Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller

Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller
De Continental DX280 DC Advanced als onderdeel van een compleet PC-gebaseerd emissiestation met roetmeter en viergastester.

Vanaf 1 juli mag je bij een apk I en II-keuring met de deeltjesteller tot maximaal één miljoen deeltjes per kubieke centimeter meten. Daar ligt voor de Euro 5- en 6-diesels de grens tussen goed- of afkeur. Maar wat moet je doen als je straks afkeur constateert zonder roetfilter-foutcode?

De Continental DX280 DC Advanced werkt volgens de principes van de ionisatie; deeltjes worden elektrisch geladen en in een meetcel geteld. Dat heet 'Diffusion Charging' (DC). Bij een normale DC-meting blijven de roetdeeltjes in de meetkamer hangen, waardoor vervuiling kan ontstaan. Bij de geavanceerde Continental DC-meting worden de uitlaatgassen niet in de meetkamer gezogen, maar door een venturi-werking erin geduwd. Dat levert een veel nauwkeuriger meetmethode op en amper vervuiling, zoals in een stresstest van twintigduizend testen is aangetoond.

Toekomstgericht met deeltjesteller

De meetmethode van deze DC Advanced-deeltjesteller is zo extreem nauwkeurig, dat het dicht bij de nauwkeurigheid van de veel duurdere Condensation Particle Counter (CPC)-techniek komt. In de toekomst kan dat wel eens heel belangrijk worden als de eisen worden aangescherpt en het aantal deeltjes per kubieke centimeter daalt.

Bovendien is er de mogelijkheid dat deeltjestellers in de toekomst ook voor benzinemotoren worden gebruikt en daar is de Continental al op voorbereid.

De deeltjesteller heeft de mogelijkheid om problemen op te lossen en geld te verdienen”

Geld verdienen

Met de roet‑ en viergastest, waarvan de meting ook verplicht is voor de apk, is het resultaat goed- of afkeur. Meer niet. Een deeltjesteller heeft echter de mogelijkheid om problemen op te lossen, waarmee geld te verdienen is, en is dus zeker niet alleen een onkostenpost.

De vrije test van de Continental-deeltjesteller meet constant en exact de deeltjesuitstoot en dat kun je gebruiken voor preventief onderhoud van het roetfilter en het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is met het verbrandingsproces.

Diagnose stellen

Terlouw Diesel Center is diagnose- en revisiespecialist. Het bedrijf doet geen apk’s, maar heeft wel een deeltjesteller.
Terlouw Diesel Center is diagnose- en revisiespecialist. Het bedrijf doet geen apk’s, maar heeft wel een deeltjesteller.

En na de meting?

Peter Terlouw van Terlouw Diesel Center in Mijnsheerenland heeft de Continental-deeltjesteller al gekocht. Peter Terlouw: "Doorgebrande, gescheurde of beschadigde filters komen sowieso niet onder het miljoen deeltjes, maar misschien ligt in andere gevallen een apk-afkeur helemaal niet aan het roetfilter. Misschien moet het roetfilter gereinigd of vervangen worden. Misschien duiden de meetresultaten op problemen aan de injectoren, de turbo, de turboslangen of de EGR-klep. Wij kunnen de meetresultaten van de deeltjesteller dus ook gebruiken voor het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is. Vergeet niet dat het stuurapparaat lang niet altijd een foutcode geeft. Bovendien kunnen de meetresultaten ook grafisch worden weergegeven."

Ja, wat gaat er straks na de meting gebeuren? Worden de roetfilters schoongemaakt? Vervangen? Of worden afgekeurde auto's geëxporteerd? Peter Terlouw: "Hoe de dieselrijders zullen reageren als het autobedrijf de auto afkeurt op te veel deeltjes weten we nog niet. Ik denk wel dat ze zich afvragen waarom er iets mis zou zijn met hun diesel of met het roetfilter, terwijl er geen diagnoselampje of foutcode is te zien. Dieselrijders zijn zich namelijk nog helemaal niet van de noodzaak tot deeltjestelling in de apk bewust, dus praat daar met je klanten over. Als het voor de komende apk geen kwestie is, dan is het dat voor de volgende apk in ieder geval wel."

Deeltjesteller makkelijk in gebruik

Autobedrijven kunnen wel wat ondersteuning gebruiken, want de deeltjesteller is nieuw. Het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA‑Equipment Support staat daarom klaar voor ondersteuning en kan na de meting ook helpen met bijvoorbeeld het reinigen van roetfilters.

Het gebruiksgemak van de deeltjesteller zal veel gebruikers verbazen. De Continental weegt maar zeven kilo, dus je pakt 'm zo op en loopt ermee naar de achterkant van de auto, steekt de stekker in het stopcontact, de sonde in de uitlaat en meten maar! De verbinding met de laptop of tablet is draadloos. Je kunt de deeltjesteller dus ook mee naar buiten nemen om de uitstoot van een auto op het parkeerterrein te meten. Inclusief nul-kalibratie duurt de meting niet langer dan dertig seconden.

Peter Terlouw en zijn nieuwe Continental deeltjesteller. Je pakt ‘m op en 
loopt ermee naar de achterkant van de auto.
Peter Terlouw en zijn nieuwe Continental deeltjesteller. Je pakt ‘m op en loopt ermee naar de achterkant van de auto.

Emissie analyse‑station

De Continental is los verkrijgbaar met of zonder een werkplaatsbestendige tablet of laptop (Windows), maar ook als onderdeel van het Continental CCP800 Emissie Analyse‑station. Dit station (met deeltjesteller, roet- en viergasmeter) is uit te breiden tot een compleet diagnosestation inclusief een PicoScope en moderne diagnose‑software (Autocom ICON voor personenauto's en Jaltest voor vrachtwagens). AA-Equipment Support heeft voor de Continental DX280 DC Advanced een typegoedkeuringscertificaat van het Nederlands Meetinstituut (NMi) en mag als onderzoeksgerechtigde de deeltjesteller ook onderhouden en herkeuren.

Bekijk ook deze video:

Dit artikel is gesponsord door AA Equipment Support.

De Bugatti Bolide. Met 1.600 pk bepaald geen boodschappenkarretje. Het Motorsports ABS van Continental moet de beul helpen beheersen. - Foto: Continental

Continental remsysteem voor Bugatti Bolide hypercar combineert ESC...

Continental ontwikkelt speciaal race-remsysteem voor de Bugatti Bolide, een hypercar van 1.600 pk. In dit systeem wordt voor het eerst ESC met koolstofvezel schijven gecombineerd.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.