Frank Schmidt: 'Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats'

Frank Schmidt: 'Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats'

Schmidt Oss is een snoepwinkel voor liefhebbers van het merk Porsche. Frank Schmidt en zijn team zijn gespecialiseerd in onderhoud, reparatie, restauratie en zelfs elektrificatie van de Duitse sportauto's. Hoe geeft hij leiding aan zijn team? Vier vragen aan Frank.

Hoe ben je met jouw bedrijf gekomen waar je nu bent?

“We zijn geen doorsnee autobedrijf. We zijn actief in een zeer specialistische markt en in die markt bezetten we ons eigen specialisme.

Naast onderhoud, reparatie en restauratie bouwen we bijvoorbeeld ook restomods onder de naam Von Schmidt. Dat zijn klassieke Porsches die we helemaal op maat maken naar de wensen van een klant.”

Wie is Frank?

Naam Frank Schmidt
Leeftijd 51 jaar
Bedrijf Schmidt-Oss
Opleiding Werktuigbouwkunde, MTS Autotechniek, diverse aanvullende trainingen en opleidingen

Jullie hebben een klassieke Porsche omgebouwd naar elektrische aandrijving. Waarom?

“Klanten weten dat we verstand hebben van klassieke en moderne auto’s met een verbrandingsmotor. Maar we volgen ook trainingen voor hybride- en EV-techniek.

Met de 912 Blitz laten we de breedte en diepte van ons vakmanschap zien. We laten zien dat we klaar zijn voor de toekomst. Het is een perfect gerestaureerde klassieker met moderne elektrische aandrijving.”

Je hebt Schmidt-Oss twintig jaar geleden opgericht. Nu heb je vijf medewerkers. Wat betekent dat voor jouw positie?

“Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats'”

“Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats. Als iemand aan mij vroeg wat ik deed, dan was mijn antwoord ‘ik ben autotechnicus’ en niet ‘ik ben ondernemer’.

Omdat het team goed loopt, wil ik mijzelf meer gaan richten op mijn rol als werkgever en ondernemer. Ik merk dat ik het steeds leuker vind om aan het team en aan de cijfers te sleutelen. Daarom doe ik mee aan het project ‘Werken aan Winst’ van OOMT.”

Wat zijn jouw doelstellingen voor de lange termijn?

“Ons specialisme drijft op persoonlijke aandacht voor onze klanten en op onze vakkennis. Mijn team kan alles aan. Ze zijn goed in hun werk en ze werken goed samen. Dat wil ik zo houden. Daarom wil ik meer weten over strategisch personeelsbeleid.

Binnen ‘Werken aan Winst’ is er veel aandacht voor personeelsmanagement en opleidingsbeleid. Door te groeien in mijn rol als werkgever kan ik betere keuzes maken voor de toekomst van mijn bedrijf.”

Personeelsbeleid?

Wil je meer weten over strategisch personeelsbeleid? Of wil je weten hoe je zelf een opleidingsplan opstelt? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Foto: Shutterstock

KPMG: Europese auto-industrie pessimistisch over toekomst

Leidinggevenden in de Europese auto-industrie zijn minder optimistisch over de toekomst, met maar 25% die positief kijkt naar winstgevende groei in...

Foto: Peter Roek

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt...

Johan van der Hoeven (CCO bij LKQ) en Lukas Stiefelhagen. Foto: LKQ

LKQ sponsort opkomend talent Lukas Stiefelhagen tijdens NXT Gen Cup

LKQ kondigt trots aan dat het officiële hoofdpartner wordt van de veelbelovende jonge coureur Lukas Stiefelhagen tijdens zijn deelname aan de NXT Gen...

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn...

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van K&K-marterbestrijding

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van...

Adana, de intuïtieve webapplicatie voor Mercedes-Benz, smart en BYD, breidt niet alleen haar service uit, maar ook haar productportfolio met...

SDS Carparts in Stekene, België.

Alliance Automotive Group Benelux neemt SDS Carparts in Stekene over

SDS Carparts in Stekene, tussen Antwerpen en Gent in Oost Vlaanderen, is overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). De...

NAPA is sinds 1925 uitgegroeid tot een geoliede organisatie met ruim 6.500 locaties én een welbekend merk binnen de Amerikaanse autosport (Nascar) Foto: Shutterstock

19-jarige Sam Jongejan nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland

Alliance Automotive Group Benelux kondigt racecoureur Sam Jongejan (2005) aan als nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland. De jonge coureur neemt komend...

Het pand van Ronden Banden in Doetinchem. - Foto: AAGB

Ronden Banden in handen van Alliance

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) blijft maar op overnamepad. Ronden Banden in Doetinchem is de volgende loot aan de stam. Het bedrijf wordt...