De meeste accu's gaan in de zomer kapot, maar je merkt het pas in de winter. De auto start slechter wanneer de loodplaten van de accu door leeftijd en veroudering zijn aangetast door sulfaat of corrosie. Elke temperatuurstijging van 10°C verdubbelt de chemische reactiesnelheid, waardoor veroudering versnelt bij hoge temperaturen. De problemen ontstaan als het kouder wordt; bij een temperatuurdaling van één graad Celsius verliest de accu één procent aan energie. Dat maakt accuprestaties dus voorspelbaar.
Weet wat je meet - en waarom
Conventionele SLI-accu's (Starting, Lighting, Ignition) zitten graag honderd procent vol. EFB- en AGM-accu's daarentegen bufferen energie en zijn meestal niet voller dan zestig procent. Het meten van de laadtoestand (State of Charge, SOC) heeft bij EFB- en AGM-accu's dus weinig zin. Het heeft overigens bij elektrische auto's ook geen zin om de koudstartstroom (CCA, Cold Cranking Ampères) van 12V-accu's te meten, omdat EV's immers geen startmotor hebben. Weet dus wat je meet en wat je kunt verwachten. Stel dat een volledig geladen accu 13,8 V aangeeft. Bij 13,3 V ben je al vijftig procent van de capaciteit kwijt, want elke tiende volt staat gelijk aan tien procent laadtoestand. Het is waar dat een accu bij 0 volt helemaal leeg is, maar bij 12,8 volt is diezelfde accu ook al ontladen.

Gezondheid belangrijker dan laadtoestand
Voor EFB‑ en AGM‑accu's is de gezondheidstoestand (State of Health, SOH) veel relevanter dan de ladingstoestand. Bij de SOH-test wordt de accu tijdelijk licht belast om te controleren of het zijn spanning vasthoudt en de cyclische belasting aan kan. De accutester let op de koudstartstroom (CCA), de reservecapaciteit (Ah) en de laadacceptatie (CA). Hoe meer lood in de accu, hoe groter de reservecapaciteit. Het aantal en het oppervlak van de loodplaten bepalen de koudstartstroom.
Accufalen is voorspelbaar
In de afgelopen twintig jaar is het aantal elektrische verbruikers in auto's met 750 procent gestegen. In combinatie met extreme temperaturen, korte ritten en lange stilstand zorgt dit voor flinke accubelasting. VARTA adviseert daarom om bij elk werkplaatsbezoek standaard een accutest uit te voeren. Als je het combineert met een onderhoudsbeurt kost het nauwelijks tijd. Met goed meetapparatuur kun je accufalen zien aankomen. "Hoezo, mijn accu is niet goed meer? Hij start toch nog?" Klopt, tot de eerste koude ochtend. Een test liegt niet. De meetresultaten vertellen je wanneer het eind van het acculeven in zicht komt.
Zorg dat jij de accu verkoopt
Leg de testresultaten vast in het klantdossier en bespreek ze, ook als ze positief zijn. De juiste accu kun je hier gemakkelijk opzoeken . Bedenk dat de Wegenwacht jaarlijks tienduizenden accu's verkoopt. Wie zelf test, verkoopt ook zelf. Wacht niet tot de Wegenwacht jouw klant een accu verkoopt.
Dit artikel is gesponsord door VARTA.