Effectieve website? Zeven tips voor de juiste landingspagina

Effectieve website? Zeven tips voor de juiste landingspagina

Hoe gebruiksvriendelijker je website, hoe prettiger de klantervaring en hoe groter de kans dat mensen niet alleen rondkijken maar daadwerkelijk iets kopen of in actie komen. Elke doelgroep heeft zijn eigen wensen. Waar moet je op letten? DTG geeft zeven tips over de juiste landingspagina.

Sponsored content door DTG

Sommige foefjes zijn logisch te beredeneren. Oudere mensen zien bijvoorbeeld liever grotere letters dan jongeren. Andere ideeën kun je testen. De landingspagina is daarin een sleutelelement. Dit is de pagina waar een bezoeker terechtkomt na het klikken op een advertentie via een link in je nieuwsbrief of een post op social media. Vaak de eerste indruk van jouw bedrijf. Hier staat of valt je campagne mee. Een goede landingspagina bevat deze elementen:

1. Relevantie

Zorg dat de inhoud van je landingspagina naadloos aansluit bij de aanleiding van de klant om je website te bezoeken. Zocht je bezoeker naar gele schoenen, maar ziet hij of zij op de landingspagina alleen blauwe schoenen? Dan is de ‘terugknop’ snel gevonden. Funest voor je kwaliteitsscore.

2. Duidelijke tekst

Zorg voor een korte, bondige tekst, met een informatieve kop. Zet er duidelijk in wat een product of dienst inhoudt. Wees hier niet terughoudend met het vermelden van de prijs. Gebruik een opsomming om specificaties of belangrijke eigenschappen te benadrukken.

3. Afbeeldingen

Maak het visueel: zet niet alleen een producttekst op de landingspagina maar zet er ook altijd een afbeelding bij. En wil je je echt onderscheiden? Kies dan geen stockfoto, maar laat een professionele fotograaf langskomen om foto’s te maken van jouw product.

4. Eenvoud

Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Minimaliseer banners, links en navigatie. Zo voorkom je dat mensen de landingspagina verlaten voordat ze een goed beeld hebben van je bedrijf of product.

5. Een goede call-to-action (CTA)

Dat is meestal een knop om iets te kopen of contact op te nemen. ‘Koop nu’, ‘Reserveer nu’ of ‘aan winkelmandje toevoegen’, bijvoorbeeld. Geef deze een opvallende kleur (liefst groen) en laat de knop op meerdere plaatsen op de pagina terugkomen.

6. Gebruik afwisselende teksten

Een eenvoudige reactiemogelijkheid Je wilt het je klant zo gemakkelijk mogelijk maken. Is het echt noodzakelijk dat je om iemands postcode vraagt? Is de geboortedatum essentieel? Elke extra stap die een klant moet zetten kan hem of haar verjagen. Hou het simpel en vraag alleen om het strikt noodzakelijke. De rest kan later ook.

7. Een landingspagina voor elk kanaal

Er zijn meerdere manieren om je doelgroep en je klanten te bereiken. Denk aan een e-mail nieuwsbrief, social media en/of SEA. Klanten die via verschillende kanalen binnenkomen hebben verschillende verwachtingen. Maak daarom specifieke landingspagina’s voor elk van die kanalen. Dat biedt je de volgende voordelen:

  • Je kunt je boodschap precies aansluiten op wat en hoe je op elk kanaal communiceert;
  • Je kunt je aanbiedingen eenvoudig personaliseren. Zo kun je een nieuwsbrief met naam richten aan de ontvanger: ‘Beste mevrouw Jansen’. Als de landingspagina dan ook goed aansluit bij haar behoeftes, voelt mevrouw Jansen zich persoonlijk aangesproken;
  • Je kunt een bepaalde doelgroep aanbiedingen op maat doen. Bijvoorbeeld: ‘Speciaal voor onze facebookvrienden hebben wij een schitterende aanbieding’. Bezoekers kunnen dan alleen via dat kanaal bij deze aanbieding komen.

Hoe maak je betalende klanten van websitebezoekers?

Je hebt als ondernemer een goed beeld van de doelgroep en een heldere website. De basis is op orde. Maar nu. Je wilt meer websitebezoekers zonder daarvoor (al teveel) te betalen. En dan wil je deze bezoekers omzetten naar betalende klanten. Hoe doe je dit? Waar begin je?

Vraag nu gratis aan: ‘Maak betalende klanten van je websitebezoekers’

“De EV-rijder gaat voor duurzaamheid", zegt de VER. Maar wat zeggen de onderzoeksresultaten?

Gaan EV-rijders voor geld of duurzaamheid?

In de afgelopen jaren is de EV stevig fiscaal gestimuleerd. In de komende jaren dreigen die voordelen te verdwijnen. "Als dat gebeurt, keert 54 % van...

Foto: Shutterstock

KPMG: Europese auto-industrie pessimistisch over toekomst

Leidinggevenden in de Europese auto-industrie zijn minder optimistisch over de toekomst, met maar 25% die positief kijkt naar winstgevende groei in...

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

NexDrive en TU Eindhoven: razendsnel opladen voor Le Mans

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) heeft met zijn EV-merk NexDrive een partnership aangekondigd met Student Team InMotion van de Technische...

Foto: Peter Roek

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt...

Johan van der Hoeven (CCO bij LKQ) en Lukas Stiefelhagen. Foto: LKQ

LKQ sponsort opkomend talent Lukas Stiefelhagen tijdens NXT Gen Cup

LKQ kondigt trots aan dat het officiële hoofdpartner wordt van de veelbelovende jonge coureur Lukas Stiefelhagen tijdens zijn deelname aan de NXT Gen...

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn...

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van K&K-marterbestrijding

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van...

Adana, de intuïtieve webapplicatie voor Mercedes-Benz, smart en BYD, breidt niet alleen haar service uit, maar ook haar productportfolio met...

SDS Carparts in Stekene, België.

Alliance Automotive Group Benelux neemt SDS Carparts in Stekene over

SDS Carparts in Stekene, tussen Antwerpen en Gent in Oost Vlaanderen, is overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). De...