Aviloo: "Sportief rijden beschermt de batterij niet!"
"Waarom flink accelereren goed is voor de levensduur van een EV-batterij", schreven we eind vorig jaar. "Dat klopt niet", zegt HV-batterijtester Aviloo nu. Hoe zit het echt?
"Waarom flink accelereren goed is voor de levensduur van een EV-batterij", schreven we eind vorig jaar. "Dat klopt niet", zegt HV-batterijtester Aviloo nu. Hoe zit het echt?
Werk je dagelijks met verschillende voertuigen en accutypes? Dan is de nieuwe Snap-on EECS800 iets voor jou. Deze slimme accutester met geïntegreerde printer is snel, precies én werkt volledig onafhankelijk van voertuigdata of VIN volgens Snap-on. Kortom: je hebt geen voertuigdatabase nodig, alleen de fabrieksgegevens van de accu.
In dit derde deel van onze reeks over thermisch management in elektrische voertuigen duiken we in Ford's VIHP-technologie. Deze warmtepomp met dampinjectie regelt het klimaat in cabine én accu, zelfs bij extreme temperaturen.
De Volkswagen ID.3 blijkt na vier jaar intensief gebruik verrassend goed te presteren in een ADAC-duurtest. De batterij hield ruim 90% van zijn capaciteit vast, ondanks veelvuldig snelladen.
In het tweede deel van onze serie artikelen over het thermomanagement in hybride en elektrische voertuigen kijken we gedetailleerd naar het warmtepompsysteem van het MEB-platform van Volkswagen.
Oostenrijks technologiebedrijf Aviloo geeft aan op 23 juni met een verbeterd batterijcertificaat voor EV's te komen.
Ford is gestart met de assemblage van accupakketten voor de elektrische Explorer en Capri in Keulen. De fabriek produceert dagelijks tot 550 batterijpacks.
ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, wijt 46 procent van de pechgevallen aan accuproblemen. Ook in Nederland staat de accu bovenaan in de pechstatistieken, en dat terwijl veel auto's keurig op tijd hun onderhoudsbeurten krijgen. Hoe kun je accupech voorspelbaar maken? VARTA legt het uit.
Northvolt, de Zweedse fabrikant van batterijen voor elektrische auto's, stopt in juni met de productie in zijn belangrijkste fabriek in Zweden.
Het thermomanagement van hybride en elektrische voertuigen verschilt sterk van dat van een voertuig met verbrandingsmotor. Daar levert de afvalwarmte van de motor voldoende warmte voor het passagierscompartiment, wat niet het geval is bij het gebruik van een elektromotor. Hoe werkt klimaatbeheersing in een hybride of EV?