Tergend langzame Transporter lijdt aan gebroken wervelklepje

Tergend langzame Transporter lijdt aan gebroken wervelklepje
Zo ziet een nieuwe wervelklep eruit.

De VW Transporter komt normaal best lekker van z'n plek, maar nu… tergend langzaam. Tijdens de check-up ziet de monteur dat de geleverde turbodruk achterblijft op de gewenste turbodruk. Hij controleert alles rondom de aansturing van de turbo en ziet dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Wat nu?

Aangezien de monteur bij controle van de vacuümaansturing van de actuator geen fouten vindt en hij ook geen lekkage in het luchtsysteem waarneemt, vermoedt hij dat de turbo de oorzaak is voor het drukprobleem. Hij registreert de nieuwe turbo bij ons, dus bellen we hem voor technische support. 

Herhaalschade voorkomen

Het is goed dat de monteur signaleert dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Dat is namelijk een belangrijke aanwijzing voor het achterhalen van de ware oorzaak voor de turboproblemen. Een turbo gaat eigenlijk nooit uit zichzelf kapot, het stuklopen wordt veroorzaakt door iets anders. Maar wat…? Daar gaan we nu samen met de monteur naar op zoek voordat hij een nieuwe turbo monteert. Dit om herhaalschade te voorkomen.

Een wervelklep met ‘gebruiksssporen’
Een wervelklep met gebruikssporen.

Overmatige koolafzetting

Bij zwaar lopende geometrie denken wij direct aan vervuiling of schade. Waarom? Nou… de ruimte tussen de vanen van de geometrie en het turbinehuis is minimaal. Je kunt je voorstellen dat overmatige koolafzetting of beschadiging door een vreemd deel uit de motor de beweging beperkt, met drukproblemen als gevolg.

Is het de DPF?

Het zou kunnen dat de DPF roet in het eten heeft gegooid. Want als het roetfilter verstopt is, kan de turbo de uitlaatgassen niet goed kwijt. De afdichtingen van de turbo, die hetzelfde werken als een zuigerveer, zijn niet sterk genoeg om die tegendruk te weerstaan waardoor de olie besmet wordt met uitlaatgassen in de turbo komen en de boel vervuilen.

In onderstaand filmpje zie je daar meer over. De monteur checkt de omgeving van de turbo op uitlaatgaslekkage en bekijkt het inlaatgedeelte inclusief EGR of daar overmatige vervuiling is.

Haperende geometrie door vervuiling of inslagschade

Maar nee, koppelt de monteur even later terug, geen uitlaatgaslekkage te zien. En hij heeft ook geen foutmelding op de DPF. Is er dan misschien sprake van inslag door een vreemd voorwerp? Voor een visuele inspectie aan de compressorkant haalt de monteur de luchtaanvoerslag los. En daar ziet hij inderdaad overmatige vervuiling vanuit het EGR-systeem. Nou, dan is wel duidelijk dat vervuiling de oorzaak is voor de haperende geometrie. Hij brengt de turbo langs, zodat we met een gedetailleerde diagnose deze oorzaak definitief kunnen bevestigen.

Zo zit de wervelklep gemonteerd.
Zo zit de wervelklep gemonteerd.

Het betere speurwerk door de monteur

Als wij in onze werkplaats de turbo demonteren, zien we inderdaad overmatige vervuiling. Maar we ontdekken nog iets anders! De variabele schoepen vertonen inslagschade. Dan is er dus tóch meer aan de hand dan alleen vervuiling van de EGR. Gesterkt met deze nieuwe kennis, bijt de monteur zich opnieuw vast in het betere speurwerk. Hij demonteert het hele inlaattraject om alles goed te kunnen schoonmaken. En dan stuit hij op kapotte wervelkleppen (swirl valves)*. Deze zijn door de vervuiling vastgelopen en daardoor afgebroken. De losse delen zijn via de motor door de turbo naar buiten gekomen en hebben de inslagschade veroorzaakt.

Vervuilde wervelkleppen.

Wervelkleppen vervangen

Naast een grondige schoonmaak moet de monteur dus ook de wervelkleppen vervangen. Maar dan weet hij ook zeker dat de kans op herhaalschade is uitgesloten. En dat is mooi, want niet alleen de turbo zelf is een prijzig onderdeel, het vervangen is ook nog eens een arbeidsintensieve klus. Nu heeft de eigenaar van de auto in ieder geval de zekerheid dat deze turbo er weer duizenden kilometers tegenaan kan.

Nozzle met inslagsporen.

* Wervelkleppen zijn kleine vlinderkleppen op het inlaatspruitstuk, vlak voor de inlaatopening van de cilinderkop. Hier wordt een werveling in de lucht gecreëerd om het lucht-brandstofmengsel en de emissies bij lage toerentallen te verbeteren. Bij een lage belasting zoals stationair draaiende motor, constante lage snelheid en schakelen worden de kleppen (gedeeltelijk) gesloten. Bij hogere belasting worden de kleppen weer volledig geopend om de hoeveelheid lucht en het vermogen te optimaliseren.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Turbo's Hoet.

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschapGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruitGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Productie van De RO80 in Neckarsulm: kleine aantallen, grote verliezen.

Het einde van Volkswagen?

Volkswagen is veel in het nieuws de afgelopen periode. En niet omdat het zo goed gaat in Wolfsburg. Precies een halve eeuw geleden was het ook crisis bij VW. AMT schreef er uitvoerig over. Zijn er parallellen?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Foto: Volkswagen

Volkswagen sluit akkoord met vakbond: geen fabriekssluitingen

Duitse vakbond IG Metall sloot onlangs een overeenkomst met Volkswagen om de sluiting van Duitse fabrieken van het autoconcern te voorkomen.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Aan de onderhandelingstafel was Volkswagen niet bereid tot een haalbare oplossing voor het cao-conflict. Foto: Shutterstock

Stakingen in negen van tien fabrieken Volkswagen in Duitsland

Bij negen van de tien Duitse Volkswagen-fabrieken wordt maandag kort gestaakt. Vakbond IG Metall waarschuwt voor "een van de hardste conflicten die Volkswagen ooit heeft meegemaakt."

De VW Golf G60 Limited. - Foto: Volkswagen

Golf G60 Limited: eenhoorn van Volkswagen

Hij is zeldzamer dan haaien in het IJsselmeer. Als je er al eentje vindt, is de kans aanzienlijk dat je er meer dan een ton voor moet aftikken: de Golf G60 Limited. Wat maakt die auto zo bijzonder?