AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over EGR

  • Nissens paste diverse ontwerpverbeteringen toe in de EGR-modules. - Foto: Nissens
    EGR16 okt. 24

    Nissens breidt aanbod uit met duurzame EGR-koelers voor trucks

    Nissens Automotive lanceert nieuwe aftermarket EGR-koelers voor trucks. Die zijn extra duurzaam door diverse ontwerpverbeteringen.

  • sponsored content10 sep. 22

    Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

    Binnen 15.000 kilometer wéér de turbo kapot? Balen! Want een jaar geleden had de auto, een Audi A4 2.0TDI CJC uit 2015, dezelfde storingen: P0234 en P2563. Toen was vervanging van de turbo (1104111) de oplossing. Om helemaal zeker te zijn, belt de monteur ons: 'is er iets mis met de turbo?'

  • Rico Noijen van Den Engelse Bedrijfswagens laat zien hoe je stap voor stap de EGR spoelt. Een klus die je meer tijd kost dan het vervangen van de EGR, maar veel geld scheelt. Het vervangen van de EGR kost al gauw drie keer zoveel als spoelen.
    Werkplaats & Onderhoud19 aug. 22

    EGR Spoelen, zo doe je dat stap voor stap

    Exhaust Gas Recirculation houdt in dat er uitlaatgas van de uitlaat naar de luchtinlaat wordt teruggevoerd om het ontstaan van NOx tegen te gaan. Dit uitlaatgas wordt via een doseerklep gevoerd, vaak wordt het gas ook nog gekoeld om de verbrandings-eindtemperatuur nog verder naar beneden te krijgen. Uitlaatgas bevat echter ook partikels en roet. Dat zet zich af in de EGR-kanalen, de doseerklep, de EGR-koeler en het inlaatkanaal. Dat kan daardoor verstoppen. De oplossing: spoelen. Hoe werkt dat?

  • Zo ziet een nieuwe wervelklep eruit.
    Artikel10 jun. 22

    Tergend langzame Transporter lijdt aan gebroken wervelklepje

    De VW Transporter komt normaal best lekker van z'n plek, maar nu… tergend langzaam. Tijdens de check-up ziet de monteur dat de geleverde turbodruk achterblijft op de gewenste turbodruk. Hij controleert alles rondom de aansturing van de turbo en ziet dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Wat nu?

  • Frans van Rijckevorsel: "Als er dunne laagjes vervuiling zijn, kun je dat via additieven nog oplossen."Gesponsord
    Gesponsord
    Additieven6 mei 22

    Gesponsord Frans van Rijckevorsel: 'Voorkom dat de motor vervuiling opbouwt'

    Frans van Rijckevorsel werkt al decennia in de additievenbranche. In 2013 begon hij met TEC4 een eigen additievenlijn die een oplossing biedt voor de vervuilingsproblemen van moderne automotoren. Frans verkoopt alleen producten die werken, want gebakken lucht, dat verkoopt maar kort…

  • Nog maar dertig procent van de benzineauto's is uitgerust met EGR-kleppen. Dat zal veranderen.
    Nieuws21 jan. 22

    NTK introduceert serie EGR-kleppen voor vervangingsmarkt

    De vraag naar EGR kleppen is al jaren groot en zal nog verder groeien. NGK gaat daarom de komende drie jaren een breed scala EGR kleppen van het merk NTK introduceren.

  • In dit tweede webinar van Erwin Schraepens tweeluik voor ATC België laat hij zien dat 
diagnosestellen aan luchtmassameter en EGR vooral een kwestie van rekenen is.
    EGR26 okt. 21

    Geen-cent-te-veel-diagnose deel twee: meten en rekenen aan LMM en EGR

    De Belgische garagehouder Erwin Schraepen heeft een eigenschap die ons 'Hollanders' bijzonder aanspreekt. Hij is zuinig. Schraepen investeert niet graag in duur speciaalgereedschap voor één heel specifieke toepassing. Nee, dan houdt hij liever de eurootjes op zak en maakt zelf een tool. Of hij koopt een betaalbaar stukje gereedschap voor algemeen gebruik, waarmee je, o wonder, diezelfde diagnose kan stellen.

  • Voor abonnees
    Voor abonnees
    Additieven11 sep. 20

    Voor abonnees Stap voor stap: EGR-reiniging Volvo 2.0 dieselmotor

    Eind 2013 lanceert Volvo een nieuwe motorenfamilie, de Volvo Engine Architecture (VEA), beter bekend als Drive-E. De VEA-dieselmotor voldoet aan Euro 6, mede door een geavanceerde EGR-koeling. Helaas is die laatste gevoelig voor vervuiling. Deze stap-voor-stap brengt in beeld hoe je het EGR-traject van een VEA-diesel schoonmaakt.

  • Zo treft Martijn81 de EGR-koeler aan. Wat is hier aan de hand?
    Artikel12 sep. 19

    Opgelost op AMT Garageforum: Waar is die vlinderklep naartoe?

    Een Renault Trafic van 2012 met 2.0 dCi M9R-motor gaat in noodloop. Het display geeft de melding: "Inspuiting controleren/defect". Ook het MIL brandt. De Trafic wordt bij forumlid Martijn81 gebracht voor een diagnose. Hij gaat aan de slag en krijgt hulp op het AMT Garageforum.

  • Melanie groeide op met Barbies, maar wilde weten hoe auto’s werken. Ze deed HTS-Autotechniek, en realiseerde zich dat je uit boeken niet leert sleutelen. Dat leerde ze in de praktijk. Inmiddels is ze diagnosetechnicus bij Carrec Technocenter. Behalve in techniek heeft Melanie interesse in mensen: “Je kunt klanten in de watten leggen in een mooie wachtruimte, maar het gaat erom dat je naar ze luistert.”
    Nieuws26 jan. 17

    Kringloopgas

    Melanie van Rossum, diagnosetechnicus bij Carrec Technocenter, ziet in de dagelijkse praktijk veel problemen met EGR-kleppen. Het liefst zou ze die klep afschaffen. "Zelfs als een EGR-klep nog wel op de juiste manier functioneert, is het vaak al foute boel."

Meer artikelen

  1. NRF introduceert EGR-koelers
  2. Hoe vervang je een gloeibougie met druksensor?
  3. Roetfilterproblemen én -oplossingen!
  4. Brandstof besparen met nieuwe Texaco-producten
  5. Tunap introduceert roestoplosmiddel en kleppenreiniger
  6. Dubbele bobine-primeur van Beru
  7. Fiat Powertrain: Euro 6 zonder EGR
  8. DAF presenteert Euro 6 MX-motor
  9. Total helpt met verbeterde AdBlue
  10. Liever techniek dan toevoegingen: Scania (2005-05)
  11. Bardahl EGR-reinigingskit frist dieselmotor op
  12. EGR zonder motorvervuiling
  13. Euro 6 haalbaar zonder SCR?
  1. Moderne dieselmotor kampt met vervuilingsproblemen
  2. Liqui Moly laat dieselmotor beter ademhalen
  3. Truckdiesel brandschoon zonder kat
  4. Euro 5-trucks veel vuiler dan gedacht
  5. Lagedruk-EGR vervuilt minder (2008-4)
  6. Roetreductie bij Scania-dieselmotoren (2008-1)
  7. Problemen door EGR-vervuiling (2007-12)
  8. Oorzaak rokende diesel? (2007-11)
  9. EGR-koeler met of zonder bypass? (2007-7/8)
  10. Smeren van diesels met roetfilter (2006-2)
  11. Motorolie voor truckmotoren (11-2005)
  12. Autofabrikanten kiezen verschillende technieken, roetfilter eindelijk geaccepteerd (2003-09)
  13. Terugvoer uitlaatgassen zorgt voor verkoeling, zo functioneert de EGR (2001-05)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen