Fluitende Mercedes met bijzondere schade aan het compressorwielGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Fluitende Mercedes met bijzondere schade aan het compressorwiel

Een monteur krijgt een Mercedes Sprinter 318 3.0 CDI uit 2009 onder handen. Noodloop en een gekke hoge fluittoon, meldt de eigenaar. Wat is er aan de hand? De monteur leest foutcodes P2263 en P0299. En als hij de slang van het luchtfilter bij de turbo los haalt, ziet hij het al: schade aan het compressorwiel. Een bijzondere schade, want alleen de hoeken van de vanen hebben een tik gehad (zie foto boven). Hoe komt dit?

Hier is te zien dat de turbo-as iets speling dwars op zijn lengte moet hebben, voor smering van de glijlagers. Maar bijna geen speling in de lengte, anders lopen turbine- of compressorwiel tegen het huis.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Turbo: de zeven veelgestelde turbo-vragen (met antwoorden)

Helaas is een turbo geen simpel apparaat, waaraan je vaststelt 'hij doet het, of hij doet het niet'. De vragen zijn dus ook niet simpel als aan een turbo iets lijkt te mankeren. Maar welke vragen krijgen de experts nu het meest bij Turbo's Hoet? Wat zeggen ze dan om je op weg te helpen?

Aha… het is een turbo met een recirculatieklep, ofwel bypass valve, dump valve of blow-off.

Op zoek naar de oorzaak van een vreemd turbogeluid

Tijdens het gas loslaten en het schakelen hoort een bestuurder een raar geluid. Zou de turbo kapot zijn? Z'n Ford Focus 1.6 Ecoboost uit 2014 rijdt verder goed. Wat nu, doorrijden alsof er niets aan de hand is? Een bezoekje aan z'n garage blijkt de slimste keuze, er is namelijk wel degelijk een essentieel onderdeel stuk.

Zo ziet een nieuwe wervelklep eruit.

Tergend langzame Transporter lijdt aan gebroken wervelklepje

De VW Transporter komt normaal best lekker van z'n plek, maar nu… tergend langzaam. Tijdens de check-up ziet de monteur dat de geleverde turbodruk achterblijft op de gewenste turbodruk. Hij controleert alles rondom de aansturing van de turbo en ziet dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Wat nu?

Whitepaper: Waarom je turbo's zelf moet vervangen

Whitepaper: Waarom je turbo's zelf moet vervangen

Turbo's zijn niet de oorzaak... wel het slachtoffer Deze paper beschrijft waarom je turbo's in het vervolg altijd zelf moet vervangen!

Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies? Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Een fluitende turbo: oppassen geblazen?

'Een turbo moet fluiten', werd vaak gezegd. Dit was bij de eerdere generatie turbo's zeker het geval. Door alle evoluties is de turbo bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?