'Bitech is een bijzonder bedrijf'

'Bitech is een bijzonder bedrijf'
Bert en Désiree van den Biggelaar met twee medewerkers: links Wietse en rechts hun zoon Martijn.

Autovakmeesters zijn lokale kampioenen. Sommige bedrijven zijn een beetje vreemd en sommige ondernemers een beetje eigenwijs, maar ze vertrouwen op hun eigen kracht, op hun formule en ze zijn de winnaars in hun eigen regio. Bitech uit Lieshout is zo'n bedrijf.

“Bitech is een vreemd bedrijf”, zegt Bert van den Biggelaar (60) over zijn bedrijf. Wat is er dan zo vreemd? “Wij zijn één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en behalve personenauto’s en vrachtwagens ook trekkers, motorfietsen en zelfs grasmaaiers onderhouden en repareren. Voor de autobedrijven om ons heen lossen we storingen op, vullen airco’s af, lijnen auto’s uit en we repareren 275 zeecontainers per jaar, onder andere voor Bavaria. Je moet er tijd en kennis voor hebben, maar volgens mij is dit de manier om te overleven.” Voor een universeel bedrijf met zulke uiteenlopende activiteiten is het kiezen van de juiste garageformule niet makkelijk. De eerste keer koos Bert dan ook verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook. Bert: “Ik ben iemand van een man een man, een woord een woord. Ik zou de enige in mijn rayon zijn, maar ineens was er nog één. Ik was er snel mee klaar.”

De eerste keer koos Bitech verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook.
De eerste keer koos Bitech verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook.

Hoe scoor je een 9,6?

De tweede keer kozen Bert en Désiree voor Autoservice Totaal, de formule van kansen en weinig voorwaarden. In de drietrapsraket van Alliance Automotive is Autoservice Totaal de meest laagdrempelige formule, daarna volgt Autovakmeester en daarboven CarProf. Bert: “Ik vind Klantenvertellen heel belangrijk en Staadegaard, mijn grossier, wees ons erop dat Klantenvertellen een onderdeel van Autoservice Totaal is. We hebben ons in 2016 aangesloten.” Met Klantenvertellen, dat inmiddels nog makkelijker is geworden dankzij een QR-code, scoort Bitech na driehonderd beoordelingen gemiddeld een 9,6! Bert: “Ja, is dat niet goed genoeg dan?” Het is meer dan goed genoeg, Bert, maar hoe doe je dat? Bert: “Aandacht voor de klant! Praat met de klant als hij de auto brengt, vraag wat er moet gebeuren, leg uit wat je gedaan hebt en laat de oude onderdelen zien. Er zijn twee soorten klanten: de ene groep wil een veilige auto en de andere groep wil een apk. Die tweede groep is niet onze doelgroep, want wij zijn niet de allergoedkoopste. Wel is alles aan ons bedrijf netjes. Eigenlijk moet je de motorkap van een auto opendoen en dan zeggen: ja, dat is een typische ‘Bert’-auto. Netjes. Zoals het hoort.”

Bitech is één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en dus veel vrachtwagens binnenkrijgen.
Bitech is één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en dus veel vrachtwagens binnenkrijgen.

Van Autoservice Totaal naar Autovakmeester

Hoewel tevreden over Autoservice Totaal, wilde Bert meer aan marketing en opleidingen doen en misschien is NexDrive, het label van specialisten in hybride en elektrische auto’s, ook wel wat voor Bert. Hij stapte over naar Autovakmeester. Als ‘eigenwijze’ ondernemer - we bedoelen het respectvol - onderschrijft hij het doel van Autovakmeester: omzet binnenhalen voor de aangesloten bedrijven.

Bert: “Toen ik jong was vonden veel autobedrijven dat je accu’s, uitlaten en banden bij een bandenspecialist moest kopen. Ze gooiden hun omzet weg. Ik ben twaalf jaar Wegenwachter geweest en bracht regelmatig gestrande auto’s naar dealers. Maar sommige dealers hadden geen belang bij particuliere klanten. Zelfs dealermedewerkers lieten hun auto’s bij mij onderhouden. Als universele bedrijven profiteerden wij daarvan. Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”

Welke ondersteuning past?

Bitech is een Kentekenloket geworden, maakt gebruik van TECH360 en profiteert, zoals alle Autovakmeesters, van een eigen website, waarvan Youvia de vindbaarheid met actuele adres- en openingsgegevens op tientallen websites optimaliseert. Autovakmeester werkt met modules, zoals Garagevergelijker.nl, trekhaakofferte.nl en PrivateLease. Niet alle modules zijn verplicht, dus Bert kan kiezen. De optionele LeaseProf-module kost vijftig euro per maand, maar Bert laat het gaan, terwijl hij de module WESP voor geen goud wil missen. Waarom niet? Bert: “Als je tegen de bank zegt: ‘ik geloof dat ik een uitlijnbrug wil’, dan heb je geen verhaal. Dankzij WESP kan ik de bank precies uitleggen hoeveel stuurkogels, schokbrekers en fuseekogels ik op jaarbasis doe en dat ik voor al die onderdelen een uitlijnbrug en uitleenapparatuur nodig heb. Daarom wil ik WESP. Ik weet dan waar ik sta en stuur met mijn technici op die cijfers.”

“Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”
“Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”

Focus op kwaliteit en continuïteit

Verplichtingen kent Autovakmeester ook, zoals een minimale omzet van vijftigduizend euro aan automaterialen bij de PartsPoint- of Precisium-grossier (exclusief banden, olie en gereedschap). De maandelijkse lidmaatschapskosten bedragen vanaf 1 juli aanstaande 275 euro. Vorig jaar is het Autovakmeester-team uitgebreid en kwamen er maar liefst veertig autobedrijven bij. Nederland telt inmiddels 167 Autovakmeesters. Groei is mooi, maar geen doel op zich. Integendeel, de focus ligt op kwaliteit en continuïteit. In het komende BOVAG/ROSA formuleonderzoek wil Autovakmeester de eerste plaats halen. In die ambitie kan Bert zich goed vinden. Hij mag dan een vreemd bedrijf hebben, hij is ook de lokale kampioen met klanten voor het leven die allemaal kiezen voor vertrouwd onderhoud.

Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group Benelux.

Lees ook:

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...

Werk je liever aan een auto met verbrandingsmotor dan aan deze?

Wie wil werken aan EV? Dit zeggen autotechnici!

Wil jij werken aan EV's? Dat en meer vroegen we je al weer even geleden. We kregen zo'n honderd uitvoerige reacties. Resultaat: ongeveer 30% van de...

De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN

Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van...