Nieuw grossiersconcept met een bekende naam

Nieuw grossiersconcept met een bekende naam
Erik Swieringa is enthousiast over de samenwerking. “De stap die we nu maken heeft voor iedereen voordelen.”

Nederland telt ruim dertig API-grossiers, allemaal succesvolle zelfstandige ondernemers, die lokale garagebedrijven bedienen. Natuurlijk had Doyen (in de nieuwe situatie dus Autodistribution Nederland) verder kunnen gaan met het API-label. Kees Willemsen, sales director Autodistribution Nederland: "In de nieuwe manier van samenwerken kiezen we samen met de grossiers voor een label met een grote internationale naamsbekendheid. Doyen heeft de rechten op de naam Autodistribution en met die naam kunnen we krachtig de markt in."

Samen de markt in

De Autodistribution-grossier is ontstaan uit de behoefte van zelfstandige grossiers om een gezamenlijk netwerk te bouwen. De API-grossiers werken al aan de achterkant samen op het gebied van IT en inkoop. Kees Willemsen: “En met het nieuwe concept werken we ook aan de voorkant samen; we gaan gezamenlijk commercieel de markt in.”

De grossiers krijgen - voor het eerst in het bestaan van API/Doyen - een uniforme uitstraling. Erik Swieringa van Swieringa Automaterialen (Gorredijk, Heerenveen, Sneek): “De gezamenlijke huisstijl hoort bij de herkenning, uitstraling en professionalisering. Het voordeel is dat we allemaal zelfstandige grossiers zijn met ieder ons eigen specialisme, kennis en ervaring. Maar we zijn ook een hechte club en hebben daardoor ook veel aan elkaar.”

Samen succesvol

Er komt ook eenheid in het aanbieden van private labels, garageconcepten en marketingacties richting de garagebedrijven. Hanno Brinkman, concept support manager van Autodistribution: “Om samen iets te bereiken is inspraak belangrijk. De grossiers hebben in diverse commissies flinke invloed gehad. In kleine groepjes hebben de API-grossiers zitting gehad in een commerciële commissie, een IT-commissie en een technische commissie.”

Het netwerk van de grossiers bestaat uit een mooie club ondernemers”

Erik Swieringa was zo enthousiast dat hij gelijk in drie commissies zitting nam. “Ja, natuurlijk ben ik enthousiast! We doen al jaren zaken met Doyen, ik heb er altijd een goed gevoel bij gehad, en het netwerk van de grossiers bestaat uit een mooie club ondernemers. De stap die we nu maken heeft voor iedereen voordelen.”

Groots van start

Het enthousiasme binnen de API-grossiers om over te stappen naar Autodistribution is groot. Hoewel de gesprekken met de grossiers zowel binnen als buiten het API-netwerk nog in volle gang zijn is nu al duidelijk is dat Autodistribution direct groots van start gaat. Kees Willemsen: “Wij willen de identiteit en kracht van de individuele grossiers behouden; ze zijn tenslotte succesvol geworden door de manier waarop ze werken. Maar we willen ook aantrekkelijk zijn voor alle grossiers die nog vrij zijn of die in een ander netwerk zitten."

"We willen geen eigen grossiersvestigingen in Nederland. We werken alleen samen met zelfstandige grossiers, die inzien dat de samenwerking met Autodistribution en collega-grossiers de sleutel is tot het succes op lange termijn”, aldus Kees Willemsen.

Derry Balvers (links) en Peter de Haas (rechts) van Excluparts gaan hun huisstijl aanpassen. “De nieuwe plannen zijn precies wat we zochten.”
Derry Balvers (links) en Peter de Haas (rechts) van Excluparts gaan hun huisstijl aanpassen. “De nieuwe plannen zijn precies wat we zochten.”

Omgekeerd proces

Het is een soort omgekeerd proces geweest, want vanaf het begin stond het garagebedrijf centraal. Hanno Brinkman: “Wat hebben garagebedrijven nodig om de toekomst in te gaan? Hoe kunnen ze technisch bijblijven, hoe zorgen we dat ze alle commerciële kansen pakken? De antwoorden op die vragen hebben we vervolgens terug geredeneerd: wat zou een grossier moeten bieden aan producten, ondersteuning, training en marketing om de garagebedrijven te helpen? En wat moeten wij als distributeur dan doen om de grossiers te ondersteunen? Daarom waren die commissies zo belangrijk.”

Peter de Haas van Excluparts in Nijmegen heeft ook net zijn handtekening gezet. Peter de Haas: “Ik heb in de commerciële commissie meegedacht over productlijnen, huismerk, prijsstelling en voorraden. Het mooie van het concept is dat het onderdeel is van een Europees netwerk. Dat is zeldzaam.”

Drie nieuwe concepten

De grossiers gaan straks met drie nieuwe concepten voor garages aan de slag: TechExpert, AD Garage en AD Garage Expert. Ieder garagebedrijf dat klant is van een Autodistribution-grossier kan TechExpert worden. Er is geen gemeenschappelijke uitstraling en er wordt geen eigen rayon geboden.

Dat is ook niet nodig, want TechExpert is gericht op de eigen werkplaats en daarom voor iedereen interessant. TechExperts krijgen ondersteuning met modules, zoals TechData (technische informatie via HaynesPro), TechTools (speciaalgereedschap bij de Autodistribution-grossier) en TechRemote (diagnosediensten op afstand).

TechExpert voor technische ondersteuning

De technische trainingen worden gegeven door Grup Eina en vinden plaats bij de grossier in kleine groepjes van maximaal veertien monteurs. De trainers nemen geprepareerde auto’s mee en zorgen dat trainingen en webinars ook online beschikbaar komen. Via TechLine is er onbeperkt toegang tot een technische hulplijn, waar advies, technische bulletins, montagehandleidingen en schema’s verkrijgbaar zijn.

TechLine is nu al heel succesvol; op dit moment lost TechLine internationaal zo’n 150.000 technische problemen per jaar op. Ook goed om te weten is dat de grossiers hun klanten onbeperkte TechPro geengezeur-garantie op onderdelen kunnen bieden.

Kees Willemsen en Hanno Brinkman: “We gaan voor het eerst als grossiers ook aan de voorkant samenwerken en gezamenlijk de markt in.”
Kees Willemsen en Hanno Brinkman: “We gaan voor het eerst als grossiers ook aan de voorkant samenwerken en gezamenlijk de markt in.”

AD voor commerciële ondersteuning

Garagebedrijven die ook commerciële ondersteuning willen kunnen AD Garage worden. Ze krijgen de technische ondersteuning die de TechExperts ook krijgen, maar beschikken daarnaast over pechhulp, internationale garantie, een eigen website, een offertetool, ondersteuning op sociale media en Rendementsadviezen (door WESP).

Bovendien zorgt Autodistribution voor landelijke en regionale campagnes. AD Garages hebben dus alle marketinginstrumenten om klanten aan zich te binden. De commissiestructuur komt ook terug bij AD Garage. Het delen van kennis en ervaringen en het meedenken en beslissen in diverse onderwerpen geeft het netwerk kracht.

Het is precies wat we zochten”

Peter de Haas: “Voor garages wordt de medewerking van de grossier aan opleiding, cursussen, commerciële en technische ondersteuning steeds belangrijker. TechExperts en AD Garage... het is precies wat we zochten.”

AD Garage Expert

Garagebedrijven die ook op de zakelijke markt (lease-onderhoud) actief willen zijn, kunnen straks AD Garage Expert worden; het overtreffende concept. Erik Swieringa: “De reacties zijn heel positief. Ik heb zelf nog maar net getekend, maar er zijn nu al klanten die interesse hebben. Het zijn mooie toevoegingen op onze diensten.” Het team en de grossiers van Autodistribution zijn ambitieus en staan te trappelen; aan hun enthousiasme zal het zeker niet liggen.

Dit artikel is gesponsord door Doyen

Lees ook: Autodistribution en AD Garage onder één dak

Foto: Shutterstock

Akkoord cao banden- en wielenbranche: ruim 9% loonsverhoging

De leden van FNV Metaal hebben met ruime meerderheid ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao voor de Banden- en Wielenbranche....

De AI van Phyron is speciaal ontworpen om dealers meer auto’s te helpen verkopen.

Zo verlaagt AI-videotechnologie kosten van het autobedrijf

Deense auto-ondernemer Jan Nygaard, die een aantal vooraanstaande BMW- en Mini-dealers in de omgeving van Kopenhagen runt, gaat de...

Bang voor een emissietest? Geen nood, met een APK op afstand kom je zorgeloos door de keuring... Maar de gevolgen voor de erkenninghouder die betrapt wordt,  zijn niet mals! - Foto: Shutterstock

APK op afstand: hierom moet je er nooit aan meewerken

'APK op afstand' wordt het genoemd en er wordt regelmatig mee geadverteerd op onder meer socialmediakanalen. Wat is het, hoe werkt het en waarom moet...

Exclusieve modellen zoals deze Rover 75 Estate zijn tegenwoordig vaak in handen van echte liefhebbers die hun auto het liefst uitbesteden aan een echte specialist. - Foto's: Gert te Lintelo

Auto-onderdelen voor 'dode' merken: deze specialisten houden ze in...

Met de 25, 45 en 75 was Rover redelijk succesvol, net als MG met sportieve parallelmodellen en de eigen tweezitter MGF, later TF. In 2005 kwam daar...

Foto: Continental

TireTech App van Continental digitaliseert bandenservice verder

Continental breidt zijn TireTech App uit met tal van extra functies.

Foto: Innovam

Innovam ontwikkelt schadehersteltraining voor NIO-technici

Innovam gaat een exclusief trainingsprogramma voor schadeherstel ontwikkelen voor het automerk NIO, gericht op het opleiden van hun technici uit heel...

Daan Olgers wil met autoDaan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Trotse ondernemer Daan Olgers: 'Alleen ga je sneller, samen kom je...

Daan Olgers heeft op 23-jarige leeftijd het oudste autobedrijf van de Noordoostpolder overgenomen. In Trots op mijn bedrijf vertelt Daan hoe dat is...

De gemiddelde reparatiekosten voor defecten onder garantie zijn van 2022 naar 2023 met maar liefst 40 euro gestegen. Foto: Shutterstock

Reparatiekosten stijgen ongekend hard: 657 euro in 2023

De recentste analyse van de claimverdeling door CarGarantie toont aan dat er in 2023 voor een defect onder garantie gemiddeld 657 euro moest worden...