengterichting van de as, mag er een halve millimeter speling zijn. Dat is bijna niet voelbaar.

De turbo is een precisie-instrument, maar niet altijd zit daar de fout. Kijk en denk ook verder”

  • Vraag 5: Er is uitlaatgaslekkage, is de turbo nu beschadigd?

Niet zelden is het probleem dat de uitlaat verstopt is, bijvoorbeeld in katalysator of roetfilter. De druk na de turbine loopt op, de turbo gaat afblazen langs zijn pakking, of bij een variabele turbo langs het verstelmechanisme.

  • Vraag 6: Wat moet de turbodruk zijn?

Het motormanagement bepaalt in een kenveld de gewenste turbodruk, aan de hand van de omstandigheden. De druk varieert altijd, er is geen vaste ‘goede’ waarde op te geven.

  • Vraag 7: Kan ik alleen de actuator van een variabele turbo vervangen?

Nee, dat kan niet, die is gekalibreerd op de turbo. Dat vereist speciale uitrusting. Overigens zit de fout vaak niet in de actuator als een variabele turbo niet juist presteert.

Kennis en ervaring paraat

Kijk verder dan de turbo. Een verstopte katalysator of roetfilter kan een foutmelding geven die op de turbo lijkt te wijzen.

Dit zijn de vragen die het meest uit de praktijk naar boven komen, merkt Turbo’s Hoet. Vragen waarbij blijkt dat wat een turboprobleem lijkt, niet zelden ergens anders is ontstaan. Turbo’s gaan vaak stuk door oorzaken van buitenaf, de turbo vervangen lost dan niet het probleem op. De volgende turbo gaat weer stuk.

Ervaring om de juiste oorzaken te vinden bouwen velen niet zo snel in de praktijk op. Hoeft ook niet, je kunt gebruik maken van de uitgebreide kennis en ervaring bij Turbo’s Hoet. Gewoon bellen, al voordat je een turbo wilt bestellen, of laten reviseren tot beter-dan-nieuw staat.

Reparatie zonder risico

Het doel van Turbo’s Hoet is om zekerheid te scheppen bij reparatie van het turbosysteem. Dat begint bij een correcte diagnose. Zodra je een vervangende turbo registreert volgt meteen telefonisch contact, met advies voor een juiste montage. Gevolgd door GeenGezeurGarantie, dat je als er na montage van de turbo toch iets mis gaat gratis een vervangende turbo ontvangt.

Nog beter: wordt Turbo Partner. Voor verder uitgebreide garantie tot en met arbeidsloon, toegang tot de kennisbank van Turbo’s Hoet, en turbo training om je kennis te vergroten.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...