Vader Corné werkt met zoon en dochter: 'Generatiekloof niet erg diep'

Vader Corné werkt met zoon en dochter: 'Generatiekloof niet erg diep'
Corné (49) werkt intensief samen met dochter Tes (18) en zoon Luc (22). “Als je elkaar respecteert, speelt leeftijdsverschil eigenlijk geen rol.”

In de meeste automotive bedrijven werken beginnende en ervaren vakmensen naast elkaar op de werkvloer. Dat leeftijdsverschillen niet altijd voor een generatiekloof zorgen, bewijst Van Empel Mobiele Service in Cromvoirt. Oprichter en vader Corné (49) werkt sinds kort intensief samen met dochter Tes (18) en zoon Luc (22). "Als je elkaar respecteert speelt leeftijdsverschil eigenlijk geen rol."

Corné, sinds kort werk je met Luc en Tes samen in het familiebedrijf. Daarvoor werkte je alleen. Hoe bevalt dat?

“Samenwerken met familie is altijd even spannend. Met Tes en Luc ging het vanaf het begin goed. Het is een voordeel dat ze met het bedrijf zijn opgegroeid. Ze weten wat het werk inhoudt en ze hebben zelf gekozen om in te stappen. Ik heb daar nooit druk op gelegd. Luc en Tes hebben altijd alle vrijheid gehad om hun eigen richting te bepalen. Dat ze allebei voor techniek hebben gekozen, en nu bij mij in het bedrijf werken, vind ik natuurlijk wel heel erg leuk.”

Luc en Tes, waarom hebben jullie voor een loopbaan in de techniek gekozen? Wanneer zijn jullie in het familiebedrijf gestapt?

(Tes) “Op mijn vijftiende twijfelde ik tussen machinetechniek en autotechniek. Ik vond auto’s altijd al leuk dus ik heb voor autotechniek gekozen. Ik heb de verkorte opleiding Tweede Autotechnicus en Eerste Autotechnicus gedaan en sinds kort ben ik APK Keurmeester. Het stond voor mij al vroeg vast dat ik bij mijn vader in het bedrijf wilde gaan. In 2021 heb ik de overstap gemaakt.”

Samenwerken en jezelf ontwikkelen heeft niets met leeftijd of generatie te maken”

(Luc) “Ik heb wel gekozen voor machinetechniek. Na mijn beroepsopleiding bij het SOMA College in Harderwijk heb ik een paar jaar bij een ander bedrijf gewerkt als monteur mobiele werktuigen. In februari 2022 ben ik bij mijn vader in het bedrijf gegaan. Nu werken we allemaal samen in dezelfde werkplaats, maar we hebben allemaal ons eigen specialisme.”

Hoe gaat het samenwerken? Hebben jullie last van generatieverschillen?

(Corné)  “We zijn geen doorsnee bedrijf. Het werk is geen dag hetzelfde. We doen van alles, van nieuwe auto’s, oldtimers en lichte bedrijfswagens tot aanhangers, hoogwerkers, heftrucks, quads kettingzagen en tractors. We hebben ook een eigen vrachtwagen met een mobiele werkplaats voor service en pechhulp onderweg. Dat gaat Luc straks doen. Vroeger deed ik alles alleen. Nu verdelen we het werk met z’n drieën. We hebben allemaal ons eigen specialisme. We vullen elkaar aan en we ondersteunen elkaar.”

(Luc) “Mijn vader heeft heel veel vakkennis vanuit de praktijk. Hij doet dit werk al tientallen jaren en hij weet overal wel wat van. Als ik vastloop met een klus dan helpt hij altijd, maar hij geeft mij ook de ruimte om het werk op mijn eigen manier te doen. Ook al kost hem dat wel eens moeite, want soms is hij een beetje ongeduldig, haha.”

We helpen elkaar om beter te worden in wat we doen”

(Tes) “In de praktijk leer je andere dingen dan op school. Omdat we verschillende soorten voertuigen onderhouden, komt er regelmatig iets langs wat ik niet eerder heb gedaan. Mijn vader staat altijd klaar om mij te helpen vanuit zijn ervaring. Andersom leert hij ook nieuwe dingen van mij. Samenwerken in een werkplaats is geen wedstrijd. We helpen elkaar om beter te worden in wat we doen.”

Hoe gaan jullie als oudere en jongere generatie om met nieuwe technische ontwikkelingen?

(Corné) “Ik leer veel over nieuwe techniek door het in de praktijk te doen. Ik volg ook bijscholingen en trainingen. Tes is bezig met een training over veilig werken aan elektrische voertuigen. Dat vind ik interessant. Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”

Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”
Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”

(Luc) “We delen dezelfde kijk op techniek. We zijn alle drie flexibel en creatief en bereid om nieuwe dingen te leren. Er zijn altijd verschillen tussen generaties maar dat staat onze samenwerking niet in de weg. Bij de bedrijven waar ik eerder heb gewerkt, waren de verschillen veel groter. In ons bedrijf is de generatiekloof niet diep.”

(Tes) “Iedereen in de werkplaats krijgt te maken met nieuwe techniek. Zelf vind ik verbrandingsmotoren leuker dan elektromotoren, maar ik wil wel alles van elektrische aandrijving weten. Dat heb ik nodig om mijn werk goed te doen. Op een goede manier samenwerken en doorgroeien in  je werk heeft niets met leeftijd of generatie te maken. Het zit vooral in jezelf.”

Zelf aan de slag met generatiemanagement

Verschillende generaties beter laten samenwerken. Meer begrip kweken tussen jongere en oudere medewerkers. Met generatiemanagement haal je het beste uit jouw team. OOMT helpt je op weg. Bijvoorbeeld met de in-company workshop Generatiehelden. Meer weten? Ga naar www.oomt.nl of neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of servicedesk@oomt.nl.

Dit artikel is gesponsord door onze partner OOMT. Lees ook van OOMT:

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...