Nieuw grossiersconcept met een bekende naam

Nieuw grossiersconcept met een bekende naam
Erik Swieringa is enthousiast over de samenwerking. “De stap die we nu maken heeft voor iedereen voordelen.”

Nederland telt ruim dertig API-grossiers, allemaal succesvolle zelfstandige ondernemers, die lokale garagebedrijven bedienen. Natuurlijk had Doyen (in de nieuwe situatie dus Autodistribution Nederland) verder kunnen gaan met het API-label. Kees Willemsen, sales director Autodistribution Nederland: "In de nieuwe manier van samenwerken kiezen we samen met de grossiers voor een label met een grote internationale naamsbekendheid. Doyen heeft de rechten op de naam Autodistribution en met die naam kunnen we krachtig de markt in."

Samen de markt in

De Autodistribution-grossier is ontstaan uit de behoefte van zelfstandige grossiers om een gezamenlijk netwerk te bouwen. De API-grossiers werken al aan de achterkant samen op het gebied van IT en inkoop. Kees Willemsen: “En met het nieuwe concept werken we ook aan de voorkant samen; we gaan gezamenlijk commercieel de markt in.”

De grossiers krijgen - voor het eerst in het bestaan van API/Doyen - een uniforme uitstraling. Erik Swieringa van Swieringa Automaterialen (Gorredijk, Heerenveen, Sneek): “De gezamenlijke huisstijl hoort bij de herkenning, uitstraling en professionalisering. Het voordeel is dat we allemaal zelfstandige grossiers zijn met ieder ons eigen specialisme, kennis en ervaring. Maar we zijn ook een hechte club en hebben daardoor ook veel aan elkaar.”

Samen succesvol

Er komt ook eenheid in het aanbieden van private labels, garageconcepten en marketingacties richting de garagebedrijven. Hanno Brinkman, concept support manager van Autodistribution: “Om samen iets te bereiken is inspraak belangrijk. De grossiers hebben in diverse commissies flinke invloed gehad. In kleine groepjes hebben de API-grossiers zitting gehad in een commerciële commissie, een IT-commissie en een technische commissie.”

Het netwerk van de grossiers bestaat uit een mooie club ondernemers”

Erik Swieringa was zo enthousiast dat hij gelijk in drie commissies zitting nam. “Ja, natuurlijk ben ik enthousiast! We doen al jaren zaken met Doyen, ik heb er altijd een goed gevoel bij gehad, en het netwerk van de grossiers bestaat uit een mooie club ondernemers. De stap die we nu maken heeft voor iedereen voordelen.”

Groots van start

Het enthousiasme binnen de API-grossiers om over te stappen naar Autodistribution is groot. Hoewel de gesprekken met de grossiers zowel binnen als buiten het API-netwerk nog in volle gang zijn is nu al duidelijk is dat Autodistribution direct groots van start gaat. Kees Willemsen: “Wij willen de identiteit en kracht van de individuele grossiers behouden; ze zijn tenslotte succesvol geworden door de manier waarop ze werken. Maar we willen ook aantrekkelijk zijn voor alle grossiers die nog vrij zijn of die in een ander netwerk zitten."

"We willen geen eigen grossiersvestigingen in Nederland. We werken alleen samen met zelfstandige grossiers, die inzien dat de samenwerking met Autodistribution en collega-grossiers de sleutel is tot het succes op lange termijn”, aldus Kees Willemsen.

Derry Balvers (links) en Peter de Haas (rechts) van Excluparts gaan hun huisstijl aanpassen. “De nieuwe plannen zijn precies wat we zochten.”
Derry Balvers (links) en Peter de Haas (rechts) van Excluparts gaan hun huisstijl aanpassen. “De nieuwe plannen zijn precies wat we zochten.”

Omgekeerd proces

Het is een soort omgekeerd proces geweest, want vanaf het begin stond het garagebedrijf centraal. Hanno Brinkman: “Wat hebben garagebedrijven nodig om de toekomst in te gaan? Hoe kunnen ze technisch bijblijven, hoe zorgen we dat ze alle commerciële kansen pakken? De antwoorden op die vragen hebben we vervolgens terug geredeneerd: wat zou een grossier moeten bieden aan producten, ondersteuning, training en marketing om de garagebedrijven te helpen? En wat moeten wij als distributeur dan doen om de grossiers te ondersteunen? Daarom waren die commissies zo belangrijk.”

Peter de Haas van Excluparts in Nijmegen heeft ook net zijn handtekening gezet. Peter de Haas: “Ik heb in de commerciële commissie meegedacht over productlijnen, huismerk, prijsstelling en voorraden. Het mooie van het concept is dat het onderdeel is van een Europees netwerk. Dat is zeldzaam.”

Drie nieuwe concepten

De grossiers gaan straks met drie nieuwe concepten voor garages aan de slag: TechExpert, AD Garage en AD Garage Expert. Ieder garagebedrijf dat klant is van een Autodistribution-grossier kan TechExpert worden. Er is geen gemeenschappelijke uitstraling en er wordt geen eigen rayon geboden.

Dat is ook niet nodig, want TechExpert is gericht op de eigen werkplaats en daarom voor iedereen interessant. TechExperts krijgen ondersteuning met modules, zoals TechData (technische informatie via HaynesPro), TechTools (speciaalgereedschap bij de Autodistribution-grossier) en TechRemote (diagnosediensten op afstand).

TechExpert voor technische ondersteuning

De technische trainingen worden gegeven door Grup Eina en vinden plaats bij de grossier in kleine groepjes van maximaal veertien monteurs. De trainers nemen geprepareerde auto’s mee en zorgen dat trainingen en webinars ook online beschikbaar komen. Via TechLine is er onbeperkt toegang tot een technische hulplijn, waar advies, technische bulletins, montagehandleidingen en schema’s verkrijgbaar zijn.

TechLine is nu al heel succesvol; op dit moment lost TechLine internationaal zo’n 150.000 technische problemen per jaar op. Ook goed om te weten is dat de grossiers hun klanten onbeperkte TechPro geengezeur-garantie op onderdelen kunnen bieden.

Kees Willemsen en Hanno Brinkman: “We gaan voor het eerst als grossiers ook aan de voorkant samenwerken en gezamenlijk de markt in.”
Kees Willemsen en Hanno Brinkman: “We gaan voor het eerst als grossiers ook aan de voorkant samenwerken en gezamenlijk de markt in.”

AD voor commerciële ondersteuning

Garagebedrijven die ook commerciële ondersteuning willen kunnen AD Garage worden. Ze krijgen de technische ondersteuning die de TechExperts ook krijgen, maar beschikken daarnaast over pechhulp, internationale garantie, een eigen website, een offertetool, ondersteuning op sociale media en Rendementsadviezen (door WESP).

Bovendien zorgt Autodistribution voor landelijke en regionale campagnes. AD Garages hebben dus alle marketinginstrumenten om klanten aan zich te binden. De commissiestructuur komt ook terug bij AD Garage. Het delen van kennis en ervaringen en het meedenken en beslissen in diverse onderwerpen geeft het netwerk kracht.

Het is precies wat we zochten”

Peter de Haas: “Voor garages wordt de medewerking van de grossier aan opleiding, cursussen, commerciële en technische ondersteuning steeds belangrijker. TechExperts en AD Garage... het is precies wat we zochten.”

AD Garage Expert

Garagebedrijven die ook op de zakelijke markt (lease-onderhoud) actief willen zijn, kunnen straks AD Garage Expert worden; het overtreffende concept. Erik Swieringa: “De reacties zijn heel positief. Ik heb zelf nog maar net getekend, maar er zijn nu al klanten die interesse hebben. Het zijn mooie toevoegingen op onze diensten.” Het team en de grossiers van Autodistribution zijn ambitieus en staan te trappelen; aan hun enthousiasme zal het zeker niet liggen.

Dit artikel is gesponsord door Doyen

Lees ook: Autodistribution en AD Garage onder één dak

Foto: Shutterstock

KPMG: Europese auto-industrie pessimistisch over toekomst

Leidinggevenden in de Europese auto-industrie zijn minder optimistisch over de toekomst, met maar 25% die positief kijkt naar winstgevende groei in...

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

NexDrive en TU Eindhoven: razendsnel opladen voor Le Mans

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) heeft met zijn EV-merk NexDrive een partnership aangekondigd met Student Team InMotion van de Technische...

Foto: Peter Roek

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt...

Johan van der Hoeven (CCO bij LKQ) en Lukas Stiefelhagen. Foto: LKQ

LKQ sponsort opkomend talent Lukas Stiefelhagen tijdens NXT Gen Cup

LKQ kondigt trots aan dat het officiële hoofdpartner wordt van de veelbelovende jonge coureur Lukas Stiefelhagen tijdens zijn deelname aan de NXT Gen...

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn...

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van K&K-marterbestrijding

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van...

Adana, de intuïtieve webapplicatie voor Mercedes-Benz, smart en BYD, breidt niet alleen haar service uit, maar ook haar productportfolio met...

SDS Carparts in Stekene, België.

Alliance Automotive Group Benelux neemt SDS Carparts in Stekene over

SDS Carparts in Stekene, tussen Antwerpen en Gent in Oost Vlaanderen, is overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). De...

NAPA is sinds 1925 uitgegroeid tot een geoliede organisatie met ruim 6.500 locaties én een welbekend merk binnen de Amerikaanse autosport (Nascar) Foto: Shutterstock

19-jarige Sam Jongejan nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland

Alliance Automotive Group Benelux kondigt racecoureur Sam Jongejan (2005) aan als nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland. De jonge coureur neemt komend...