Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Binnen 15.000 kilometer wéér de turbo kapot? Balen! Want een jaar geleden had de auto, een Audi A4 2.0TDI CJC uit 2015, dezelfde storingen: P0234 en P2563. Toen was vervanging van de turbo (1104111) de oplossing. Om helemaal zeker te zijn, belt de monteur ons: 'is er iets mis met de turbo?'

In de meeste gevallen ontstaat een storing niet in de turbo zelf en is een probleem elders in de auto de oorzaak. Waar? Ja, dat is ook voor turbospecialisten vaak een speurtocht, die ook nog wel eens tot verrassende nieuwe inzichten leidt. In alle gevallen is het dus belangrijk om de onderliggende oorzaak te vinden, om herhaalschade te voorkomen.

We beginnen het speuren altijd met een aantal checks, waarmee we een volledig beeld krijgen en we weten in welke hoek we het moeten zoeken. Aangezien de foutmelding, net als vorige keer, ‘storing overdruk turbo’ was met noodloop als gevolg, is het logisch om te beginnen met het controleren van de werking van de turbo.

Is de drukregeling functioneel en gangbaar?

De storing P2563 komt door een foutief signaal van de positiesensor op de actuator. We vragen de monteur om het vacuümsysteem te controleren, dat ook de sturing van de variabele geometrie in de turbo regelt. Als je de actuator handmatig met vacuüm bedient, kun je controleren of de slag vloeiend en volledig is. Bij haperingen of vertragingen in de beweging, is dat een aanwijzing dat de storing wordt veroorzaakt door vervuiling of een beschadiging van de variabele geometrie in de turbo.

Functioneert dit allemaal goed, dan kun je nog de magneetklep controleren die het vacuüm regelt. Als deze blijft hangen of niet juist werkt, kan het vacuüm te lang worden vastgehouden, met overdruk tot gevolg. Ook vervuiling of een lekkage in de vacuümslangen moet worden uitgesloten. Als deze in het geheel niet functioneert zal de actuator niet wordt aangetrokken, met onderdruk als gevolg. 

Hoe werkt een variabele geometrie?

Een variabele geometrie zorgt ervoor dat de turbo altijd optimaal wordt aangedreven door de aanwezige uitlaatgassen. Het werkt volgens het principe dat, als je de doorgang verkleint, de snelheid van de uitlaatgassen toeneemt, zodat de turbine harder gaat draaien. Als de turbo de gevraagde druk heeft behaald, gaan de vanen langzaam open, waardoor de turbo bij hogere motortoerentallen niet in overspeed raakt. Wil je meer weten over de werking van de variabele geometrie en mogelijke oorzaken voor storing, kun je ook deze video bekijken.

Op zoek naar het onderliggende probleem

Na deze eerste check belt de monteur terug met de melding dat de storing inderdaad door de turbo wordt veroorzaakt, omdat hij constateerde dat de aansturing van de turbo soms blijft hangen en haperend beweegt. Toch vermoeden wij dat er nog een onderliggend probleem is, dat bij de vorige storing ook speelde. Om te voorkomen dat de nieuwe turbo ook weer binnen 15.000 km stukloopt, vragen we de monteur om de kapotte turbo naar ons te sturen voor een gedetailleerde analyse.

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem

We leggen de turbo op de werkbank en beginnen hem te ontleden. Wat zullen we aantreffen? We zien dat de variabele geometrie zwaar beweegt door vervuiling. Het is een witte aanslag en dat wijst op koelvloeistof. Koelvloeistof in het uitlaatsysteem… daarvoor zijn er eigenlijk maar een paar oorzaken te bedenken. Aangezien de auto beschikt over een watergekoeld EGR-systeem dat dichtbij de turbo zit, vermoeden we dat we hier de onderliggende oorzaak voor de turbo kunnen vinden.

Een vervuilde EGR
Een vervuilde EGR

Minimaal lekkage gaf geen melding

We bellen de monteur met deze melding en hij reageert verbaasd. Hij meet geen storing op de EGR en heeft nooit gemerkt dat de auto veel koelvloeistof verbruikt. Omdat het toch wel een sterke aanwijzing is, demonteert de monteur de EGR. Tot zijn verrassing ziet hij dat de EGR vrijwel geheel verstopt zit. De lokatie van de lekkage was zodanig, dat de klep in de EGR nog wel goed werkte en het motormanagement geen storing signaleerde. De lekkage had echter wel invloed op het traject erna: het vervuilde de turbo en die is - zoals bekend - heel gevoelig voor vervuiling. Aangezien de koelwaterlekkage minimaal is, duurde het even voordat de vervuiling een storing veroorzaakte.

Nu weer storingsvrij

Nadat de monteur de EGR-koeler heeft vervangen en het systeem heeft schoongemaakt, monteert hij de door ons gereviseerde turbo. De turbo was dus niet volledig kapot en nog prima te reanimeren. Dat betekent volledig volgens fabrieksspecificaties reviseren, waardoor ze weer letterlijk zo goed als nieuw zijn. En Audi? Die rijdt inmiddels alweer geruime tijd storingsvrij. Deze situatie is niet alleen van toepassing bij deze Audi, maar zou kunnen optreden bij elke auto met een watergekoelde EGR.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Turbo's Hoet.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de inlaatdruk blijft achter ten opzichte van de verwachte waarden. Hij heeft het roetfilter vervangen, omdat de roetmeting aangaf dat dat nodig was. Helaas gaat daarmee de melding P0299 niet weg. Wat nu… turbo vervangen?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?