AutoFirst zoekt zelfstandig opererende autobedrijven

Consumenten schenken hun vertrouwen graag aan autobedrijven die aangesloten zijn bij een garageformule. Het geeft die bedrijven extra kracht en uitstraling. Vooral als je dat combineert met de sterke klantenbinding die veel autobedrijven in hun eigen regio toch al hebben.

Alle autobedrijven die zich bij AutoFirst hebben aangesloten, zijn herkenbaar aan dezelfde professionele uitstraling. Toch behouden alle aangesloten bedrijven hun eigen identiteit en het eigen, lokale karakter. AutoFirst-bedrijven zijn zelfstandig opererende autobedrijven, waar klanten zich welkom voelen voor reparatie en onderhoud van alle merken auto’s van alle leeftijden. Het motto reflecteert dit allemaal: ‘Geen gedoe, goed geregeld!’

Waarom is identiteit zo belangrijk?

In tegenstelling tot wat velen hadden verwacht, gaat de digitale revolutie helemaal niet uit van eenheid-maakt-macht, maar juist van verscheidenheid. Het is voor Autofirst daarom belangrijk dat individuele garagebedrijven zichzelf blijven en vooral geen eenheidsworsten worden. Het belang van de individuele leden staat daarom voorop.

Landelijke ondersteuning en regionale marketing gecombineerd met ondernemerschap en lokale klantenbinding”

Keuzes worden gezamenlijk gemaakt in regionale marketingoverleggen, waarin de ondernemers en hun grossiers initiatieven nemen, ideeën inbrengen en met elkaar beslissingen nemen. De kracht is de combinatie van landelijke ondersteuning en regionale marketing met eigen ondernemerschap en lokale klantenbinding.

Niet aansluiten is geen optie

Er zijn nog veel autobedrijven die zich niet bij een formule hebben aangesloten, maar niet-aansluiten is steeds vaker geen optie. Zelfs banken stellen het lidmaatschap van een formule als voorwaarde bij een financiering. In 2011 waren 1.660 autobedrijven in Nederland aangesloten bij een garageformule, in 2014 waren dat er 2.300 en in 2018 werd de 3.000-grens gepasseerd. Nu zijn het er al 3.500: meer dan een verdubbeling in nog geen tien jaar.

Marktanalist Clem Dickmann van Aumacon was vorige maand heel duidelijk over die groei: “Autobedrijven die zich de komende tijd niet aansluiten bij een formule gaan de boot definitief missen.”

Maar waarom eigenlijk?

De noodzaak tot samenwerking en schaalvergroting is onomkeerbaar; het is de wet van de grote getallen. AutoFirst heeft landelijke afspraken gemaakt met grote partijen waar je als individueel bedrijf moeilijk tussen komt. Samen zijn er voordelen te halen, zoals kostenbesparingen, inkoopvoordelen en gezamenlijke marketing.

Formules die schaalvoordelen aan hun leden wil bieden, hebben landelijke dekking en tenminste honderd vestigingen nodig. Het is dan ook maar de vraag of het voor autobedrijven zin heeft om zich bij een kleine formule aan te sluiten. Bij de formule zijn 135 autobedrijven aangesloten en daarmee behoort AutoFirst tot de tien grootste formules van Nederland. In de komende jaren zal de formule doorgroeien naar zo’n driehonderd leden. Er zijn dus nog volop kansen voor professionele, enthousiaste autobedrijven.

Onder dak bij Fource en haar grossiers

Er zijn in Nederland meer dan veertig garageformules. Keus genoeg. Veel van die formules richten zich op de veeleisende dealers en ex-dealers, die gewend zijn om gestuurd te worden. Niks mis mee en deze kunnen zeker ook bij AutoFirst terecht. Maar de formule staat de vrijheid van ondernemen voorop, dus de ondernemer moet daar wel in passen. Het is een professioneel garageconcept, zonder overdaad aan eisen. De eisen zijn onder meer een BOVAG‑lidmaatschap en minimaal twee voltijds autotechnici, waarvan één apk keurmeester.

De ondernemers hebben toegang tot het grossiersnetwerk van Fource en haar Full Fource Partner grossiers. AutoFirst ondersteunt en ontzorgt de leden met reclame en regionale online & offline marketing, waaronder web‑bannering en huis-aan-huis kranten. De formule is erg actief op sociale media en kiest op Facebook en Instagram vooral voor een lokale insteek. In veel campagnes speelt het team van het AutoFirst-autobedrijf dus zelf de hoofdrol.

Dit is wat de klanten willen

Veel automobilisten gaan naar hun merkdealer vanwege de fabrieksgarantie en de pechhulp. Dat hoeft niet meer. Die automobilisten hebben bij de AutoFirst-bedrijven dezelfde Europese mobiliteitsgarantie en ze kunnen bij hun dorpsgarage ook terecht voor lease en private lease. Dat zijn krachtige instrumenten om klanten aan je te binden. De formule biedt bovendien een eigen, lokale deelnemerswebsite, waarop iedere campagne wordt gecommuniceerd en waarop de occasions professioneel worden getoond. Optioneel is de offertemodule, waar je heel gemakkelijk offertes voor auto-onderhoud kunt opvragen en geven.

AutoFirst biedt een uitgebreid trainings- en opleidingsprogramma aan”

Blijf jezelf ontwikkelen

De aangesloten ondernemers zijn echte vakmensen, maar veel technische ontwikkelingen, zoals ADAS en Pass-thru, zijn steeds moeilijker in je eentje bij te houden. AutoFirst biedt daarom een uitgebreid trainings- en opleidingsprogramma aan bij Automotive Academy en Koskamp Opleidingen. Technici doen eerst een toets om hun vakkennis te testen en krijgen vervolgens vier trainingen per jaar, zodat ze hun technische kennis op niveau kunnen houden of zelfs verbeteren. Natuurlijk hebben ze toegang tot een technische helpdesk, want de ervaring van AutoFirst is dat autotechnici die efficiënt en doelgericht te werk gaan, het bedrijf en de klant onnodige reparaties sparen. Een werkplaats die minder fouten maakt, zorgt voor tevredener klanten.

Dit artikel is gesponsord door Fource. 

Foto: ANP

Volkswagen wil haast maken met goedkope elektrische auto ID.1

Volkswagen wil haast maken met de ontwikkeling van een goedkope elektrische auto, die 20.000 euro moet gaan kosten. De auto moet in 2027 op de markt...

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Het aantal volledige elektrische personenauto's (EV's) in Nederland is deze maand de grens van 500.000 gepasseerd. Dat signaleert Bovag op basis van...

Nieuwe Niedorp - Raymond en Kirsten Surink van Autobedrijf Surink. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Trots op mijn bedrijf: Autobedrijf Surink staat voor eerlijkheid

In deze editie van Trots op mijn bedrijf Autobedrijf Surink in Nieuwe Niedorp.

Voorraadfinanciering loskrijgen wordt voor het universele autobedrijf moeilijker, merkt Allparts. daarom biedt de grossier het nu zelf aan.  - Foto: ANP

Allparts biedt garages voorraadfinanciering aan via DFM

AllParts, onderdeel van Nexus Automotive Nederland, gaat een strategische samenwerking aan met DFM, dochteronderneming van Volkswagen Bank en Pon...

Foto: ANP

Autoverkoop EU veert in april op na dip in maart

De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie is in april flink gestegen, na de dip in maart. Volgens de Europese brancheorganisatie ACEA nam de...

Foto: Honda

Honda gaat miljarden investeren in productie elektrische auto's

Honda gaat de komende jaren miljarden investeren in de productie van elektrische auto's.

Van de in 2023 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 74% gerecycled. - Foto: ARN

Recycling EV-batterijen verdubbeld in 2023

In 2023 is in totaal 263.373 kg aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim het dubbele in vergelijking met het jaar ervoor; toen was...

Foto: Shutterstock

Ayvens Carmarket biedt autobedrijf online toegang tot gebruikte...

Ayvens lanceert Ayvens Carmarket, een platform voor de verkoop van gebruikte auto's aan professionele autohandelaren en dealers.