Technisch operator Niels Versteeg: 'Uitdagend en afwisselend werk'

Technisch operator Niels Versteeg: 'Uitdagend en afwisselend werk'
Samen met zijn collega’s zorgt technisch operator Niels Versteeg van Diesel Büchli ervoor dat gebruikte onderdelen in nieuwstaat worden teruggebracht.

Niels Versteeg stapte ooit over van schadehersteller naar technisch operator. Hij heeft geen moment spijt van die loopbaanstap. Enthousiast vertelt hij hier over zijn revisiewerk.

Het inspuitsysteem van een moderne benzine- of dieselmotor bestaat uit complexe onderdelen. Het reviseren van injectoren, verstuivers en brandstofpompen is precisiewerk. Samen met zijn collega’s zorgt technisch operator Niels Versteeg van Diesel Büchli ervoor dat gebruikte onderdelen in nieuwstaat worden teruggebracht.

Van hogedrukinjectoren voor moderne benzinemotoren tot lagedrukverstuivers voor indirect ingespoten dieselmotoren. Elke verstuiver en injector die bij Diesel Büchli binnenkomt en gereviseerd weer de deur uit gaat, gaat door de handen van Niels Versteeg. Samen met zijn directe collega is hij verantwoordelijk voor testen en diagnose stellen. Daar komt veel ervaring en vakkennis bij kijken, vertelt de testspecialist. “Mijn werk zit aan het begin en aan het einde van het revisieproces. Ik stel diagnose aan gebruikte onderdelen die binnenkomen en ik controleer of gereviseerde onderdelen na afloop van het revisieproces aan de fabrieksspecificaties voldoen.”

Nauwkeurig werk

Niels werkt sinds 2013 bij Diesel Büchli. Daarvoor werkte hij in de schadeherstelbranche. “Ik ben hier begonnen als invaller. Dat beviel zo goed dat ik in vaste dienst ben gegaan.”

Als technisch operator werkt Niels met complexe onderdelen die allemaal zo hun bijzonderheden hebben. “Injectoren en verstuivers testen en diagnose stellen is nauwkeurig werk. Dat past bij mij.” In de revisiewerkplaats werken technici die allemaal hun eigen specialisme hebben. “We zijn verantwoordelijk voor een deel van het revisieproces. En we zijn samen verantwoordelijk voor het eindresultaat.”

'We helpen elkaar zodat het werk op tijd klaar is'”

Tien jaar na de overstap is Niels nog steeds blij met zijn keuze. “Het werk is uitdagend en afwisselend, ik heb leuke collega’s en ik voel mij gewaardeerd. Het maakt niet uit hoe druk het is. Ik ga altijd met plezier naar mijn werk.”

Veel vrijheid

Tijdens de werkdag heeft Niels regelmatig contact met collega’s in de werkplaats en van de afdeling verkoop. “De chef werkplaats is ons vaste aanspreekpunt. Hij stuurt iedereen aan, bewaakt de planning en zorgt ervoor dat wij ongestoord ons werk kunnen doen. Dat geeft rust. Verder krijgen we veel vrijheid. We mogen zelf onze werkdag indelen. Het enige dat telt, is de kwaliteit van het eindresultaat. En het moet natuurlijk op tijd klaar zijn.” Dat laatste is best een uitdaging, want de vraag naar revisiedelen is groter dan ooit. “Het is altijd druk. Er komt veel werk op ons af. Gelukkig staan we er niet alleen voor. We helpen elkaar zodat het op tijd af komt. We hebben ons eigen specialisme, maar we werken samen als een team.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…

Lees ook:


Gaat data-overdracht uit de auto ooit de fysieke APK vervangen? “Misschien wel”, denkt RDW-beleidsmedewerker Geert Konings, “maar niet in de komende dertig jaar.”

Auto’s veranderen, de wereld verandert, dus de APK moet mee. Maar hoe? Hoe ziet de toekomst van de APK eruit? Welke nieuwe eisen mogen we verwachten?...