artikel

Waarom zou je een accu moeten testen?

Techniek 747

Waarom zou je eigenlijk een accu moeten testen? Nou, bijvoorbeeld omdat de Wegenwacht één van de grootste accuverkopers van Nederland is. Dat komt omdat ze altijd en overal de accu doormeten. Gratis. Veel klanten waarderen die proactieve aanpak en laten – indien nodig – hun accu vervangen. Dat kunnen autobedrijven dus ook doen. Verkoop begint bij testen.

Waarom zou je een accu moeten testen?

In de pechstatistieken van de ADAC speelt in één derde van alle gevallen één of andere vorm van accupech een rol. Da’s bij onze nationale Wegenwacht niet anders. Daar staan accu’s al jaren op nummer één in de autopech-statistiek, gevolgd door banden, dynamo, elektrische storingen en deur op slot. De reden dat maar liefst veertig procent van alle pechgevallen plaats vindt in de eigen woonplaats (cijfers van de ANWB), komt vooral door start- en accuproblemen. En dan komen we gelijk bij het eerste misverstand: in tegenstelling tot wat veel mensen denken, blijken al die auto’s met accupech gewoon keurig volgens het onderhoudsschema hun beurtjes te hebben gekregen. Accupech is echt niet voorbehouden aan slecht- of niet-onderhouden auto’s.

Accu falen is voorspelbaar

Een ander misverstand is dat veel automobilisten denken dat accu’s zomaar ineens kapot gaan. Ook niet waar. Dat veel autobestuurders nauwelijks merken dat de accu van hun auto achteruit gaat, wil dus niet zeggen dat die achteruitgang niet is te monitoren. Dat is het namelijk wel.

Het falen van een accu is voorspelbaar en met het juiste meetapparatuur kun je het moment zelfs zien aankomen. “Hoezo, mijn accu is niet goed meer? Hij start toch?” Nog wel, meneer/mevrouw, maar doet hij dat straks ook op een koude winterochtend? Een test liegt niet. Je kunt aan het verloop van de meetresultaten zien wanneer het eind van het acculeven in zicht komt.

Doormeten betekent verkopen

Door accu’s bij elke onderhoudsbeurt preventief te testen worden defecte accu’s opgespoord voordat ze falen. ANWB adviseert de Wegenwacht-leden om de accu preventief te laten nakijken door de Wegenwacht. Wie een abonnement heeft hoeft alleen maar te bellen en diezelfde dag komt de Wegenwacht aan huis de accu doormeten. Indien nodig wordt de accu vervangen. Klanten betalen alleen de accu en krijgen drie jaar garantie; de montage is gratis.

Zo verkoopt het bedrijf op deze manier tienduizenden accu’s per jaar. Volgens de Wegenwacht voorkomt deze service eventuele latere startproblemen, dus de accucheck moet je vooral zien als een preventieve hulpverlening en niet als een mooi verdienmodel. Maar autobedrijven kunnen dat natuurlijk zelf ook. Dus als jij die accu doormeet, verkoop jij de accu. Aan het werk dus.

Investeer in een accutester voor alle typen

Een goede tester is onmisbaar. Het testen van een accu kost nauwelijks tijd en voorkomt problemen. Hebben auto’s dan geen accumanagementsensor om de staat van de accu te beschermen? Vaak wel, maar die systemen werken lang niet altijd feilloos. Vooral bij oudere accu’s is het passend regelen van het laden en ontladen moeilijk. Investeer daarom in een goede tester die de verschillende accutypen aan kan, die het start- en laadsysteem kan testen en die met up-to-date software en goede algoritmes werkt.

Op Automechanika heeft Exide zojuist een nieuwe accutester geïntroduceerd (leverbaar vanaf januari 2019), die geschikt is voor EFB, AGM, gel en standaard natte (lood-zuur) accu’s tot 3000 A voor auto’s, vrachtwagens en recreatievoertuigen. Updates krijgt deze accutester via een Wifi‑platform en de tester geeft aan wanneer de accu van de klant de volgende keer getest moet worden; ook als de automobilist nog geen duidelijke symptomen van verval waarneemt.

Bespreek de meetresultaten met de klant

De testresultaten kunnen per e‑mail naar de klant worden verzonden of direct ter plaatse via de printer worden overgedragen. Bewaar die testuitslagen bij de klantgegevens, zodat bij een volgende onderhoudsbeurt de staat van de accu vergeleken kan worden. Het printje van de accutest kun je het beste aan de factuur nieten en met de klant bespreken. Die begrijpt nu ook dat hij beter niet kan wachten tot de accu hem binnenkort echt in de steek laat.

Bij de tester van Exide hoort overigens ook een mobiele tester‑app, die gebruikt kan worden met elke accutester. De app evalueert het rijgedrag en de voertuigcriteria en geeft instructies over de vraag of een accu in gevaar is of opnieuw moet worden getest. De app kan de resultaten en de aanbevelingen samen met een tijdige service‑afspraak via e‑mail verzenden.

Weet wat je meet

Exide is overigens niet de enige die accutesters maakt. Nieuwe testers lijken tegenwoordig wel diagnoseapparaten, die zelf accutypes herkennen en instructies geven. Het is wel belangrijk dat je weet wat je meet. De laadtoestand van een loodaccu meet je met een zuurweger. Hoe lager het soortelijk gewicht van de zuuroplossing, hoe minder stroom er in de accu zit. Bij onderhoudsvrije accu’s kom je uiteraard de cellen niet in, dus kun je alleen met een accutester te weten komen wat de conditie van de accu is.

Testen is meer dan kijken naar het voltage; een voltmeter geeft geen totaalbeeld van de gezond- en betrouwbaarheid van de accu. Bij het opladen moet de laadspanning van een AGM‑accu 14,5 V zijn en van een gewone accu 15,5 V. De ladingstoestand zegt overigens niets over de gezondheid van de accu, maar lading- en gezondheidstoestand samen bepalen wel of een accu voldoende ampère kan leveren voor een koude start.

Meet direct op de polen

Als je een accu moet vervangen let dan niet alleen op de capaciteit in ampère‑uur (Ah), maar kijk ook naar het ampèrage aan koudstartstroom (CCA). Het aantal platen dat de accu gebruikt is bepalend voor de koudstartstroom van de accu, terwijl het loodgewicht dat voor de capaciteit is. Er worden verschillende meetstandaarden gehanteerd, dus let op de acculabels.

Nog een tip: sluit bij een accutest de tester bij voorkeur rechtstreeks op de polen aan en niet op de hulppolen. De weerstand van de kabel tussen min- en hulppool kan van invloed zijn op de uitslag van de meting.

Dit artikel is gesponsord door Exide – www.exide.nl / www.exide.be

 

Reageer op dit artikel