“Veel werkgevers zijn continu bezig met het vinden en behouden van goede mensen,” ziet Leendert Verweij, adviseur werkgeverschap bij OOMT. “Daarbij staan de voordeur en de achterdeur vaak tegelijkertijd open. Medewerkers voelen namelijk dat ze makkelijk weg kunnen. Juist daarom is het belangrijk dat ze kunnen ontplooien, waardering ervaren en variatie en autonomie hebben in een bedrijf. De kunst is om ervoor te zorgen dat medewerkers voor het bedrijf willen blijven werken. Een aantrekkelijke leercultuur draagt daar direct aan bij.”
Leren is meer dan een cursus volgen
Daarbij gaat het niet om een eenmalige cursus: het speelt zich vooral af op de werkvloer: in de dagelijkse omgeving van collega’s, klanten en partners. Verweij: “Werkgevers sturen vaak op de praktijk: problemen oplossen, bijblijven in techniek of voldoen aan de klantverwachtingen. Daar hoort ook bij dat medewerkers ruimte en ondersteuning krijgen om zich continu te ontwikkelen. Aantrekkelijk werkgeverschap dus. Hierbij kun je actief stappen zetten om het voor iedereen leuker en fijner te maken.”
Inzicht in zes bouwstenen
Om bedrijven hierbij te helpen en inzicht te krijgen in de huidige situatie, heeft Hogeschool Windesheim een krachtig instrument ontwikkeld: de Leercultuurscan. Deze helpt werkgevers te ontdekken hoe hun medewerkers het leren en ontwikkelen binnen het bedrijf ervaren. De online vragenlijst geeft inzicht in zes bouwstenen van een sterke leercultuur. De scan laat zien waar een bedrijf al goed scoort, waar blinde vlekken zitten en welke thema’s potentieel ontwikkeld kunnen worden. De resultaten worden anoniem verwerkt en OOMT levert een praktische rapportage met concrete verbetermogelijkheden.
“Het mooie van de scan is dat het heel laagdrempelig is,” vertelt Verweij. “Het invullen van de online vragenlijst kost nog geen vijftien minuten, waarbij medewerkers hun mening geven. Dan is het belangrijk dat je als werkgever terugkoppelt wat goed gaat en wat aandachtspunten zijn. Vertel daarbij wat je wel of juist niet oppakt. Dat hoeft vaak niet heel groot te zijn: soms is het regelmatiger gesprekken voeren met de medewerkers over ontwikkeling al een flinke stap.”
Praktisch aan de slag
De aanpak start altijd met een intakegesprek tussen werkgever en de adviseur werkgeverschap van OOMT. Hier wordt ook bekeken of het inzetten van de Leercultuurscan toegevoegde waarde heeft voor de vragen waar de werkgever mee zit. Daarna wordt de vragenlijst uitgezet onder medewerkers. Voor een betrouwbaar beeld zijn minimaal twintig ingevulde lijsten nodig, dit zorgt ook voor anonimiteit. De resultaten worden vervolgens besproken met de werkgever, directie of HR. Per pijler worden sterke punten, aandachtspunten en verbeterkansen doorgelopen. De adviseur werkgeverschap helpt bij het duiden van de uitkomsten van de scan en bij het bepalen van concrete vervolgstappen, die uiteenlopen van kleine aanpassingen tot workshops of trainingen. “Het gaat hierbij ook om de praktische ondersteuning,” zegt Verweij. “We kijken samen: wat kun je morgen al doen? En hoe betrekken we het team, zodat verbeteringen echt landen?”
Wat levert het op?
Voor werkgevers biedt de Leercultuurscan scherp inzicht in wat er speelt binnen het team of de afdeling. Dat helpt bij het maken van keuzes en bij het vormgeven van aantrekkelijk werkgeverschap op het gebied van het bevorderen van een leer- en ontwikkelcultuur binnen het bedrijf. Bedrijven die actief met leren en ontwikkelen bezig zijn, vullen vacatures sneller in en weten medewerkers langer te behouden. Voor medewerkers zelf is het waardevol dat zij zicht krijgen op hun ontwikkelmogelijkheden. Verweij: “Een bedrijf dat leren serieus neemt, wordt een plek waar mensen willen blijven. Voor henzelf én voor het bedrijf is dat interessant. Zeker in deze tijd.”
Dit artikel is gesponsord door OOMT.









