Column: "Leaserijders zijn onvolwassen"

'Mercedes komt met een waar offensief aan plug-in hybrides", schreef ik in AMT 7/8 en op AMT.nl. Het merk gebruikte een livestream met de pers om af te rekenen met drie mythes rond plug-in hybrides. Welke? Dat je maar een kippeneindje komt op de batterij, dat er een extra zware en onzuinige auto resteert als de batterij leeg is, en dat goed gebruik maken van beide aandrijflijnen een hoop gedoe is. Die mythes komen niet helemaal uit de lucht vallen.

PHEV’s zijn, met hun lage officiële CO2-uitstoot, voor autofabrikanten een ideale manier om te voldoen aan de EU-95-gram-CO2-regels. Met het fiscale debacle rond de Outlander PHEV’s nog vers in het geheugen, is een gezond wantrouwen tegen de milieuprestaties van die auto’s dus beslist niet misplaatst.

En toch, eerlijk is eerlijk, lukte het de Stuttgarters best aardig om aan te tonen dat die mythes grotendeels op vooroordelen berusten. Toen ik er aan ging rekenen, bleken de Mercedes PHEV’s bovendien financieel interessanter dan hun broertjes en zusjes zonder tweede aandrijflijn met stekker, batterij en elektromotor.

Hoe dat kan? In de WLTP-typegoedkeuringscyclus produceren PHEV’s veel minder CO2, dus is de BPM (veel) en daarmee de aanschafprijs (iets) lager. Bovendien genieten ze tot 2026 korting op de mrb. En wie daadwerkelijk stekkert, bespaart ook nog aanzienlijk op brandstofkosten.

Wow, dat ziet er goed uit! En het wordt nog beter, want Mercedes heeft nu twaalf ‘Business Solution’-varianten aan zijn PHEV-gamma toegevoegd. Die hebben behalve een: “Scherpe prijs”, en: “Tijdelijk een EVBox-laadstation inclusief installatie”, ook nog: “Standaard een royale uitrusting, afgestemd op de wensen van de zakelijk rijder.”

Lagere bpm- en mrb-tarieven zijn pas interessant als de leasemaatschappij ze doorgeeft”

Oh ja, wacht, het gaat om de zakelijk rijder. Die zorgt voor het gros van de verkopen in deze klasse. Dus lagere bpm- en mrb-tarieven zijn pas interessant als de leasemaatschappij ze doorgeeft. Een kort onderzoekje leert dat ze dat echt wel (deels of geheel) doen. Maar ook…, dat ze niet staan te trappelen om PHEV’s op te nemen in de wagenparken van hun klanten.

Leaseplan: “Doe maar niet”

Lees even mee in een recente blog op Leaseplan.com: “Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s!” Waarom? Dat staat er ook: “De echte brandstofkosten van PHEV’s zijn gemiddeld twee tot drie keer zo hoog als vooraf ingeschat.” Dat ligt aan de lease(plan)rijder: “Bij het strand vooraan bij de laadpaal staan is natuurlijk prettig, maar op zoek gaan naar een laadpaal en dan een stukje lopen, daar kiezen de meeste leaserijders niet voor.” En: “Er is zelfs een groot aantal leaserijders dat helemaal niet laadt.”

Oef, stevige taal! Al met al kun je zeggen dat autofabrikanten als Mercedes, gestuurd door overheidsbeleid, inzetten op een autotype voor zakelijk rijders, waar leasemaatschappijen als Leaseplan de medewerkers van hun klanten te onvolwassen voor vinden. Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.

Note:
Leaseplan heeft de blog offline gehaald, maar vanzelfsprekend hebben we een screenshot.
De Leaseplan-blog ‘Stop met zakelijk leasen van plug-in hybride auto’s’ lees je dan ook hieronder nog eens terug.

Offline bij Leaseplan, online bij AMT. Klik op de afbeelding voor het grote formaat.

Erwin den Hoed

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: “Artikelen maken waar ik trots op ben”. Zijn doel nu: “Mijn lezers en websitegebruikers blij maken.” Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd…

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en dieselvoertuigen zijn die de hefbruggen op en af rijden. En dat blijft ook nog wel even zo.

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting. Dit en volgend jaar worden zakelijk nog lastig, voordat alles weer op zijn plaats valt, stelt bestuursvoorzitter Stefan Hartung. Toch is hij vol vertrouwen, omdat Bosch heel breed georiënteerd is, en niet bang voor een Chinese invasie.

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

NexDrive en TU Eindhoven: razendsnel opladen voor Le Mans

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) heeft met zijn EV-merk NexDrive een partnership aangekondigd met Student Team InMotion van de Technische Universiteit Eindhoven. Dit team ontwikkelt een innovatief batterijpakket voor elektrische voertuigen dat extreem snel kan laden, met als doel deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans met hun elektrische LMP-raceauto 'The Revolution'.

EV-Team Uithoorn

Samen sterk en toch zelfstandig met garageformule EV-Team

Het aantal deelnemers aan het Nederlandse initiatief EV-Team telt per 1 maart maar liefst achttien vestigingen. De aansluiting van tien nieuwe garages betekent meer dan een verdubbeling van het aantal deelnemers voor het concept, dat onderdeel is van garageformule Carteam en helemaal is gericht op onderhoud en reparatie van alle merken elektrische en hybride voertuigen.

Foto's en video: Lamborghini

Zo draait hybride Lamborghini Temerario 10.000 toeren per minuut

Even slikken: met de Temerario als opvolger van de Huracán neemt Lamborghini afscheid van de V10. Het goede nieuws: de nieuwe hybride V8 turbomotor draait 10.000 tpm! Hoe krijgt Lamborghini dat voor elkaar?

Zo zou een hybride oplossing voor gevechtsvoertuigen eruit zien. Een van de vereisten is dat het zo weinig mogelijk ruimte inneemt, vandaar de zijdelings staande batterijen. - Foto: Rolls Royce

Rolls-Royce neemt hybride oorlogsvoering letterlijk met hybride aandrijving voor tanks

Kan een tank klimaatvriendelijk zijn? Dan bedoelen we zo'n zwaar gepantserd ding met een kanon erin. Rolls-Royce afdeling mtu stelt een hybride aandrijving voor met 1100 kW, waar het elektrisch deel veel meer strategische dan klimaatvoordelen belooft.

Foto: Mazda

Nieuwe mild-hybrid voor Mazda CX-30 en Mazda3

De tweeliter SkyActiv-G motor met 122 en 150 pk die we kennen uit de Mazda3 en CX-30 worden vervangen door een nieuwe 2.5 mild-hybrid. Een dikke 2.5 in de compacte middenklasse, dat zie je nergens meer, behalve bij Mazda.

De flowcharts geven een overzichtelijke blik op de taken en verantwoordelijkheden bij het werken aan e-voertuigen in de juiste volgorde. - Foto: GMTO

GMTO flowcharts voor veilig werken aan hybride en EV volgens nieuwe NEN 9140

De herziene NEN 9140 voor veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen is op 11 juni officieel gepubliceerd. Ook de flowcharts zijn aangepast. Bij GMTO kun je die nu gratis bestellen.

800 volt aandrijflijn van de Audi Q6 e-tron quattro. - Foto's: Audi

Waarom Audi kiest voor aparte platformen voor elektrisch en verbrandingsmotor

In deze Oog voor Techniek nemen we de PPE- en PPC-platformen van Audi onder de loep. PPE staat voor Premium Platform Electric, PPC is de afkorting voor Premium Platform Combustion. Daarmee kiest voor Audi voor afzonderlijke platformen voor elektrische aandrijving en verbrandingsmotoren. Waarom?

Als 4x4 krijgt de Rafale nieuwe onafhankelijke wielophanging achter. De twee varianten hebben allebei Alpine in de naam, en zijn altijd voorzien van Alpine-blauwe accenten. - Foto: Renault

Renault Rafale 4x4 PHEV met Alpine-saus

Met een reeks nieuwe modellen van klein tot groot timmert Renault aardig aan de weg. Als kroon op het gamma verschijnt nu de vorig jaar onthulde sport-SUV Rafale ook als 4x4 plug-in hybride, met optie voor een Alpine-onderstel. Dit E-Tech 4x4 300 topmodel is zelfs driemotorig.

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto Technisch Trainings Centrum geeft tekst en uitleg over problemen én oplossingen tijdens een lezing van ATC Oost-Brabant.

De Audi Q6 e-tron in de kleur Daytona Grey.

Ultrasnel laden met de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is het eerste productiemodel van Audi op het Premium Platform Electric (PPE) en is voorzien van revolutionaire technologie, infotainment en veiligheid. De Q6 e-tron onderscheidt zich door indrukwekkende rij- en laadprestaties - waaronder snelladen tot maximaal 270 kW - en door ultieme efficiëntie en een grote actieradius.