Welke moer moet je gebruiken? Moog Parts legt uit.

Welke moer moet je gebruiken? Moog Parts legt uit.

Gebruik jij altijd de juiste bijgeleverde moer? En wat zijn dan precies de verschillen? Moog legt het hier uit.

Moog Parts voorziet verschillende referenties van spoorstangeinden en fuseekogels, afhankelijk van het gebruikte materiaal van het fuseestuk. Het verschil zit hem in de bijgeleverde moer.

Belangrijke verschillen:
• Staal fuseestuk: wordt doorgaans gebruikt op standaard voertuigen.
• Aluminium fuseestuk: wordt eerder voorzien voor luxewagens of voertuigen met een grotere velgmaat.

Type moeren volgens fuseestuk

Sommige VAG-voertuigen zijn uitgerust met twee verschillende fuseestuktypes:

• AUDI A3 2003 -->
• SEAT Leon 2005 -->
• SKODA Octavia 2004 -->
• VW Golf 2003 -->

De aluminiumversie is voorzien van een stalen insteekbus om vroegtijdige beschadiging van de aluminium conische zitting te voorkomen. De bredere pasmoer overlapt de bus volledig om ervoor te zorgen dat deze veilig wordt vastgehouden. In dit geval is een grote flensmoer vereist, terwijl een standaard moer het meest geschikt is voor het stalen fuseestuk.

Belangrijke tip

Het gebruik van de juiste moer is erg belangrijk, vooral in het geval van een aluminium fuseestuk. Zelfs wanneer de stalen bus stevig in het fuseestuk wordt gedrukt, zonder de moer met overlappende flens kan een abnormaal hoge impact (zoals een kuil, stoeprand of ander verhoogd oppervlak) ervoor zorgen dat het inzetstuk uit de aluminium behuizing springt.
MOOG adviseert altijd om na te kijken of de juiste moer is gemonteerd in functie van het gebruikte type fuseestuk.


Technische ondersteuning GarageGurus

Technische ondersteuning is te vinden bij Garage Gurus. Met steun van DRiV zijn er online technische trainingen, instructievideo's, technische artikelen en interviews met experts van wereldklasse opgesteld. Deze zijn geschikt voor zowel monteur, garagehouder als leverancier.

Dit artikel is gesponsord door Moog Parts.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de inlaatdruk blijft achter ten opzichte van de verwachte waarden. Hij heeft het roetfilter vervangen, omdat de roetmeting aangaf dat dat nodig was. Helaas gaat daarmee de melding P0299 niet weg. Wat nu… turbo vervangen?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem en bouwde nieuw in buurgemeente Vuren. Even binnenkijken.

Kijkje in de nieuwbouw van MahaExplora Truck & Bus

Feestje in Vuren. MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem, en verhuisde naar een splinternieuw dubbel zo groot pand in de...

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen...

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Foto's: Hugo Claver

10 jaar Fuchs Service Equipment: geen supermarkt maar specialist

Fuchs Service Equipment vierde onlangs het 10-jarig jubileum. En greep de gelegenheid aan om enkele mooie primeurs te tonen in de vestiging in...

De losgeklapte motorsteun van boven en van onderen gefotografeerd. - Foto's: Gert te Lintelo / Pascal Zwaans

Waarom momentsleutel kalibreren veel schade kan voorkomen

Elke autotechnicus werkt er dagelijks mee: de momentsleutel. Cruciaal om onderdelen met het juiste aanhaalkoppel te monteren. Maar dan moet je ;m wel...