Nieuw grossiersconcept met een bekende naam

Nieuw grossiersconcept met een bekende naam
Erik Swieringa is enthousiast over de samenwerking. “De stap die we nu maken heeft voor iedereen voordelen.”

Nederland telt ruim dertig API-grossiers, allemaal succesvolle zelfstandige ondernemers, die lokale garagebedrijven bedienen. Natuurlijk had Doyen (in de nieuwe situatie dus Autodistribution Nederland) verder kunnen gaan met het API-label.

Samen de markt in

De Autodistribution-grossier is ontstaan uit de behoefte van zelfstandige grossiers om een gezamenlijk netwerk te bouwen. De API-grossiers werken al aan de achterkant samen op het gebied van IT en inkoop. Kees Willemsen: “En met het nieuwe concept werken we ook aan de voorkant samen; we gaan gezamenlijk commercieel de markt in.”

De grossiers krijgen - voor het eerst in het bestaan van API/Doyen - een uniforme uitstraling. Erik Swieringa van Swieringa Automaterialen (Gorredijk, Heerenveen, Sneek): “De gezamenlijke huisstijl hoort bij de herkenning, uitstraling en professionalisering. Het voordeel is dat we allemaal zelfstandige grossiers zijn met ieder ons eigen specialisme, kennis en ervaring. Maar we zijn ook een hechte club en hebben daardoor ook veel aan elkaar.”

Samen succesvol

Er komt ook eenheid in het aanbieden van private labels, garageconcepten en marketingacties richting de garagebedrijven. Hanno Brinkman, concept support manager van Autodistribution: “Om samen iets te bereiken is inspraak belangrijk. De grossiers hebben in diverse commissies flinke invloed gehad. In kleine groepjes hebben de API-grossiers zitting gehad in een commerciële commissie, een IT-commissie en een technische commissie.”

Het netwerk van de grossiers bestaat uit een mooie club ondernemers”

Erik Swieringa was zo enthousiast dat hij gelijk in drie commissies zitting nam. “Ja, natuurlijk ben ik enthousiast! We doen al jaren zaken met Doyen, ik heb er altijd een goed gevoel bij gehad, en het netwerk van de grossiers bestaat uit een mooie club ondernemers. De stap die we nu maken heeft voor iedereen voordelen.”

Groots van start

Het enthousiasme binnen de API-grossiers om over te stappen naar Autodistribution is groot. Hoewel de gesprekken met de grossiers zowel binnen als buiten het API-netwerk nog in volle gang zijn is nu al duidelijk is dat Autodistribution direct groots van start gaat. Kees Willemsen: “Wij willen de identiteit en kracht van de individuele grossiers behouden; ze zijn tenslotte succesvol geworden door de manier waarop ze werken. Maar we willen ook aantrekkelijk zijn voor alle grossiers die nog vrij zijn of die in een ander netwerk zitten."

"We willen geen eigen grossiersvestigingen in Nederland. We werken alleen samen met zelfstandige grossiers, die inzien dat de samenwerking met Autodistribution en collega-grossiers de sleutel is tot het succes op lange termijn”, aldus Kees Willemsen.

Derry Balvers (links) en Peter de Haas (rechts) van Excluparts gaan hun huisstijl aanpassen. “De nieuwe plannen zijn precies wat we zochten.”
Derry Balvers (links) en Peter de Haas (rechts) van Excluparts gaan hun huisstijl aanpassen. “De nieuwe plannen zijn precies wat we zochten.”

Omgekeerd proces

Het is een soort omgekeerd proces geweest, want vanaf het begin stond het garagebedrijf centraal. Hanno Brinkman: “Wat hebben garagebedrijven nodig om de toekomst in te gaan? Hoe kunnen ze technisch bijblijven, hoe zorgen we dat ze alle commerciële kansen pakken? De antwoorden op die vragen hebben we vervolgens terug geredeneerd: wat zou een grossier moeten bieden aan producten, ondersteuning, training en marketing om de garagebedrijven te helpen? En wat moeten wij als distributeur dan doen om de grossiers te ondersteunen? Daarom waren die commissies zo belangrijk.”

Peter de Haas van Excluparts in Nijmegen heeft ook net zijn handtekening gezet. Peter de Haas: “Ik heb in de commerciële commissie meegedacht over productlijnen, huismerk, prijsstelling en voorraden. Het mooie van het concept is dat het onderdeel is van een Europees netwerk. Dat is zeldzaam.”

Drie nieuwe concepten

De grossiers gaan straks met drie nieuwe concepten voor garages aan de slag: TechExpert, AD Garage en AD Garage Expert. Ieder garagebedrijf dat klant is van een Autodistribution-grossier kan TechExpert worden. Er is geen gemeenschappelijke uitstraling en er wordt geen eigen rayon geboden.

Dat is ook niet nodig, want TechExpert is gericht op de eigen werkplaats en daarom voor iedereen interessant. TechExperts krijgen ondersteuning met modules, zoals TechData (technische informatie via HaynesPro), TechTools (speciaalgereedschap bij de Autodistribution-grossier) en TechRemote (diagnosediensten op afstand).

TechExpert voor technische ondersteuning

De technische trainingen worden gegeven door Grup Eina en vinden plaats bij de grossier in kleine groepjes van maximaal veertien monteurs. De trainers nemen geprepareerde auto’s mee en zorgen dat trainingen en webinars ook online beschikbaar komen. Via TechLine is er onbeperkt toegang tot een technische hulplijn, waar advies, technische bulletins, montagehandleidingen en schema’s verkrijgbaar zijn.

TechLine is nu al heel succesvol; op dit moment lost TechLine internationaal zo’n 150.000 technische problemen per jaar op. Ook goed om te weten is dat de grossiers hun klanten onbeperkte TechPro geengezeur-garantie op onderdelen kunnen bieden.

Kees Willemsen en Hanno Brinkman: “We gaan voor het eerst als grossiers ook aan de voorkant samenwerken en gezamenlijk de markt in.”
Kees Willemsen en Hanno Brinkman: “We gaan voor het eerst als grossiers ook aan de voorkant samenwerken en gezamenlijk de markt in.”

AD voor commerciële ondersteuning

Garagebedrijven die ook commerciële ondersteuning willen kunnen AD Garage worden. Ze krijgen de technische ondersteuning die de TechExperts ook krijgen, maar beschikken daarnaast over pechhulp, internationale garantie, een eigen website, een offertetool, ondersteuning op sociale media en Rendementsadviezen (door WESP).

Bovendien zorgt Autodistribution voor landelijke en regionale campagnes. AD Garages hebben dus alle marketinginstrumenten om klanten aan zich te binden. De commissiestructuur komt ook terug bij AD Garage. Het delen van kennis en ervaringen en het meedenken en beslissen in diverse onderwerpen geeft het netwerk kracht.

Het is precies wat we zochten”

Peter de Haas: “Voor garages wordt de medewerking van de grossier aan opleiding, cursussen, commerciële en technische ondersteuning steeds belangrijker. TechExperts en AD Garage... het is precies wat we zochten.”

AD Garage Expert

Garagebedrijven die ook op de zakelijke markt (lease-onderhoud) actief willen zijn, kunnen straks AD Garage Expert worden; het overtreffende concept. Erik Swieringa: “De reacties zijn heel positief. Ik heb zelf nog maar net getekend, maar er zijn nu al klanten die interesse hebben. Het zijn mooie toevoegingen op onze diensten.” Het team en de grossiers van Autodistribution zijn ambitieus en staan te trappelen; aan hun enthousiasme zal het zeker niet liggen.

Dit artikel is gesponsord door Doyen

Lees ook: Autodistribution en AD Garage onder één dak

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Het team van Equipment services. - Foto: AAGB

AAG Equipment van Alliance is one-stop-shop voor equipment

Alliance Automotive Group Benelux introduceert een nieuwe divisie onder de naam AAG Equipment. Voor universele autobedrijven én schadeherstellers is het een one-stop-shop voor equipment.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Autobedrijf van den Bosch in Dronten is nu ook Tyres-On specialist.

Partspoint verwelkomt 100e Tyres-On deelnemer in Dronten

In juni 2023 lanceerde Partspoint het Tyres-On-programma om universele garages te ondersteunen bij het specialiseren in banden. Een jaar na de lancering verwelkomt Tyres-On zijn 100ste deelnemer: Autobedrijf van den Bosch uit Dronten.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?