Bovag Rosa-onderzoek 2020: Tevredenheid over garageformules neemt toe

Om de twee jaar doet Bovag onderzoek onder deelnemers van garageformules: het Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA). Uit het onderzoek van 2020 blijkt ondermeer dat de formules gemiddeld een 7,8 scoren en technische- en marketingondersteuning de belangrijkste redenen zijn om aan te sluiten. Op welke punten scoren formules het best, welke het minst en welke garageformule krijgt het hoogste cijfer?

De gemiddelde waardering wordt uitgedrukt in een rapportcijfer van 7,8 en dat is een tiende punt hoger dan in 2018. De helft van de formules scoort minimaal een 8 en geen enkele formule wordt met een onvoldoende beoordeeld. Ondernemers zijn heel tevreden met hun formule.

Vrijwel alle garageformules hebben de vragenlijsten van ROSA 2020 onder al hun leden verspreidt. BOVAG heeft daardoor ook de beoordelingen kunnen inventariseren van autobedrijven die niet bij de branchevereniging zijn aangesloten. ROSA 2020 geeft een goed representatief beeld van het formulelandschap. 807 bij een formule aangesloten autobedrijven (een derde van de aangeschreven bedrijven) hebben mee gedaan aan het onderzoek, in absolute aantallen een hogere respons dan ooit tevoren.

Hoogste cijfer voor CarProf

Alle garageformules doen het goed en scoren tussen de ‘ruim voldoende’ en ‘zeer goed’, geen enkele formule behaalde een onvoldoende. CarProf is het hoogst gewaardeerd door haar deelnemers met een 8,6. Daarachter volgen vijf formules met een mooie 8,4: AutoFirst, Autovakmeester, Carteam, Requal Erkend Reparateur en Vakgarage.

 Zelfstandigheid

Van de 40 onderwerpen waarover autobedrijven door middel van stellingen hun waardering kenbaar konden maken, scoren er 38 gemiddeld een voldoende (6) of hoger. Formuledeelnemers zijn, evenals twee jaar geleden, over het algemeen het meest tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,3), de verplichtingen en eisen van de garageformule ten aanzien van hun pand, uitstraling en huisstijl (8,0) en de daarmee samenhangende waardering voor de uitstraling van de formule-aankleding van het pand (7,9). De waardering voor verplichtingen en eisen ten aanzien van opleidingen scoort evenals in 2018 een 7,9.

Zakelijke markt

Het minst tevreden zijn de formuledeelnemers over alle onderwerpen die te maken hebben met lease en de zakelijke markt (scores tussen 5,7 en 6,0). Veel formules zijn overigens niet actief op dit vlak, wat een verklaring is voor de beoordeling.

Lees ook: Het bord achter de gevel: CarProf Berenpas

Stijgers en dalers

De grootste vooruitgang werd geboekt op het gebied van naamsbekendheid van een formule, met plus 0,3 ten opzichte van 2018. De grootste dalingen tonen de tevredenheid over de mobiliteitsgarantie en over de accuraatheid van bestelsystemen (beide min 0,3). Ook het overleg met de mede-deelnemers van formules werd lager gewaardeerd dan twee jaar geleden (min 0,2). In de huidige tijden van algeheel minder fysiek contact, zal het een uitdaging blijven hierin collectief vooruitgang te boeken.

Ondersteuning op het gebied van techniek wordt door 91 procent van de respondenten gezien als de belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij een formule, gevolgd door marketingondersteuning met 89 procent.

Betere relatie

Gerard ten Buuren, voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven: “Al met al geeft ROSA 2020 uitkomsten waar zowel BOVAG als de garageformules tevreden over mogen zijn. Waar ikzelf ook zeer tevreden over ben, is dat we de afgelopen jaren een steeds betere relatie en samenwerking met vrijwel alle formules hebben opgebouwd. Dat stelt ons in staat om knelpunten van onze eigen leden direct te adresseren en op te lossen, maar ook om bijvoorbeeld hulp te bieden bij invulling van de franchisewet en het snel delen van correcte informatie over coronamaatregelen. Vice versa zorgt de goede relatie ervoor dat ook de formules snel een luisterend oor bij BOVAG vinden, waarna bijvoorbeeld een lobbytraject kan worden opgestart. De positieve én de negatieve punten uit ROSA 2020 gaan wij uiteraard uitvoerig bespreken met alle betrokkenen, zodat we bij een volgend onderzoek nog hogere cijfers kunnen rapporteren.”

Download het hele rapport

Wil je het hele ROSA 2020-rapport lezen? Klik hieronder op de afbeelding en download de PDF.

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...