Column: "Leaserijders zijn onvolwassen"

'Mercedes komt met een waar offensief aan plug-in hybrides", schreef ik in AMT 7/8 en op AMT.nl. Het merk gebruikte een livestream met de pers om af te rekenen met drie mythes rond plug-in hybrides. Welke? Dat je maar een kippeneindje komt op de batterij, dat er een extra zware en onzuinige auto resteert als de batterij leeg is, en dat goed gebruik maken van beide aandrijflijnen een hoop gedoe is. Die mythes komen niet helemaal uit de lucht vallen.

PHEV’s zijn, met hun lage officiële CO2-uitstoot, voor autofabrikanten een ideale manier om te voldoen aan de EU-95-gram-CO2-regels. Met het fiscale debacle rond de Outlander PHEV’s nog vers in het geheugen, is een gezond wantrouwen tegen de milieuprestaties van die auto’s dus beslist niet misplaatst.

En toch, eerlijk is eerlijk, lukte het de Stuttgarters best aardig om aan te tonen dat die mythes grotendeels op vooroordelen berusten. Toen ik er aan ging rekenen, bleken de Mercedes PHEV’s bovendien financieel interessanter dan hun broertjes en zusjes zonder tweede aandrijflijn met stekker, batterij en elektromotor.

Hoe dat kan? In de WLTP-typegoedkeuringscyclus produceren PHEV’s veel minder CO2, dus is de BPM (veel) en daarmee de aanschafprijs (iets) lager. Bovendien genieten ze tot 2026 korting op de mrb. En wie daadwerkelijk stekkert, bespaart ook nog aanzienlijk op brandstofkosten.

Wow, dat ziet er goed uit! En het wordt nog beter, want Mercedes heeft nu twaalf ‘Business Solution’-varianten aan zijn PHEV-gamma toegevoegd. Die hebben behalve een: “Scherpe prijs”, en: “Tijdelijk een EVBox-laadstation inclusief installatie”, ook nog: “Standaard een royale uitrusting, afgestemd op de wensen van de zakelijk rijder.”

Lagere bpm- en mrb-tarieven zijn pas interessant als de leasemaatschappij ze doorgeeft”

Oh ja, wacht, het gaat om de zakelijk rijder. Die zorgt voor het gros van de verkopen in deze klasse. Dus lagere bpm- en mrb-tarieven zijn pas interessant als de leasemaatschappij ze doorgeeft. Een kort onderzoekje leert dat ze dat echt wel (deels of geheel) doen. Maar ook…, dat ze niet staan te trappelen om PHEV’s op te nemen in de wagenparken van hun klanten.

Leaseplan: “Doe maar niet”

Lees even mee in een recente blog op Leaseplan.com: “Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s!” Waarom? Dat staat er ook: “De echte brandstofkosten van PHEV’s zijn gemiddeld twee tot drie keer zo hoog als vooraf ingeschat.” Dat ligt aan de lease(plan)rijder: “Bij het strand vooraan bij de laadpaal staan is natuurlijk prettig, maar op zoek gaan naar een laadpaal en dan een stukje lopen, daar kiezen de meeste leaserijders niet voor.” En: “Er is zelfs een groot aantal leaserijders dat helemaal niet laadt.”

Oef, stevige taal! Al met al kun je zeggen dat autofabrikanten als Mercedes, gestuurd door overheidsbeleid, inzetten op een autotype voor zakelijk rijders, waar leasemaatschappijen als Leaseplan de medewerkers van hun klanten te onvolwassen voor vinden. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.

Note:
Leaseplan heeft de blog offline gehaald, maar vanzelfsprekend hebben we een screenshot.
De Leaseplan-blog ‘Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s’ lees je dan ook hieronder nog eens terug.

Offline bij Leaseplan, online bij AMT. Klik op de afbeelding voor het grote formaat.

Erwin den Hoed

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: “Artikelen maken waar ik trots op ben”. Zijn doel nu: “Mijn lezers en websitegebruikers blij maken.” Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd…

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: ANP

Volkswagen wil haast maken met goedkope elektrische auto ID.1

Volkswagen wil haast maken met de ontwikkeling van een goedkope elektrische auto, die 20.000 euro moet gaan kosten. De auto moet in 2027 op de markt...

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Het aantal volledige elektrische personenauto's (EV's) in Nederland is deze maand de grens van 500.000 gepasseerd. Dat signaleert Bovag op basis van...

Nieuwe Niedorp - Raymond en Kirsten Surink van Autobedrijf Surink. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Trots op mijn bedrijf: Autobedrijf Surink staat voor eerlijkheid

In deze editie van Trots op mijn bedrijf Autobedrijf Surink in Nieuwe Niedorp.

Voorraadfinanciering loskrijgen wordt voor het universele autobedrijf moeilijker, merkt Allparts. daarom biedt de grossier het nu zelf aan.  - Foto: ANP

Allparts biedt garages voorraadfinanciering aan via DFM

AllParts, onderdeel van Nexus Automotive Nederland, gaat een strategische samenwerking aan met DFM, dochteronderneming van Volkswagen Bank en Pon...

Foto: ANP

Autoverkoop EU veert in april op na dip in maart

De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie is in april flink gestegen, na de dip in maart. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA nam de...

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.