Gesponsord

Met hulp van OOMT maakt Vakgarage Van der Bijl zich klaar voor de toekomst

Met hulp van OOMT maakt Vakgarage Van der Bijl zich klaar voor de toekomst

Dit jaar viert Vakgarage Van der Bijl in Rijswijk hun 50-jarig bestaan. Hoewel het familiebedrijf in alle opzichten klaar is voor de toekomst, wilde de planning van de overdracht niet vlotten. OOMT hielp met de overgang naar de volgende generatie én een toekomstbestendig personeelsbeleid.

“Sinds twee jaar hebben we een BBL-er in dienst”, vertelt Roy van der Bijl. “Onze werkgeverszaken wilden we hierbij goed geregeld hebben en zo kwamen we bij OOMT terecht. Zij hebben ons hiermee geholpen, ze zijn de perfecte partij hiervoor.” Daarbij deed  Hanny Hulleman, adviseur werkgeverschap bij OOMT, meer voor het familiebedrijf. Zij begeleidde bij de bedrijfsovername door samen een plan van aanpak op te stellen op basis van het strategisch personeelsbeleid. “Hanny is een topper, een lifesaver”, zegt Roy enthousiast. “Ze heeft ons goed begeleid bij alle trajecten. Ze kent de pijnpunten en is betrokken, waarbij we inmiddels een nauwe band met elkaar hebben opgebouwd.”

Een halve eeuw passie voor techniek

Het is dit jaar precies vijftig jaar geleden dat Hans van der Bijl een garage in Den Haag overnam. Dat deed hij na zijn opleiding voor automonteur. Een overtuigde keuze want volgens hem is autotechniek ‘een feest’. In 2017 verhuisde het autobedrijf naar Rijswijk. “We konden ons niet meer vinden in de buurt die het was geworden. Ook onze klandizie werd anders. Inmiddels zitten we in een mooi, nieuw pand dat bovendien klimaatneutraal is.”

Klaar voor de toekomst

“Ieder jaar maken we groei mee”, vertelt Roy, die sinds 2000 in de zaak zit. Moeder Ali verzorgt hierbij de backoffice en de administratie. “Mijn vader Hans en ik vullen elkaar goed aan. Ik hou mij nu bezig met nieuwe ontwikkelingen door deel te nemen aan het technisch opleidingsplan van de Automotive Academy. Ook heb ik inmiddels mijn EV-papieren en certificeringen gehaald.” Hiermee is de toekomst van het bedrijf verzekerd, alleen wilde het niet zo vlotten bij de bedrijfsovername. Reden? Het uitstelgedrag van zowel vader als zoon, waarbij Roy lachend zegt dat ze allebei eigenwijs zijn. “Dankzij Hanny’s begeleiding is er een duidelijk plan op tafel gekomen over de rolverdeling en wie welke taken doen. Hierdoor kwam de overdracht eindelijk in een stroomversnelling. Het is fijn om een partij te hebben die neutraal is en die veel kennis en ervaring meebrengt. Zonder haar was het ook wel goed gekomen. Maar wel met meer hobbels en dan had het langer geduurd.”

Ruis weghalen

In een traject werden alle stappen van de overdacht doorlopen, inclusief handige, indirecte zaken. Roy vertelt dat de overname inmiddels formeel is en dat ze nu in een transitie zitten, waarbij de automatisering moderner kan. En dat scheelt tijd, zodat zijn ouders straks minder kunnen gaan werken. “Een bedrijfsoverdracht binnen de familie is ook psychologisch. Hanny haalde de ruis op onze lijn weg  en zorgde ervoor dat het proces en de onderlinge communicatie helder werd. Dat geldt trouwens ook bij strategisch personeelsbeleid, dat is nu veel duidelijker en we kunnen altijd terecht met vragen. Dat is ook mijn advies aan collega’s: laat bij een bedrijfsovername een neutraal en ervaren persoon meekijken. Zo iemand kan beter zien waar de kansen en de oplossingen zitten. De dienstverlening van OOMT heeft ons hierbij goed geholpen.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.