Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller

Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller
De Continental DX280 DC Advanced als onderdeel van een compleet PC-gebaseerd emissiestation met roetmeter en viergastester.

Vanaf 1 juli mag je bij een apk I en II-keuring met de deeltjesteller tot maximaal één miljoen deeltjes per kubieke centimeter meten. Daar ligt voor de Euro 5- en 6-diesels de grens tussen goed- of afkeur. Maar wat moet je doen als je straks afkeur constateert zonder roetfilter-foutcode?

De Continental DX280 DC Advanced werkt volgens de principes van de ionisatie; deeltjes worden elektrisch geladen en in een meetcel geteld. Dat heet 'Diffusion Charging' (DC). Bij een normale DC-meting blijven de roetdeeltjes in de meetkamer hangen, waardoor vervuiling kan ontstaan. Bij de geavanceerde Continental DC-meting worden de uitlaatgassen niet in de meetkamer gezogen, maar door een venturi-werking erin geduwd. Dat levert een veel nauwkeuriger meetmethode op en amper vervuiling, zoals in een stresstest van twintigduizend testen is aangetoond.

Toekomstgericht met deeltjesteller

De meetmethode van deze DC Advanced-deeltjesteller is zo extreem nauwkeurig, dat het dicht bij de nauwkeurigheid van de veel duurdere Condensation Particle Counter (CPC)-techniek komt. In de toekomst kan dat wel eens heel belangrijk worden als de eisen worden aangescherpt en het aantal deeltjes per kubieke centimeter daalt.

Bovendien is er de mogelijkheid dat deeltjestellers in de toekomst ook voor benzinemotoren worden gebruikt en daar is de Continental al op voorbereid.

De deeltjesteller heeft de mogelijkheid om problemen op te lossen en geld te verdienen”

Geld verdienen

Met de roet‑ en viergastest, waarvan de meting ook verplicht is voor de apk, is het resultaat goed- of afkeur. Meer niet. Een deeltjesteller heeft echter de mogelijkheid om problemen op te lossen, waarmee geld te verdienen is, en is dus zeker niet alleen een onkostenpost.

De vrije test van de Continental-deeltjesteller meet constant en exact de deeltjesuitstoot en dat kun je gebruiken voor preventief onderhoud van het roetfilter en het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is met het verbrandingsproces.

Diagnose stellen

Terlouw Diesel Center is diagnose- en revisiespecialist. Het bedrijf doet geen apk’s, maar heeft wel een deeltjesteller.
Terlouw Diesel Center is diagnose- en revisiespecialist. Het bedrijf doet geen apk’s, maar heeft wel een deeltjesteller.

En na de meting?

Peter Terlouw van Terlouw Diesel Center in Mijnsheerenland heeft de Continental-deeltjesteller al gekocht. Peter Terlouw: "Doorgebrande, gescheurde of beschadigde filters komen sowieso niet onder het miljoen deeltjes, maar misschien ligt in andere gevallen een apk-afkeur helemaal niet aan het roetfilter. Misschien moet het roetfilter gereinigd of vervangen worden. Misschien duiden de meetresultaten op problemen aan de injectoren, de turbo, de turboslangen of de EGR-klep. Wij kunnen de meetresultaten van de deeltjesteller dus ook gebruiken voor het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is. Vergeet niet dat het stuurapparaat lang niet altijd een foutcode geeft. Bovendien kunnen de meetresultaten ook grafisch worden weergegeven."

Ja, wat gaat er straks na de meting gebeuren? Worden de roetfilters schoongemaakt? Vervangen? Of worden afgekeurde auto's geëxporteerd? Peter Terlouw: "Hoe de dieselrijders zullen reageren als het autobedrijf de auto afkeurt op te veel deeltjes weten we nog niet. Ik denk wel dat ze zich afvragen waarom er iets mis zou zijn met hun diesel of met het roetfilter, terwijl er geen diagnoselampje of foutcode is te zien. Dieselrijders zijn zich namelijk nog helemaal niet van de noodzaak tot deeltjestelling in de apk bewust, dus praat daar met je klanten over. Als het voor de komende apk geen kwestie is, dan is het dat voor de volgende apk in ieder geval wel."

Deeltjesteller makkelijk in gebruik

Autobedrijven kunnen wel wat ondersteuning gebruiken, want de deeltjesteller is nieuw. Het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA‑Equipment Support staat daarom klaar voor ondersteuning en kan na de meting ook helpen met bijvoorbeeld het reinigen van roetfilters.

Het gebruiksgemak van de deeltjesteller zal veel gebruikers verbazen. De Continental weegt maar zeven kilo, dus je pakt 'm zo op en loopt ermee naar de achterkant van de auto, steekt de stekker in het stopcontact, de sonde in de uitlaat en meten maar! De verbinding met de laptop of tablet is draadloos. Je kunt de deeltjesteller dus ook mee naar buiten nemen om de uitstoot van een auto op het parkeerterrein te meten. Inclusief nul-kalibratie duurt de meting niet langer dan dertig seconden.

Peter Terlouw en zijn nieuwe Continental deeltjesteller. Je pakt ‘m op en 
loopt ermee naar de achterkant van de auto.
Peter Terlouw en zijn nieuwe Continental deeltjesteller. Je pakt ‘m op en loopt ermee naar de achterkant van de auto.

Emissie analyse‑station

De Continental is los verkrijgbaar met of zonder een werkplaatsbestendige tablet of laptop (Windows), maar ook als onderdeel van het Continental CCP800 Emissie Analyse‑station. Dit station (met deeltjesteller, roet- en viergasmeter) is uit te breiden tot een compleet diagnosestation inclusief een PicoScope en moderne diagnose‑software (Autocom ICON voor personenauto's en Jaltest voor vrachtwagens). AA-Equipment Support heeft voor de Continental DX280 DC Advanced een typegoedkeuringscertificaat van het Nederlands Meetinstituut (NMi) en mag als onderzoeksgerechtigde de deeltjesteller ook onderhouden en herkeuren.

Bekijk ook deze video:

Dit artikel is gesponsord door AA Equipment Support.

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

Het chassis is een uiterst complex systeem. Perfect op elkaar afgestemde componenten vullen elkaar aan met een precieze wisselwerking om een...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...