Van monteur tot eigenaar - ben jij klaar voor de toekomst?

Van monteur tot eigenaar - ben jij klaar voor de toekomst?

Als trouwe partner van de AMT Awards draait het ook bij Automotive Academy om de toekomst van de branche. Wie als universeel autobedrijf zijn blik richt op morgen, komt dan ook al gauw uit bij deze allround sparringpartner. We praten met Danny Miedema van Automotive Academy en businesspartner Menno Verhorst, van opleider AutoNiveau, over de noodzaak van altijd blijven leren én weten waar je toekomst ligt.

“Dat wij met Automotive Academy als partner betrokken zijn bij de AMT Awards is natuurlijk een heel logisch verhaal”, verklaart Danny. “Wij zijn specialist in alles wat de universele garagist nodig heeft om de toekomst tegemoet te treden en dat begint natuurlijk met het in huis halen én houden van de juiste kennis, ervaring en competenties.”

Dat Danny daarvoor nauw samenwerkt met Menno is evident: hij weet als geen ander hoe je ervoor zorgt dat je voorop blijft lopen, zeker als het gaat om ontwikkelen van mensen en organisaties door op te leiden en te trainen. “De tijd dat je aan een paar trainingen per jaar als bedrijf in de autobranche voldoende bagage op zak had om je klanten te bedienen, is echt wel voorbij.” zegt Menno.

Om de toekomst met vertrouwen tegemoet te treden hebben niet alleen technici, maar ook de receptionist en eigenaar daarbij te maken met grote veranderingen”

“Wij bedienen met onze trainingen het héle bedrijf. Om de toekomst met vertrouwen tegemoet te treden hebben niet alleen technici, maar ook de receptionist en eigenaar daarbij te maken met grote veranderingen. Vroeger lag de focus bij de trainingen met name op de monteur, dat is nu echt veranderd. Daarom is het ook vanuit werkgeverschap van belang om de AMT Awards te steunen. Laat maar zien dat je er bent als bedrijf, dat jij een mooie partij bent om voor te werken én te blijven werken.”

Grote veranderingen

“De autobranche staat voor een aantal flinke uitdagingen en dat heeft zeker voor de sector waar wij ons op focussen, de universele autobedrijven, flinke consequenties. Maar dat wil zeker niet zeggen dat er geen kansen liggen. Sterker nog, met een steeds dunner wordend dealerlandschap gaat de universele garagist een steeds belangrijkere rol spelen.”

Volgens Danny liggen er kansen genoeg voor met name de grote ketens. “Zij kunnen uitstekend concurreren als het gaat om grote contracten, zoals verzekeraars en leasemaatschappijen. Dat betekent voor de universele garagist wel een investering in kennis en bedrijfsvoering.”

Volgens Menno moet daarin het hele bedrijf worden meegenomen. Hij legt uit: “De zakelijke rijder vraagt om een andere benadering dan de particuliere klant die om de hoek woont. Dat werkt in het hele bedrijf door. Zo is de rol van de receptie veel belangrijker geworden, die moet ook in staat zijn om facturen uit te leggen aan diverse doelgroepen en om kunnen gaan met een complexere administratie die daardoor ontstaat. Voor de monteurs geldt vervolgens dat ze uit de voeten moeten kunnen met merkspecifieke diagnose, OEM-apparatuur en eventueel diagnose op afstand, voor als er extra expertise nodig is. Binnen de Automotive Academy kunnen we dat van A tot Z faciliteren.”

Danny voegt toe: “En dan hebben we misschien de belangrijkste schakel in het verhaal nog niet genoemd: dat is de ondernemer. Die krijgt nogal wat veranderingen op zijn of haar bord, maar heeft vaak maar weinig mogelijkheden om echt met iemand te sparren over de toekomst van het bedrijf. Wij merken dat daar heel veel behoefte aan is een vervullen heel graag die functie. Dat begint al met het stellen van één heel belangrijke vraag: ‘Waar lig jij nou ’s nachts wakker van?’. Dan komen de verhalen en uitdagingen allemaal bovendrijven, precies op het niveau waarop wij kunnen assisteren.”

Het einde van de Local Hero?

De universele garagist moet dus hard aan de slag, en dat kan eigenlijk niet meer in je eentje. Betekent dat het einde van de eenmanszaak en alleskunner? Volgens Danny is dat slechts ten dele het geval. “Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan hoe je als ondernemer je bedrijf voor ogen ziet. Wil je graag een speler zijn die ook volledig onderhoud kan doen aan het modernste wagenpark? Dan zul je moeten samenwerken, op wat voor manier dan ook. Het is tegenwoordig niet meer te doen om overal verstand van te hebben, daarnaast vragen specifieke merken ook om de juiste kwalificaties en apparatuur om aan hun auto te mógen werken. Het is ondoenlijk om dat allemaal in je eentje te bolwerken. Maar als jij besluit om je te specialiseren in oudere auto’s, voor liefhebbers bijvoorbeeld, dan kun je het als ‘local hero’ nog heel lang uitzingen.”

Menno vult aan: “De kernvraag ligt bij de ondernemer. En wij hebben ons inmiddels gespecialiseerd in het volledig faciliteren van het onafhankelijke garagebedrijf. Dat uit zich niet alleen in cursussen en trainingen, maar in álles wat er nodig is om de bruggen gevuld, de klanten tevreden en de onderneming gezond te houden.” Danny voegt nog aan: “Als wij de extra handen en voeten van zo’n onderneming kunnen zijn, om zo te helpen om de doelen te realiseren krijgen wij daar energie van!”

Zelf vooruit blijven kijken

Om in die veranderende wereld als kenniscentrum een belangrijke rol in te nemen, is het ook voor Automotive Academy van belang om de laatste ontwikkelingen te vertalen naar praktische toepassingen. “Je kunt als opleidingsspecialist niet wachten op ‘wat er gebeurt’. Neem nu overheidsregels, die zijn grillig en aan verandering onderhevig”, verklaart Menno. “Je kunt het je simpelweg niet permitteren om achter de feiten aan te lopen. Nog voordat nieuwe regelgeving een feit is, of een nieuwe auto op de markt verschijnt, moeten wij al op de hoogte zijn van alle details, mogelijkheden en uitdagingen. Vol op de bok zitten dus.”

Betekent dat ook dat de nieuwste trainingen dan al klaarliggen? “Het zijn uiteindelijk de mensen in de branche die het werk doen, van monteur tot bedrijfseigenaar”, zegt Danny. “Aan ons de taak te zorgen dat zij altijd de mogelijkheden en kennis hebben om die taak uit te kunnen blijven voeren en bij te dragen aan hun succes.”

Dit artikel is gesponsord door Automotive Academy / partner van de AMT Awards.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de inlaatdruk blijft achter ten opzichte van de verwachte waarden. Hij heeft het roetfilter vervangen, omdat de roetmeting aangaf dat dat nodig was. Helaas gaat daarmee de melding P0299 niet weg. Wat nu… turbo vervangen?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...