Tergend langzame Transporter lijdt aan gebroken wervelklepje

De VW Transporter komt normaal best lekker van z’n plek, maar nu… tergend langzaam. Tijdens de check-up ziet de monteur dat de geleverde turbodruk achterblijft op de gewenste turbodruk. Hij controleert alles rondom de aansturing van de turbo en ziet dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Wat nu?
Delen:
Zo ziet een nieuwe wervelklep eruit.

Aangezien de monteur bij controle van de vacuümaansturing van de actuator geen fouten vindt en hij ook geen lekkage in het luchtsysteem waarneemt, vermoedt hij dat de turbo de oorzaak is voor het drukprobleem. Hij registreert de nieuwe turbo bij ons, dus bellen we hem voor technische support.

Herhaalschade voorkomen

Het is goed dat de monteur signaleert dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Dat is namelijk een belangrijke aanwijzing voor het achterhalen van de ware oorzaak voor de turboproblemen. Een turbo gaat eigenlijk nooit uit zichzelf kapot, het stuklopen wordt veroorzaakt door iets anders. Maar wat…? Daar gaan we nu samen met de monteur naar op zoek voordat hij een nieuwe turbo monteert. Dit om herhaalschade te voorkomen.

Een wervelklep met ‘gebruiksssporen’
Een wervelklep met gebruikssporen.

Overmatige koolafzetting

Bij zwaar lopende geometrie denken wij direct aan vervuiling of schade. Waarom? Nou… de ruimte tussen de vanen van de geometrie en het turbinehuis is minimaal. Je kunt je voorstellen dat overmatige koolafzetting of beschadiging door een vreemd deel uit de motor de beweging beperkt, met drukproblemen als gevolg.

Is het de DPF?

Het zou kunnen dat de DPF roet in het eten heeft gegooid. Want als het roetfilter verstopt is, kan de turbo de uitlaatgassen niet goed kwijt. De afdichtingen van de turbo, die hetzelfde werken als een zuigerveer, zijn niet sterk genoeg om die tegendruk te weerstaan waardoor de olie besmet wordt met uitlaatgassen in de turbo komen en de boel vervuilen.

In onderstaand filmpje zie je daar meer over. De monteur checkt de omgeving van de turbo op uitlaatgaslekkage en bekijkt het inlaatgedeelte inclusief EGR of daar overmatige vervuiling is.

Haperende geometrie door vervuiling of inslagschade

Maar nee, koppelt de monteur even later terug, geen uitlaatgaslekkage te zien. En hij heeft ook geen foutmelding op de DPF. Is er dan misschien sprake van inslag door een vreemd voorwerp? Voor een visuele inspectie aan de compressorkant haalt de monteur de luchtaanvoerslag los. En daar ziet hij inderdaad overmatige vervuiling vanuit het EGR-systeem. Nou, dan is wel duidelijk dat vervuiling de oorzaak is voor de haperende geometrie. Hij brengt de turbo langs, zodat we met een gedetailleerde diagnose deze oorzaak definitief kunnen bevestigen.

Zo zit de wervelklep gemonteerd.
Zo zit de wervelklep gemonteerd.

Het betere speurwerk door de monteur

Als wij in onze werkplaats de turbo demonteren, zien we inderdaad overmatige vervuiling. Maar we ontdekken nog iets anders! De variabele schoepen vertonen inslagschade. Dan is er dus tóch meer aan de hand dan alleen vervuiling van de EGR. Gesterkt met deze nieuwe kennis, bijt de monteur zich opnieuw vast in het betere speurwerk. Hij demonteert het hele inlaattraject om alles goed te kunnen schoonmaken. En dan stuit hij op kapotte wervelkleppen (swirl valves)*. Deze zijn door de vervuiling vastgelopen en daardoor afgebroken. De losse delen zijn via de motor door de turbo naar buiten gekomen en hebben de inslagschade veroorzaakt.

Vervuilde wervelkleppen.

Wervelkleppen vervangen

Naast een grondige schoonmaak moet de monteur dus ook de wervelkleppen vervangen. Maar dan weet hij ook zeker dat de kans op herhaalschade is uitgesloten. En dat is mooi, want niet alleen de turbo zelf is een prijzig onderdeel, het vervangen is ook nog eens een arbeidsintensieve klus. Nu heeft de eigenaar van de auto in ieder geval de zekerheid dat deze turbo er weer duizenden kilometers tegenaan kan.

Nozzle met inslagsporen.

* Wervelkleppen zijn kleine vlinderkleppen op het inlaatspruitstuk, vlak voor de inlaatopening van de cilinderkop. Hier wordt een werveling in de lucht gecreëerd om het lucht-brandstofmengsel en de emissies bij lage toerentallen te verbeteren. Bij een lage belasting zoals stationair draaiende motor, constante lage snelheid en schakelen worden de kleppen (gedeeltelijk) gesloten. Bij hogere belasting worden de kleppen weer volledig geopend om de hoeveelheid lucht en het vermogen te optimaliseren.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Turbo’s Hoet.

Lees ook:

‘Een turbo moet fluiten’, werd vaak gezegd. Dit was bij de eerdere generatie turbo’s zeker het geval. Door alle evoluties is de turbo bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

Een fluitende turbo: oppassen geblazen?