Möller Autoschade heeft in Rotterdam en Schiedam maar liefst zes vestigingen, die behoren tot de top van de Nederlandse schadeherstelbranche. Autoschadeherstelbedrijven zijn van oudsher ‘urenfabrieken’; ze verkopen liever hun vakmanschap dan dat ze marge maken op het vervangen van onderdelen. “Maar dat wordt steeds moeilijker,” zegt Jeroen Noyen, voormalig operationeel manager van Möller Autoschade. “De tarieven zijn wel iets gestegen, maar de salarissen ook. Bovendien hebben we te maken met andere uitdagingen: auto’s zijn moeilijker te herstellen, raken sneller total loss en het aantal groene polissen met gebruikte onderdelen neemt af.”
Wij bestellen bijna al onze bruggen, lasapparatuur, verbruiksmateriaal en gereedschap bij MSH-Equipment”
MSH-Equipment als partner in groei
Möller Autoschade pakt deze uitdagingen aan met behulp van een jong team en gerichte investeringen in apparatuur en kennis. Daarbij doet het bedrijf een beroep op MSH-Equipment uit Zwaag. Deze leverancier heeft al bijna dertig jaar ervaring met het importeren, adviseren en plaatsen van apparatuur voor autoschadeherstellers.
Daarnaast levert MSH-Equipment gereedschap en verbruiksmaterialen, en is het bedrijf uitgegroeid tot specialist in het inrichten van werkplaatsen voor schadeherstelbedrijven. Jeroen Noyen: “Wij bestellen bijna al onze bruggen, lasapparatuur, gereedschappen en verbruiksmaterialen bij MSH-Equipment.”
Techniek en advies gaan hand in hand
Als Möller Autoschade bij MSH-Equipment iets niet kan vinden, wordt uitgeweken naar PartsPoint. Jeroen Noyen: “PartsPoint biedt een iets ander assortiment. Over beiden zijn wij tevreden: de kwaliteit is goed, de prijs is goed, dus ik hoef niet verder te zoeken.”
MSH-Equipment is in 2023 onderdeel geworden van Alliance Automotive Group, waartoe ook PartsPoint behoort. Noyen staat volledig achter deze ontwikkeling. “Alliance Automotive kijkt naar de behoeften van de markt en speelt goed in op toekomstige ontwikkelingen: van elektrische auto’s tot nieuwe hersteltechnieken. Door de toenemende complexiteit van schadeherstel zijn innovatieve technieken onmisbaar geworden. Ze verhogen de kwaliteit van het werk en verlagen de arbeids- en materiaalkosten.”
Het is belangrijker dan ooit dat we een gezonde relatie hebben met leveranciers, klanten en dealers”
Zonder informatie geen goed herstel
Möller Autoschade is aangesloten bij Schadenet en richt zich voornamelijk op de gestuurde schadestroom. Jeroen Noyen: “Dat betekent dat hier veel leaseauto’s binnenkomen; jonge auto’s waarvan zelfs dealers nog niet altijd weten hoe de nieuwste technieken werken en hoe die bij schade te herstellen zijn. Je begrijpt dat informatie dan cruciaal is, maar toegang tot fabrieksinformatie is niet altijd vanzelfsprekend. Het is daarom belangrijker dan ooit dat we een gezonde relatie hebben met leveranciers, klanten en dealers.”
Möller Autoschade wil alleen kwalitatief goede apparatuur en verbruiksmaterialen aanschaffen. “Wij stellen het op prijs als een leverancier ons waarschuwt wanneer bepaalde producten minder geschikt voor ons zijn. Als ik bij MSH-Equipment advies krijg en zelf op onderzoek uitga, vind ik geen betere partij. Het advies is goed en ze doen wat ze beloven.”
Verschuiving van uren naar onderdelen
Moderne auto’s zijn uitgerust met radars, sensoren, camera’s, lidars - soms wel achttien camera’s en dertig rijhulpsystemen per auto. Autofabrikanten bepalen of en hoe iets gerepareerd mag worden, wat de complexiteit aanzienlijk verhoogt. Jeroen Noyen: “Neem kunststof bumpers. Sommige autofabrikanten staan niet toe dat een bumper wordt gerepareerd. Wij mogen bumpers dan alleen in kleur bestellen en monteren. Wij zouden ze liever zelf herstellen en verdienen liever op de uren dan op de marge.”
Een andere uitdaging is dat binnen één auto vaak diverse materiaalsoorten worden gebruikt, zoals aluminium, ijzer, verschillende soorten staal en kunststoffen. “Dat betekent dat we de ene keer lijmen of schroeven, en de andere keer nagelen of lassen. Ook hier schrijft de autofabrikant precies voor wat we moeten doen. Dat vraagt om een andere manier van werken, waarin precisie, techniek en samenwerking cruciaal zijn.”
Met de juiste partners en een scherpe focus op kennis, techniek en mensen blijft Möller Autoschade toonaangevend in schadeherstel”
Toekomstbestendig schadeherstel
Om efficiënter te werken en kosten te besparen, investeert Möller Autoschade in innovatieve technieken. Zo werd onlangs het GYSPress Rivet-apparaat bij MSH-Equipment aangeschaft. Dit is een verrijdbaar werkstation voor het aanbrengen van klink- en popnagels. Daarnaast is ook het Spanesi-uitdeuksysteem met lijmtechniek, inclusief trolley, van MSH-Equipment in gebruik genomen.
De lijmpads zijn er in verschillende vormen en bevatten schroefdraad, zodat aan de Flashtrektoren zowel gedoseerd als met kracht kan worden getrokken. “Het zijn flinke investeringen, maar we verkorten de hersteltijd aanzienlijk en behalen een hogere eindkwaliteit,” aldus Noyen. Bij elk apparaat hoort ook vakkennis. Daarom leent Möller Autoschade geen apparatuur uit aan andere vestigingen, maar gaat de auto naar de vestiging waar deze het beste kan worden hersteld.
Precisie door partnerschap
De schadeherstelbranche is volop in beweging, en bedrijven als Möller Autoschade moeten continu anticiperen op nieuwe technieken, strengere richtlijnen en hogere verwachtingen. Möller Autoschade wil voorbereid zijn op de volgende generatie auto’s. Goede leveranciers helpen je vooruit te kijken en dat lukt alleen als je partners hebt die dezelfde ambitie delen. Precisie is geen toeval, maar het resultaat van een sterke samenwerking.
Jeroen Noyen: “Ik word altijd blij als ik met MSH-Equipment bel. Het is een fijne organisatie die in veel opzichten een spiegel van onze eigen organisatie is. Daarom klikt het zo goed. Met de juiste partners en een scherpe focus op kennis, techniek en mensen blijft Möller Autoschade ook in de toekomst toonaangevend in schadeherstel.”
Voordelen van MSH-Equipment
- Voorop in schadeherstel
De beste innovaties zijn snel opgenomen in het assortiment. "We laten ons onder andere inspireren door de bezoeken aan diverse beurzen in binnen- en buitenland. Ook worden de monteurs en accountmanagers regelmatig getraind waardoor ze zich de nieuwste technieken eigen maken." - Compleet assortiment
Het meest complete assortiment; van lasapparatuur tot hefbruggen en van reservewielen tot slijpschijven. Op de website en in de full colour catalogus word je op een heel eenvoudige manier door het complete assortiment geleid. - Vrijblijvend advies op maat
De klant wordt met raad en daad ondersteund. "We geven regelmatig demo’s op locatie en we denken mee welke oplossing voor de klant de beste investering is. In Zwaag kan de klant zelf apparatuur testen testen in een uitgebreide showroom." - Eigen servicedienst voor onderhoud en storingen
In de goed uitgeruste werkplaats worden reparaties uitgevoerd. "Maar ook voor installaties, storingen en onderhoud op locatie ben je bij MSH aan het juiste adres. De monteurs bedienen een werkgebied van Groningen tot Maastricht." - Voor al uw trainingen op schadeherstelgebied
Als je op een juiste manier werkt met de apparatuur dan levert dit veel werkplezier en reductie in arbeidstijd op. "Wij bieden trainingen aan van (kunststof) lassen tot uitdeuken zonder spuiten, van lijmtechniek tot interieurreparatie, laagdrempelig en tegen een aantrekkelijke prijs. Geschikt voor de doorgewinterde autoschadehersteller tot de instapper met een carrièreswitch."
Wil je in contact komen met Alliance over MSH-Equipment. Voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek? Vul dan onderstaande gegevens in. Alliance neemt zo snel mogelijk contact met je op.
Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group.