Bandenlabel kost branche miljoenen (maak er dan ook gebruik van)

Het bandenlabel heeft vorig jaar mei haar eerste grote revisie gekregen. Michiel van Koeverden van Apollo Vredestein is er gelukkig mee en hoopt dat banden- en autoverkopers er enthousiast mee aan de slag gaan. Niet omdat de overheid gaat controleren, maar omdat bedrijven en consumenten op het label sturen.
Delen:
Michiel van Koeverden: “De gedachte achter het nieuwe label is niet alleen betere voorlichting, maar ook het terugdringen van de CO2-emissie."

Het bandenlabel van 2012 was bij de evaluatie van 2017 niet populair. Consumenten kenden het niet of vonden het lastig om banden te vergelijken of ze misten informatie over winterse eigenschappen.

Het nieuwe label is in veel opzichten beter en verstrekt meer informatie. De belangrijkste wijzigingen zijn dat de zeven klassen (A tot en met G) brandstofefficiëntie en grip-op-nat-wegdek nu vijf zijn geworden (A‑E). Het externe afrolgeluid wordt weergegeven met een A, B of C (plus het aantal decibels). Er zijn ook icoontjes voor sneeuw- en ijseigenschappen. Eindelijk. En vierseizoenenbanden dan?

Iedereen ziet nu dankzij het label duidelijke verschillen tussen de ene en de andere band. Het oude label was te vrijblijvend en daarom leefde het ook niet

Michiel van Koeverden, Area Manager Tyre Information Centre bij Apollo Vredestein: “Als vierseizoenenbanden het sneeuwkristal-en-berg-symbool hebben vallen ze onder winterbanden. Alle ‘allseasons’ van Vredestein en Apollo hebben zo’n symbool en voldoen dus aan de winterbandenverplichting in bijvoorbeeld Duitsland.”

Altijd uitleggen

Bij het oude label was het genoeg dat auto- en bandenverkopers een foldertje op de balie legden en het label op de factuur afdrukten. Dat laatste hoeft niet meer, want je moet het label uitleggen vóór de consument de band of de auto koopt. Bovendien moet je de productinformatie digitaal beschikbaar stellen (bijvoorbeeld via de QR-code rechtsboven op het label) en uitprinten als de klant daar om vraagt.

Op websites van de autofabrikanten zie je alle labels van de banden waarop de auto leverbaar is. Ook als de klant maar één losse band koopt moet je opnieuw het label onder de aandacht brengen. Overdreven? Michiel van Koeverden is er in ieder geval blij mee. “Iedereen ziet nu dankzij het label duidelijke verschillen tussen de ene en de andere band. Het oude label was te vrijblijvend en daarom leefde het ook niet. Dit keer wel.”

Verkopers kom in actie

De Nederlandse overheid is van plan om te controleren en te sanctioneren. De handhavers zullen websites bekijken, autobedrijven en bandenservicebedrijven bezoeken en zetten misschien wel mystery shoppers in.

Michiel van Koeverden: “De gedachte achter het nieuwe label is niet alleen betere voorlichting, maar ook het terugdringen van de CO2-emissie. Het wegtransport is goed voor 22 procent van de Europese CO2-uitstoot. Van elke liter brandstof gaat twintig procent op aan rolweerstand. Met een lagere rolweerstand, zo redeneert de EU, zouden consumenten 2,8 miljard euro per jaar op brandstof kunnen besparen. Er valt dus veel te winnen. Daarom geeft de overheid in sommige landen ook korting op vrachtwagenbanden met een hoge labelwaarde op rolweerstand.”

Bandenspanning scheelt

Het label zelf kost natuurlijk ook geld: de industrie, de handel en de autobedrijven zijn er samen zo’n tweehonderd miljoen euro per jaar aan kwijt.

Michiel van Koeverden: “Dat is veel geld. Je kunt er dus maar beter een succes van maken.” Die tweehonderd miljoen mag de industrie en handel doorberekenen aan de consumenten, want die kunnen met de juiste bandenkeuze 2,8 miljard euro aan brandstof besparen.

Automobilisten kunnen nog meer doen, want een band met een B-label presteert bij onderspanning op het niveau van een C‑label. Michiel van Koeverden: “Terwijl de bandenindustrie een enorme inspanning levert om die rolweerstand een beetje naar beneden krijgen, kan iedere twee maanden een bandenspanningscontrole minstens zo belangrijk zijn. Om dit te bevorderen is watismijnbandenspanning.nl in het leven geroepen. Maar denk ook eens aan het wegdek. Dat heeft niet alleen grote invloed op de rolweerstand, maar ook op het geluid: tussen een stil en rumoerig wegdek zit een verschil van bijna 13 dB(A).”

Gebruik het label

De oproep die Michiel van Koeverden wil doen is dat de bandenhandel verder zou moeten kijken dan de labelregels. Michiel van Koeverden: “Steeds meer grote organisaties, bedrijven en leasemaatschappijen willen alleen nog A- of B-labels voor hun wagenparken. Ze nemen dat ook in hun tenders op en we zien ook dat het voor consumenten steeds belangrijker wordt. Dit gaat een belangrijke trend in de aankoopmotivatie worden. Speel daar dus op in. En vergeet niet dat banden ook de veiligheid dienen.”

Dit artikel is gesponsord door Apollo Vredestein.

Dit vind je misschien ook interessant