Gesponsord

ANWB Wegenwacht-aanhanger helpt gestrande EV's met elektrische jerrycan

ANWB Wegenwacht-aanhanger helpt gestrande EV's met elektrische jerrycan
"Met deze aanhangwagen, die achter ieder ANWB-voertuig met een trekhaak kan worden gekoppeld, zijn we veel flexibeler.”

Pechgevallen veranderen bij de Wegenwacht, door de ontwikkeling van auto's. Elektrische auto's staan steeds vaker stil langs de weg met een lege accu. De Wegenwacht schiet onderweg te hulp met een bijzondere aanhanger. Wat kan die aanhanger eigenlijk? Jim Otjens, automotive engineer bij de ANWB, vertelt over zijn opvallende ontwerp.

In vier Wegenwacht-voertuigen is  inmiddels een laadstation voor elektrische voertuigen ingebouwd. "Om wat flexibeler te zijn hebben we een vijfde laadstation in een aanhangwagen geplaatst", vertelt Jim Otjens.

“Iedere Wegenwacht heeft zijn eigen voertuig. Als de Wegenwacht geen dienst heeft, staat zijn of haar auto stil en is een EV-laadstation niet beschikbaar. Met deze aanhangwagen, die achter ieder ANWB-voertuig met een trekhaak kan worden gekoppeld, zijn we veel flexibeler."

De aanhanger staat op het Wegenwacht-station in Utrecht, waardoor er zo'n zestig collega’s van gebruik kunnen maken.

Eigen ontwikkeling

De ANWB heeft op Ypenburg  in Den Haag een eigen Technisch Expertise Centrum, een onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling en bouwt daar ook auto’s om tot Wegenwacht-voertuigen. Jim Otjens is één van de technici. De voormalige automonteur heeft HTS Luchtvaarttechniek en TU Werktuigbouwkunde gestudeerd en bekostigde zijn studie door bij de Wegenwacht te werken.

"Zo ben ik op Ypenburg terechtgekomen. Daar was de ANWB net begonnen met het ontwikkelen van Smart Driver, het delen van voertuiginformatie via een app. Ik ontwikkelde een algoritme dat op afstand de ‘gezondheid’ van de startaccu inschat, studeerde erop af en mocht het implementeren."

Wegenwachter Gilbert de Rover heeft nu altijd vier jerrycans met elektriciteit bij zich.

Universele oplossing

Jim werkt ook aan een universele oplossing om de  conditie van een EV-accu te beoordelen, zodat consumenten straks bij de aankoop van een EV-occasion inzicht krijgen in de kwaliteit van het accupakket. Jim: "Als je bij de ANWB een goed idee hebt, krijg je alle kans om het te ontwikkelen. Dat motiveert ons allemaal."

Een stroompunt op wielen

De aanhanger die Jim ontwikkelde heeft een robuust frame om de accu's te dragen. De aanhanger heeft een rolluik met daarachter ruimte voor afzet-pilonnen. Het laadstation is standaard voorzien van een type 2-stekker en een adapter voor de oudere type 1-stekkers (zoals de Nissan Leaf), zodat alle auto's geladen kunnen worden. De accu's worden bewaakt door een batterij managementsysteem, dat energie van het accupakket gebruikt. Communicatie gaat via CAN-bus.

Juice Booster 2 boordlader

Jim: "Ik wilde zoveel mogelijk gestandaardiseerde, reeds goedgekeurde onderdelen gebruiken en ben uitgekomen op de Juice Booster 2 boordlader, want we gebruiken wisselstroom. Daarmee kunnen we 32 ampère laden. Eigenlijk is de aanhanger gewoon een stroompunt: wisselstroom, één fase en 230 Volt. Normaliter is een stroombron voorzien van een aardlekschakelaar die in verbinding staat met de aarde, maar de Wegenwacht-voertuigen en de aanhanger staan op banden, dus dat werkt niet. Ik heb daarom een isolatiebewaker gemonteerd. Zoals de aardlekschakelaar een verschil in stroom meet en er dan uitklapt, zo meet de isolatiebewaker een verschil in weerstand tussen de fasen."

"Het doel is om auto's naar de eerstvolgende laadpaal te helpen."

Elektrische aanhanger

Het accupakket van 15 kWh is niet heel groot, maar volgens Wegenwacht Gilbert de Rover, die de aanhanger  geregeld achter zijn elektrische ID.4 trekt, is het genoeg. "Je moet het vergelijken met een jerrycan. Ik heb altijd vijf liter benzine en diesel bij me. Als het accupakket van de aanhanger vol zit, kan ik vier elektrische auto's laden: vier jerrycans met elektriciteit. Het doel is namelijk niet om onderweg alle lege elektrische auto's vol te laden, maar om die auto's naar de eerstvolgende laadpaal te helpen."

Niet op snelweg

Een stilgevallen (elektrische) auto wordt op de snelweg altijd voor het andere verkeer beveiligd door een Wegenwacht of een weginspecteur. Een berger brengt de auto vervolgens naar een veilige plek, bijvoorbeeld onderaan de volgende afrit. Daar staat natuurlijk geen laadpaal. Gilbert: "Dan komen wij en na een kwartiertje laden kan de klant de eerstvolgende laadpaal halen. We gebruiken de aanhanger niet op de snelweg, want daar willen we liever niet te lang staan."

Dit is nog maar het begin

Gilbert de Rover werkt al 24 jaar bij de Wegenwacht en heeft ervaring met een Polo, Touran, Caddy, T5. Hij valt in het centrum van Utrecht wel eens in met een Wegenwacht-bakfiets. Sinds een jaartje rijdt hij met een Volkswagen ID.4. Gilbert: "We gebruiken de aanhanger één tot twee keer per week. Dat is nog weinig, maar er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg: dit is nog maar het begin."

De ontwikkelingsafdeling in Ypenburg wil van een iets meer gestroomlijnde aanhanger zo'n tien exemplaren bouwen, zodat elk Wegenwachtstation er straks eentje heeft en er een landelijk dekkend netwerk is. Jim Otjens zegt trots: "Ook in het buitenland is hier interesse voor, dus ik ben nog lang niet klaar”.

Dit artikel is gesponsord door ANWB Wegenwacht

Gesponsord
Gesponsord
Airco

Gesponsord 6 aandachtspunten om een aircosysteem in topconditie te houden

Met een klein beetje aandacht en de juiste onderdelen kun je aircosystemen lang in topconditie houden. Nissens geeft je tips hoe je dat kunt doen.

Het team van Valentijn.Gesponsord
Gesponsord
Actieve veiligheid

Gesponsord 'Zelfs als je veilig werkt, kan het een keer misgaan'

Bij CarProf Valentijn is Carissa Valentijn verantwoordelijk voor de boekhouding en de administratie. Naast haar dagelijkse werkzaamheden is ze ook een van de bedrijfshulpverleners (BHV'ers) van het onafhankelijke autobedrijf. "Natuurlijk hoop je dat er nooit iets ernstigs gebeurt. Maar als het gebeurt, zijn we goed voorbereid."

Gesponsord
Gesponsord
Diagnose

Gesponsord ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad.Gesponsord
Gesponsord
Distributie

Gesponsord Bouwstenenmodel: in vijf stappen naar een ideale voorraad

Is een ideale voorraad moeilijk? Niet met het bouwstenenmodel van Slimstock. In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad. Slimstock, een Nederlands bedrijf dat al sinds 1993 Europees marktleider is, ontwikkelde een bouwstenenmodel waarmee elke auto-importeur, grossier en distributeur van auto-onderdelen direct aan de slag kan.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Met de opkomst van de elektrische auto steeg ook het aantal pechhulpverleningen aan elektrische auto's.  - Foto: ANWB
ANWB Wegenwacht

Pech met EV vooral door lekke band en accuproblemen

In 2024 bood de ANWB Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer hulp. Vooral elektrische auto's zorgden voor meer pechgevallen, met accu's en lekke banden als belangrijkste oorzaken.

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplaats & Onderhoud

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

EV's in de showroom. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte /  Joris van Gennip
Verkoop / Handel / Import

Elektrische auto kopen? Consument trapt op de rem door stijgende...

Het aantal mensen dat van plan is een elektrische auto te kopen neemt niet toe, zegt de ANWB na onderzoek onder ruim 2000 Nederlanders.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Gesponsord
Gesponsord
Vakbeurzen & Autobeurzen

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.