Gesponsord

Welke moer moet je gebruiken? Moog Parts legt uit.

Welke moer moet je gebruiken? Moog Parts legt uit.

Gebruik jij altijd de juiste bijgeleverde moer? En wat zijn dan precies de verschillen? Moog legt het hier uit.

Moog Parts voorziet verschillende referenties van spoorstangeinden en fuseekogels, afhankelijk van het gebruikte materiaal van het fuseestuk. Het verschil zit hem in de bijgeleverde moer.

Belangrijke verschillen:
• Staal fuseestuk: wordt doorgaans gebruikt op standaard voertuigen.
• Aluminium fuseestuk: wordt eerder voorzien voor luxewagens of voertuigen met een grotere velgmaat.

Type moeren volgens fuseestuk

Sommige VAG-voertuigen zijn uitgerust met twee verschillende fuseestuktypes:

• AUDI A3 2003 -->
• SEAT Leon 2005 -->
• SKODA Octavia 2004 -->
• VW Golf 2003 -->

De aluminiumversie is voorzien van een stalen insteekbus om vroegtijdige beschadiging van de aluminium conische zitting te voorkomen. De bredere pasmoer overlapt de bus volledig om ervoor te zorgen dat deze veilig wordt vastgehouden. In dit geval is een grote flensmoer vereist, terwijl een standaard moer het meest geschikt is voor het stalen fuseestuk.

Belangrijke tip

Het gebruik van de juiste moer is erg belangrijk, vooral in het geval van een aluminium fuseestuk. Zelfs wanneer de stalen bus stevig in het fuseestuk wordt gedrukt, zonder de moer met overlappende flens kan een abnormaal hoge impact (zoals een kuil, stoeprand of ander verhoogd oppervlak) ervoor zorgen dat het inzetstuk uit de aluminium behuizing springt.
MOOG adviseert altijd om na te kijken of de juiste moer is gemonteerd in functie van het gebruikte type fuseestuk.


Technische ondersteuning GarageGurus

Technische ondersteuning is te vinden bij Garage Gurus. Met steun van DRiV zijn er online technische trainingen, instructievideo's, technische artikelen en interviews met experts van wereldklasse opgesteld. Deze zijn geschikt voor zowel monteur, garagehouder als leverancier.

Dit artikel is gesponsord door Moog Parts.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeemGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de inlaatdruk blijft achter ten opzichte van de verwachte waarden. Hij heeft het roetfilter vervangen, omdat de roetmeting aangaf dat dat nodig was. Helaas gaat daarmee de melding P0299 niet weg. Wat nu… turbo vervangen?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Foto: DT Spare Parts

DT Spare Parts introduceert nieuwe gereedschapskisten

DT Spare Parts lanceert nieuwe, robuuste gereedschapskisten. Ontworpen voor monteurs en beschikbaar in diverse uitvoeringen.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

AMT en de rest van de vaderlandse pers zijn naar Saarloos in Rotterdam gekomen voor een demonstratie van de Clayton-chassisdynamometer.

Techniek van toen 1954: nooit meer proefrijden?

In 1954 demonstreert Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. Is dit het einde van het proefrijden?

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?