Vader Corné werkt met zoon en dochter: 'Generatiekloof niet erg diep'

Vader Corné werkt met zoon en dochter: 'Generatiekloof niet erg diep'
Corné (49) werkt intensief samen met dochter Tes (18) en zoon Luc (22). “Als je elkaar respecteert, speelt leeftijdsverschil eigenlijk geen rol.”

In de meeste automotive bedrijven werken beginnende en ervaren vakmensen naast elkaar op de werkvloer. Dat leeftijdsverschillen niet altijd voor een generatiekloof zorgen, bewijst Van Empel Mobiele Service in Cromvoirt. Oprichter en vader Corné (49) werkt sinds kort intensief samen met dochter Tes (18) en zoon Luc (22). "Als je elkaar respecteert speelt leeftijdsverschil eigenlijk geen rol."

Corné, sinds kort werk je met Luc en Tes samen in het familiebedrijf. Daarvoor werkte je alleen. Hoe bevalt dat?

“Samenwerken met familie is altijd even spannend. Met Tes en Luc ging het vanaf het begin goed. Het is een voordeel dat ze met het bedrijf zijn opgegroeid. Ze weten wat het werk inhoudt en ze hebben zelf gekozen om in te stappen. Ik heb daar nooit druk op gelegd. Luc en Tes hebben altijd alle vrijheid gehad om hun eigen richting te bepalen. Dat ze allebei voor techniek hebben gekozen, en nu bij mij in het bedrijf werken, vind ik natuurlijk wel heel erg leuk.”

Luc en Tes, waarom hebben jullie voor een loopbaan in de techniek gekozen? Wanneer zijn jullie in het familiebedrijf gestapt?

(Tes) “Op mijn vijftiende twijfelde ik tussen machinetechniek en autotechniek. Ik vond auto’s altijd al leuk dus ik heb voor autotechniek gekozen. Ik heb de verkorte opleiding Tweede Autotechnicus en Eerste Autotechnicus gedaan en sinds kort ben ik APK Keurmeester. Het stond voor mij al vroeg vast dat ik bij mijn vader in het bedrijf wilde gaan. In 2021 heb ik de overstap gemaakt.”

Samenwerken en jezelf ontwikkelen heeft niets met leeftijd of generatie te maken”

(Luc) “Ik heb wel gekozen voor machinetechniek. Na mijn beroepsopleiding bij het SOMA College in Harderwijk heb ik een paar jaar bij een ander bedrijf gewerkt als monteur mobiele werktuigen. In februari 2022 ben ik bij mijn vader in het bedrijf gegaan. Nu werken we allemaal samen in dezelfde werkplaats, maar we hebben allemaal ons eigen specialisme.”

Hoe gaat het samenwerken? Hebben jullie last van generatieverschillen?

(Corné)  “We zijn geen doorsnee bedrijf. Het werk is geen dag hetzelfde. We doen van alles, van nieuwe auto’s, oldtimers en lichte bedrijfswagens tot aanhangers, hoogwerkers, heftrucks, quads kettingzagen en tractors. We hebben ook een eigen vrachtwagen met een mobiele werkplaats voor service en pechhulp onderweg. Dat gaat Luc straks doen. Vroeger deed ik alles alleen. Nu verdelen we het werk met z’n drieën. We hebben allemaal ons eigen specialisme. We vullen elkaar aan en we ondersteunen elkaar.”

(Luc) “Mijn vader heeft heel veel vakkennis vanuit de praktijk. Hij doet dit werk al tientallen jaren en hij weet overal wel wat van. Als ik vastloop met een klus dan helpt hij altijd, maar hij geeft mij ook de ruimte om het werk op mijn eigen manier te doen. Ook al kost hem dat wel eens moeite, want soms is hij een beetje ongeduldig, haha.”

We helpen elkaar om beter te worden in wat we doen”

(Tes) “In de praktijk leer je andere dingen dan op school. Omdat we verschillende soorten voertuigen onderhouden, komt er regelmatig iets langs wat ik niet eerder heb gedaan. Mijn vader staat altijd klaar om mij te helpen vanuit zijn ervaring. Andersom leert hij ook nieuwe dingen van mij. Samenwerken in een werkplaats is geen wedstrijd. We helpen elkaar om beter te worden in wat we doen.”

Hoe gaan jullie als oudere en jongere generatie om met nieuwe technische ontwikkelingen?

(Corné) “Ik leer veel over nieuwe techniek door het in de praktijk te doen. Ik volg ook bijscholingen en trainingen. Tes is bezig met een training over veilig werken aan elektrische voertuigen. Dat vind ik interessant. Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”

Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”
Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”

(Luc) “We delen dezelfde kijk op techniek. We zijn alle drie flexibel en creatief en bereid om nieuwe dingen te leren. Er zijn altijd verschillen tussen generaties maar dat staat onze samenwerking niet in de weg. Bij de bedrijven waar ik eerder heb gewerkt, waren de verschillen veel groter. In ons bedrijf is de generatiekloof niet diep.”

(Tes) “Iedereen in de werkplaats krijgt te maken met nieuwe techniek. Zelf vind ik verbrandingsmotoren leuker dan elektromotoren, maar ik wil wel alles van elektrische aandrijving weten. Dat heb ik nodig om mijn werk goed te doen. Op een goede manier samenwerken en doorgroeien in  je werk heeft niets met leeftijd of generatie te maken. Het zit vooral in jezelf.”

Zelf aan de slag met generatiemanagement

Verschillende generaties beter laten samenwerken. Meer begrip kweken tussen jongere en oudere medewerkers. Met generatiemanagement haal je het beste uit jouw team. OOMT helpt je op weg. Bijvoorbeeld met de in-company workshop Generatiehelden. Meer weten? Ga naar www.oomt.nl of neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of servicedesk@oomt.nl.

Dit artikel is gesponsord door onze partner OOMT. Lees ook van OOMT:

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team" 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team"

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van Driel van het gelijknamige autobedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht. "Iedere week willen we stappen zetten."

'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

Hoe kom ik aan nieuwe technici? Wat kan ik doen om medewerkers beter te laten samenwerken? En past mijn stijl van leidinggeven nog wel bij de tijd van nu? Met deze en andere vragen klopten Jan en Angelique Evers aan bij OOMT. Het was de start van een verandertraject waar het complete bedrijf profijt van heeft. "Het kost ons nu geen enkele moeite meer om nieuwe mensen aan te nemen."

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia...