Welke moer moet je gebruiken? Moog Parts legt uit.

Welke moer moet je gebruiken? Moog Parts legt uit.

Gebruik jij altijd de juiste bijgeleverde moer? En wat zijn dan precies de verschillen? Moog legt het hier uit.

Moog Parts voorziet verschillende referenties van spoorstangeinden en fuseekogels, afhankelijk van het gebruikte materiaal van het fuseestuk. Het verschil zit hem in de bijgeleverde moer.

Belangrijke verschillen:
• Staal fuseestuk: wordt doorgaans gebruikt op standaard voertuigen.
• Aluminium fuseestuk: wordt eerder voorzien voor luxewagens of voertuigen met een grotere velgmaat.

Type moeren volgens fuseestuk

Sommige VAG-voertuigen zijn uitgerust met twee verschillende fuseestuktypes:

• AUDI A3 2003 -->
• SEAT Leon 2005 -->
• SKODA Octavia 2004 -->
• VW Golf 2003 -->

De aluminiumversie is voorzien van een stalen insteekbus om vroegtijdige beschadiging van de aluminium conische zitting te voorkomen. De bredere pasmoer overlapt de bus volledig om ervoor te zorgen dat deze veilig wordt vastgehouden. In dit geval is een grote flensmoer vereist, terwijl een standaard moer het meest geschikt is voor het stalen fuseestuk.

Belangrijke tip

Het gebruik van de juiste moer is erg belangrijk, vooral in het geval van een aluminium fuseestuk. Zelfs wanneer de stalen bus stevig in het fuseestuk wordt gedrukt, zonder de moer met overlappende flens kan een abnormaal hoge impact (zoals een kuil, stoeprand of ander verhoogd oppervlak) ervoor zorgen dat het inzetstuk uit de aluminium behuizing springt.
MOOG adviseert altijd om na te kijken of de juiste moer is gemonteerd in functie van het gebruikte type fuseestuk.


Technische ondersteuning GarageGurus

Technische ondersteuning is te vinden bij Garage Gurus. Met steun van DRiV zijn er online technische trainingen, instructievideo's, technische artikelen en interviews met experts van wereldklasse opgesteld. Deze zijn geschikt voor zowel monteur, garagehouder als leverancier.

Dit artikel is gesponsord door Moog Parts.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...