Online Magazine: Een autobedrijf starten, stoppen of overnemen

Online Magazine: Een autobedrijf starten, stoppen of overnemen

Je eigen autobedrijf beginnen... Kwestie van pandje huren en brug erin, of komt er meer bij kijken? En wat als je een bestaande onderneming wil overnemen of wil stoppen met je autobedrijf? Lees in dit AMT Online Magazine start-, overname en stopervaringen van ondernemers uit de branche. Daarnaast helpen de tips van bedrijfsadviseurs je op weg naar een goed begin of afsluiting van je eigen autobedrijf!

In navolging van de Online Magazines 'The next generation' en Diagnosestellen in 2020 (een overzicht van de vijf eerdere uitgaven vind je onderaan), kun je nu alles lezen over een autobedrijf starten, stoppen of overnemen. Er komt namelijk heel wat bij kijken.

Hoe vind je een geschikte overname kandidaat? Wat zijn de valkuilen? En wat moet je vooral niet doen? Ondernemer Peter waarom het hem maar niet lukt zijn goed lopende autobedrijf te verkopen. Ondernemer Edwin van der Gracht nam juist een autobedrijf over en zette het naar zijn hand.

Waar vind ik een opvolger?

Van elke honderd familiebedrijven blijven er na de tweede generatie nog maar zestig over, na de derde generatie 32 en na de vierde generatie nog maar zestien. Dat is bijna een halvering per generatie. Binnen familiebedrijven gaat het vaak mis omdat de beoogde opvolger simpelweg niet de juiste capaciteiten heeft. In het overnameproces zelf gaat ook veel mis. De beoogde opvolger leunt uit loyaliteit op de boekhouder van zijn ouders of loopt te hard van stapel.

Degene die het bedrijf moet overdoen trapt op de rem of blijft zich met de zaak bemoeien, waardoor de opvolger zich niet kan ontwikkelen. En dan zijn er nog de familieleden, die niet op de hoogte worden gebracht of het er niet mee eens zijn. Nee, het is geen wonder dat slechts de helft van de familiebedrijven een volgende generatie haalt.

Lees het artikel

Waarom lukt het Peter niet om zijn goedlopende autobedrijf te verkopen?"

Drie jaar geleden heeft Peter iets op sociale media gepost. Wat stond er in dat bericht? "Dat ik op zoek was naar een overnamekandidaat voor mijn autoreparatiebedrijf. Het liefst zou ik eerst met iemand 2,5 jaar samenwerken, zodat de klanten en de koper tijd hebben om elkaar te leren kennen. Het is fiscaal ook aantrekkelijk om de tijd te nemen."

"Achteraf is het makkelijk om te oordelen wat ik fout heb gedaan. Ik had in dat bericht natuurlijk nooit mijn eigen naam en bedrijfsnaam moeten noemen. De reacties vielen mij heel erg tegen."

Lees het artikel

Bedrijfsovernames en fusies: wat kan je zelf doen?

Wat kun je zelf doen bij een bedrijfsovername en wat moet je vooral niet doen? Geert van Rooij, Roland Mooren en Joost de Wind werken bij Inter Actus in Waalwijk. Dit bedrijfseconomisch en bedrijfsorganisatorische adviesbureau bestaat dertig jaar en is gespecialiseerd in fusies en overnames en in herstel en ontwikkeling.

Joost de Wind: "Die combinatie is bijzonder, omdat we in hersteltrajecten dikwijls constateerden dat er in het verleden fusies en overnames hebben plaatsgevonden, waarbij de gedachte was dat één plus één drie zou zijn. In de praktijk was het vaak maar anderhalf. Wij kijken daarom ook naar de 'zachte' kant van de materie, zoals naar de bedrijfscultuur en we onderzoeken de motivatie om te verkopen."

Lees het artikel

De overname die niet doorging

Meer dan vijftig jaar zat Jos Dekkers in de banden, sinds 1991 zelfs met een eigen bedrijf. Tot vreugde van Jos en Elly Dekkers wilde hun zoon Joachim de zaak graag overnemen. Maar toch lukte het niet. Wat ging er mis?

Lees het artikel

Wel het pand en de inventaris, maar niet het bedrijf

Edwin van der Gracht heeft net bij een ander garagebedrijf het pand en de inventaris opgekocht, maar niet het bedrijf. Hoe zit dat?

"De werkplaats gaat er tachtig vierkante meter op vooruit. Er kunnen nu drie bruggen naast elkaar staan. Plus dat er een nette receptie en kantine is. Ik ga van nummer 47j naar 27a. In dezelfde straat. Dat was makkelijk." Edwin van der Gracht begon als zzp'er en zette een eigen autobedrijf op. "Ik keek al een tijdje om mij heen. Mijn werkplaats van 150 vierkante meter en de bovenverdieping van 75 vierkante meter waren mij net even te krap. Te smal vooral. Nieuwbouw is lastig, de grond is duur en ik kwam niet verder."

Lees het artikel

Familiefeestje vieren!

Investeren in de allerbeste werkplaatsapparatuur? Zodat je binnen een paar minuten schokdempers en remmen kunt testen, de wielstanden kan controleren en het storingsgeheugen kan uitlezen? Hartstikke goed natuurlijk. Het wordt nog beter als je je klanten laat zien welk voordeel al dat moois hen biedt. Dat is precies wat  Autobedrijf Wijnne in Doornspijk deed.

Lees het artikel

Nog veel meer interessante Online Magazines

Vorig jaar verschenen vijf Online Magazines met verschillende thema's. Een overzicht vind je hier. Of klik direct door op een van de onderstaande magazines. Je hoeft geen AMT-abonnee te zijn om deze te bekijken.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...