Column: "Leaserijders zijn onvolwassen"

'Mercedes komt met een waar offensief aan plug-in hybrides", schreef ik in AMT 7/8 en op AMT.nl. Het merk gebruikte een livestream met de pers om af te rekenen met drie mythes rond plug-in hybrides. Welke? Dat je maar een kippeneindje komt op de batterij, dat er een extra zware en onzuinige auto resteert als de batterij leeg is, en dat goed gebruik maken van beide aandrijflijnen een hoop gedoe is. Die mythes komen niet helemaal uit de lucht vallen.

PHEV’s zijn, met hun lage officiële CO2-uitstoot, voor autofabrikanten een ideale manier om te voldoen aan de EU-95-gram-CO2-regels. Met het fiscale debacle rond de Outlander PHEV’s nog vers in het geheugen, is een gezond wantrouwen tegen de milieuprestaties van die auto’s dus beslist niet misplaatst.

En toch, eerlijk is eerlijk, lukte het de Stuttgarters best aardig om aan te tonen dat die mythes grotendeels op vooroordelen berusten. Toen ik er aan ging rekenen, bleken de Mercedes PHEV’s bovendien financieel interessanter dan hun broertjes en zusjes zonder tweede aandrijflijn met stekker, batterij en elektromotor.

Hoe dat kan? In de WLTP-typegoedkeuringscyclus produceren PHEV’s veel minder CO2, dus is de BPM (veel) en daarmee de aanschafprijs (iets) lager. Bovendien genieten ze tot 2026 korting op de mrb. En wie daadwerkelijk stekkert, bespaart ook nog aanzienlijk op brandstofkosten.

Wow, dat ziet er goed uit! En het wordt nog beter, want Mercedes heeft nu twaalf ‘Business Solution’-varianten aan zijn PHEV-gamma toegevoegd. Die hebben behalve een: “Scherpe prijs”, en: “Tijdelijk een EVBox-laadstation inclusief installatie”, ook nog: “Standaard een royale uitrusting, afgestemd op de wensen van de zakelijk rijder.”

Lagere bpm- en mrb-tarieven zijn pas interessant als de leasemaatschappij ze doorgeeft”

Oh ja, wacht, het gaat om de zakelijk rijder. Die zorgt voor het gros van de verkopen in deze klasse. Dus lagere bpm- en mrb-tarieven zijn pas interessant als de leasemaatschappij ze doorgeeft. Een kort onderzoekje leert dat ze dat echt wel (deels of geheel) doen. Maar ook…, dat ze niet staan te trappelen om PHEV’s op te nemen in de wagenparken van hun klanten.

Leaseplan: “Doe maar niet”

Lees even mee in een recente blog op Leaseplan.com: “Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s!” Waarom? Dat staat er ook: “De echte brandstofkosten van PHEV’s zijn gemiddeld twee tot drie keer zo hoog als vooraf ingeschat.” Dat ligt aan de lease(plan)rijder: “Bij het strand vooraan bij de laadpaal staan is natuurlijk prettig, maar op zoek gaan naar een laadpaal en dan een stukje lopen, daar kiezen de meeste leaserijders niet voor.” En: “Er is zelfs een groot aantal leaserijders dat helemaal niet laadt.”

Oef, stevige taal! Al met al kun je zeggen dat autofabrikanten als Mercedes, gestuurd door overheidsbeleid, inzetten op een autotype voor zakelijk rijders, waar leasemaatschappijen als Leaseplan de medewerkers van hun klanten te onvolwassen voor vinden. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.

Note:
Leaseplan heeft de blog offline gehaald, maar vanzelfsprekend hebben we een screenshot.
De Leaseplan-blog ‘Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s’ lees je dan ook hieronder nog eens terug.

Offline bij Leaseplan, online bij AMT. Klik op de afbeelding voor het grote formaat.

Erwin den Hoed

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: “Artikelen maken waar ik trots op ben”. Zijn doel nu: “Mijn lezers en websitegebruikers blij maken.” Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd…

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...