Met een uitgekiend additievenpakket creëert Champion, onderdeel van Wolf Oil Corporation NV, een robuust pantser dat motoren beschermt: Adaptive Shield Technology. “De kwaliteit van basisolie en additiefpakketten is zó veel beter geworden, dat behalve minder slijtage en een langere levensduur, ook een verlenging van de verversingstermijn mogelijk is,” zegt chemicus ir. Johan Van Hove, die werkt voor de zustermerken Wolf en Champion. Wolf Oil Corporation NV werd in 1955 opgericht in België en is inmiddels actief in meer dan 130 landen.
De viscositeitsrevolutie
De eerste trend: motoren worden kleiner, terwijl het vermogen toeneemt. De tweede: oliën worden steeds dunner. Johan Van Hove legt uit: “Smeermiddelen hebben een grote invloed op de energie efficiëntie. Populair gezegd: hoe dunner de motorolie, hoe efficiënter de motor wordt gesmeerd. Bij lage viscositeit is een sterke oliefilm cruciaal. Een uitstekende vloeibaarheid garandeert ook bij een koude start optimale bescherming. Olie met een lagere viscositeit voorkomt slijtage, bespaart brandstof én kosten, en zorgt voor een lagere CO2-uitstoot.”
Remmen in milliseconden
Een voorbeeld van een olie met lage viscositeit is de Champion Eco Flow OW-8 GLV-1 (Gasoline Low Viscosity). Deze olie voorkomt LSPI (Low Speed Pre-Ignition) - de ongecontroleerde verbranding van kleine koolstofdeeltjes. Van Hove: “Toen wij deze olie in 2023 introduceerden, was de vraag naar 0W-8 nog beperkt, maar de markt ontwikkelt zich razendsnel. Lage viscositeit is de toekomst, omdat het brandstofbesparend is.
En denk ook eens aan de reactietijd in het geval van veilig remmen,” vervolgt hij. “Bijvoorbeeld bij de nieuwe Champion Fluid DOT 4 LV-remvloeistof. Deze remvloeistof is geschikt voor auto’s met ABS, ESP en ASR, en biedt bij lage temperaturen een veel snellere reactietijd dan een ‘normale’ DOT 4.”
Champion denkt vooruit
Bij Wolf en Champion werken echte petrolheads - maar met oog voor de toekomst. In oktober 2024 introduceerde Champion het E-PULSE gamma voor elektrische auto’s. Van Hove: “Elektrische auto’s stellen unieke eisen aan e-motoren en koelsystemen, vooral op het gebied van thermische stabiliteit. E-PULSE omvat drie transmissieoliën, drie koelvloeistoffen - voor zowel directe als indirecte koeling - smeervetten voor lagers en een speciale remvloeistof.”
Hergebruikte olie voor topprestaties
Champion beperkt de milieu-impact met slimme innovaties. Veel producten zijn leverbaar in een bag-in-box-verpakking, waarbij de olie in een plastic zak zit die verpakt is in een kartonnen doos. Een slimme keuze, want dit bespaart negentig procent afval.
Daarnaast ontwikkelde Champion twee hoogwaardige motoroliën voor de autosport: Champion Pro Racing Ester 0W-40 MS en Pro Racing Ester 10W-60 FS. “Deze motoroliën zijn gemaakt van Re-Refined Base Oils, dus van gebruikte olieproducten. Ze zijn van zulke hoge kwaliteit dat ze kunnen concurreren met basisoliën uit API-groep 1 en 2. Om dat te onderstrepen zijn we officiële smeermiddelenpartner van Comtoyou Racing, ondersteund door Aston Martin.”
Dit artikel is gesponsord door Wolf Oil.