Gesponsord

Van apk tot EV: waarom een gezonde mix cruciaal is

Van apk tot EV: waarom een gezonde mix cruciaal is
Martin Bedorf, oprichter van Carteam Nederland.

De autobranche is in beweging. Digitalisering, personeelstekorten en de opkomst van elektrische mobiliteit zetten autobedrijven onder druk. "Daarom", zegt Martin Bedorf van Carteam, "is een mix van klanten met oude en nieuwe auto's belangrijk." Kan Carteam daarmee de komende jaren doorgroeien naar honderd vestigingen?

In 2016 legde Martin Bedorf met drie autobedrijven in Noord-Holland de basis voor Carteam. Hij vond de sector te conservatief en wilde onafhankelijk zijn van toeleveranciers. Met moderne websites wilde hij meer aandacht besteden aan online marketing. Inmiddels zijn ruim zestig bedrijven aangesloten. Waarom kiezen zij voor Carteam? Martin Bedorf: “De rode draad is dat ondernemers het druk hebben. Ze willen wel actief zijn op sociale media, maar komen daar vaak niet aan toe. Marketing wordt steeds belangrijker, dus de basis moet online liggen. Daarnaast is goed personeel vinden een uitdaging.”

Marketing Automation ontzorgt

Met Marketing Automation stuurt Carteam automatisch berichten naar klanten: van welkomstmails en afspraakbevestigingen tot onderhouds- en apk-herinneringen, bandenwisseluitnodigingen, nieuwsbrieven en reviewverzoeken. Dit bespaart ondernemers veel werk. “Ons doel is gemak”, zegt Bedorf. “Klanten kunnen zelf online een afspraak plannen op momenten dat de werkplaats ruimte heeft. Dat is sneller en efficiënter dan bellen of appen.” Niet alle autobedrijven zijn hetzelfde. Zo verkoopt het Carteam-bedrijf op Curaçao logischerwijs geen winterbanden. Milan Kleindieck: “Met ons eigen CMS (contentmanagementsysteem) voeren we wijzigingen razendsnel door voor alle bedrijven. Maar er is ook ruimte voor uitzonderingen. Dat betekent landelijke snelheid én lokale flexibiliteit.”

Nummer 1 in BOVAG/ROSA

Marketing is een speerpunt van de formule: zoekmachineoptimalisatie, Google My Business, campagnes op sociale media, een occasionmodule met Gaspedaal-koppeling en het promoten van lokaal ondernemerschap. Het succes blijkt uit het BOVAG/ROSA-onderzoek van 2024, waarin Carteam bovenaan staat met een waarderingscijfer van 9,1. Ook op andere vlakken biedt Carteam schaalvoordelen: er zijn afspraken met leasemaatschappijen en onderdelen worden ingekocht bij LKQ. Inmiddels werkt een derde van de Carteam-bedrijven met EV Team, een eigen programma voor hybride en elektrische auto’s. Deze bedrijven krijgen wel de trainingen (zoals het behalen van het NEN-certificaat) en toegang tot de technische helpdesk van Moobi. “Volgend jaar willen we doorgroeien naar twee derde, maar eerst focussen we op de huidige groep”, aldus Bedorf.

Oude én nieuwe auto’s in de werkplaats

Het Nederlandse wagenpark bestaat enerzijds uit oudere, eenvoudig te onderhouden auto’s en anderzijds uit moderne modellen, zoals plug-in hybrides en elektrische auto’s met geavanceerde rijhulpsystemen. Bedorf: “De infrastructuur in Nederland is goed, dus het aantal hybride en elektrische auto’s zal sneller groeien dan in landen waar dat niet zo is. Een gezonde mix van klanten is belangrijk. Oudere auto’s zorgen voor rendement, maar nieuwe klanten brengen moderne auto’s naar de werkplaats en daarmee houd je de kennis in de werkplaats op peil.”

Investeren in techniek, maar met focus

Moeten autobedrijven alle nieuwe technieken en aandrijvingen omarmen? Bedorf: “Dat is te kort door de bocht. Met gemiddeld twee tot vijf technici kun je niet alles doen. Maar onze bedrijven zijn wel vooruitstrevend. Wie nu investeert, pakt straks een groter deel van de koek.” Volgens Bedorf en Kleindieck worden veel bedrijven via EV Team gevonden. “Het is belangrijk dat consumenten jouw bedrijf zien als een plek waar moderne auto’s welkom zijn. Zo niet, dan loop je straks achter. Ook voor het aantrekken van technici is het aantrekkelijk als je je profileert als modern bedrijf dat vooruitkijkt.”

Nieuwe aanpak voor personeelstekort

Op de Carteam-website zijn vacatures van aangesloten bedrijven zichtbaar. Dit concept wordt verder uitgebouwd. Bedorf: “Zelfs de beste bedrijven krijgen wel eens te maken met personeelsverloop. Recruiters zijn kostbaar, dus willen wij een goedkoper alternatief bieden. We zetten gericht pushmarketing in om technici te bereiken.” Kleindieck vult aan: “We bieden drie pakketten: een gratis basisversie en twee betaalde varianten, uitgebreid en premium. Met advertenties op sociale media en vacaturewebsites helpen we autobedrijven personeel vinden, aanzienlijk goedkoper dan via recruiters.”

Groei naar honderd bedrijven

De ambities zijn duidelijk: Carteam wil doorgroeien naar honderd autobedrijven. “Vooral in het oosten en zuiden van Nederland liggen nog witte vlekken. Die gaan we de komende jaren invullen”, besluit Bedorf.

Dit artikel is gesponsord door Carteam.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.