‘Bitech is een bijzonder bedrijf’

Autovakmeesters zijn lokale kampioenen. Sommige bedrijven zijn een beetje vreemd en sommige ondernemers een beetje eigenwijs, maar ze vertrouwen op hun eigen kracht, op hun formule en ze zijn de winnaars in hun eigen regio. Bitech uit Lieshout is zo’n bedrijf.
Delen:
Bert en Désiree van den Biggelaar met twee medewerkers: links Wietse en rechts hun zoon Martijn.

“Bitech is een vreemd bedrijf”, zegt Bert van den Biggelaar (60) over zijn bedrijf. Wat is er dan zo vreemd? “Wij zijn één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en behalve personenauto’s en vrachtwagens ook trekkers, motorfietsen en zelfs grasmaaiers onderhouden en repareren. Voor de autobedrijven om ons heen lossen we storingen op, vullen airco’s af, lijnen auto’s uit en we repareren 275 zeecontainers per jaar, onder andere voor Bavaria. Je moet er tijd en kennis voor hebben, maar volgens mij is dit de manier om te overleven.” Voor een universeel bedrijf met zulke uiteenlopende activiteiten is het kiezen van de juiste garageformule niet makkelijk. De eerste keer koos Bert dan ook verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook. Bert: “Ik ben iemand van een man een man, een woord een woord. Ik zou de enige in mijn rayon zijn, maar ineens was er nog één. Ik was er snel mee klaar.”

De eerste keer koos Bitech verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook.

Hoe scoor je een 9,6?

De tweede keer kozen Bert en Désiree voor Autoservice Totaal, de formule van kansen en weinig voorwaarden. In de drietrapsraket van Alliance Automotive is Autoservice Totaal de meest laagdrempelige formule, daarna volgt Autovakmeester en daarboven CarProf. Bert: “Ik vind Klantenvertellen heel belangrijk en Staadegaard, mijn grossier, wees ons erop dat Klantenvertellen een onderdeel van Autoservice Totaal is. We hebben ons in 2016 aangesloten.” Met Klantenvertellen, dat inmiddels nog makkelijker is geworden dankzij een QR-code, scoort Bitech na driehonderd beoordelingen gemiddeld een 9,6! Bert: “Ja, is dat niet goed genoeg dan?” Het is meer dan goed genoeg, Bert, maar hoe doe je dat? Bert: “Aandacht voor de klant! Praat met de klant als hij de auto brengt, vraag wat er moet gebeuren, leg uit wat je gedaan hebt en laat de oude onderdelen zien. Er zijn twee soorten klanten: de ene groep wil een veilige auto en de andere groep wil een apk. Die tweede groep is niet onze doelgroep, want wij zijn niet de allergoedkoopste. Wel is alles aan ons bedrijf netjes. Eigenlijk moet je de motorkap van een auto opendoen en dan zeggen: ja, dat is een typische ‘Bert’-auto. Netjes. Zoals het hoort.”

Bitech is één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en dus veel vrachtwagens binnenkrijgen.

Van Autoservice Totaal naar Autovakmeester

Hoewel tevreden over Autoservice Totaal, wilde Bert meer aan marketing en opleidingen doen en misschien is NexDrive, het label van specialisten in hybride en elektrische auto’s, ook wel wat voor Bert. Hij stapte over naar Autovakmeester. Als ‘eigenwijze’ ondernemer – we bedoelen het respectvol – onderschrijft hij het doel van Autovakmeester: omzet binnenhalen voor de aangesloten bedrijven.

Bert: “Toen ik jong was vonden veel autobedrijven dat je accu’s, uitlaten en banden bij een bandenspecialist moest kopen. Ze gooiden hun omzet weg. Ik ben twaalf jaar Wegenwachter geweest en bracht regelmatig gestrande auto’s naar dealers. Maar sommige dealers hadden geen belang bij particuliere klanten. Zelfs dealermedewerkers lieten hun auto’s bij mij onderhouden. Als universele bedrijven profiteerden wij daarvan. Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”

Welke ondersteuning past?

Bitech is een Kentekenloket geworden, maakt gebruik van TECH360 en profiteert, zoals alle Autovakmeesters, van een eigen website, waarvan Youvia de vindbaarheid met actuele adres- en openingsgegevens op tientallen websites optimaliseert. Autovakmeester werkt met modules, zoals Garagevergelijker.nl, trekhaakofferte.nl en PrivateLease. Niet alle modules zijn verplicht, dus Bert kan kiezen. De optionele LeaseProf-module kost vijftig euro per maand, maar Bert laat het gaan, terwijl hij de module WESP voor geen goud wil missen. Waarom niet? Bert: “Als je tegen de bank zegt: ‘ik geloof dat ik een uitlijnbrug wil’, dan heb je geen verhaal. Dankzij WESP kan ik de bank precies uitleggen hoeveel stuurkogels, schokbrekers en fuseekogels ik op jaarbasis doe en dat ik voor al die onderdelen een uitlijnbrug en uitleenapparatuur nodig heb. Daarom wil ik WESP. Ik weet dan waar ik sta en stuur met mijn technici op die cijfers.”

“Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”

Focus op kwaliteit en continuïteit

Verplichtingen kent Autovakmeester ook, zoals een minimale omzet van vijftigduizend euro aan automaterialen bij de PartsPoint- of Precisium-grossier (exclusief banden, olie en gereedschap). De maandelijkse lidmaatschapskosten bedragen vanaf 1 juli aanstaande 275 euro. Vorig jaar is het Autovakmeester-team uitgebreid en kwamen er maar liefst veertig autobedrijven bij. Nederland telt inmiddels 167 Autovakmeesters. Groei is mooi, maar geen doel op zich. Integendeel, de focus ligt op kwaliteit en continuïteit. In het komende BOVAG/ROSA formuleonderzoek wil Autovakmeester de eerste plaats halen. In die ambitie kan Bert zich goed vinden. Hij mag dan een vreemd bedrijf hebben, hij is ook de lokale kampioen met klanten voor het leven die allemaal kiezen voor vertrouwd onderhoud.

Zo kweek je loyale klanten

Via het nieuwe Marketing Portal van Autovakmeester kun je advertenties personaliseren. Heb je een airco-advertentie nodig, dan pas je de teksten en prijzen met één klik aan en stuur je het door naar de sociale media of als pdf-bestandje naar het clubblad van de voetbalvereniging. Autovakmeester is bijzonder actief met online marketing en sociale media-ondersteuning. Een paar keer per maand worden Facebook- en Instagram-berichten op de profielen van de individuele Autovakmeesters geplaatst. Daar komen de radiospots op de regionale radiostations nog bij en dit jaar komen er ook weer twee grote landelijke merkcampagnes en twee huis-aan-huis kranten in een gezamenlijke oplage van 1.650.000 exemplaren. Om de loyaliteit van klanten te bevorderen is er de Pechhulpkaart via AA-Team, een Klantenkaart met gratis zomer- en wintercontroles en klanten krijgen 24 maanden garantie op onderdelen en arbeidsloon. Autovakmeester zet ook de succesvolle pilot van vorig jaar door: het Autovakmeester Service Abonnement. Dit onderhoudsplan (inclusief remschijven en distributieriem) is de Autovakmeester-uitvoering van het Carserviceplan. Zo binden de Autovakmeesters de klanten aan zich!

Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group Benelux.

Lees ook: