Opgelost op Garageforum: Opel Vivaro met groot turbogat
Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?
Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?
Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?
Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.
Het oplossen van één turbostoring kan al een uitdaging zijn. Is het dan dubbel ingewikkeld als het een twin-turbo betreft? We hebben hier voor u een uitdagende case die begint met een fluitende Renault Trafic 1.6 DCI uit 2018 die - met maar liefst twee turbo's - geen vermogen onderin levert bij het optrekken.
Een monteur krijgt een Mercedes Sprinter 318 3.0 CDI uit 2009 onder handen. Noodloop en een gekke hoge fluittoon, meldt de eigenaar. Wat is er aan de hand? De monteur leest foutcodes P2263 en P0299. En als hij de slang van het luchtfilter bij de turbo los haalt, ziet hij het al: schade aan het compressorwiel. Een bijzondere schade, want alleen de hoeken van de vanen hebben een tik gehad (zie foto boven). Hoe komt dit?
Helaas is een turbo geen simpel apparaat, waaraan je vaststelt 'hij doet het, of hij doet het niet'. De vragen zijn dus ook niet simpel als aan een turbo iets lijkt te mankeren. Maar welke vragen krijgen de experts nu het meest bij Turbo's Hoet? Wat zeggen ze dan om je op weg te helpen?
Tijdens het gas loslaten en het schakelen hoort een bestuurder een raar geluid. Zou de turbo kapot zijn? Z'n Ford Focus 1.6 Ecoboost uit 2014 rijdt verder goed. Wat nu, doorrijden alsof er niets aan de hand is? Een bezoekje aan z'n garage blijkt de slimste keuze, er is namelijk wel degelijk een essentieel onderdeel stuk.
De VW Transporter komt normaal best lekker van z'n plek, maar nu… tergend langzaam. Tijdens de check-up ziet de monteur dat de geleverde turbodruk achterblijft op de gewenste turbodruk. Hij controleert alles rondom de aansturing van de turbo en ziet dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Wat nu?
Turbo's zijn niet de oorzaak... wel het slachtoffer Deze paper beschrijft waarom je turbo's in het vervolg altijd zelf moet vervangen!
'Een turbo moet fluiten', werd vaak gezegd. Dit was bij de eerdere generatie turbo's zeker het geval. Door alle evoluties is de turbo bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?