ACPS Automotive Services heeft technologie beschikbaar gemaakt die voorheen alleen verkrijgbaar was als premium uitrusting voor nieuwe voertuigen. De fabrikant is wereldleider op het gebied van trekhaken en biedt nu ook een volledig elektrisch wegkantelbare trekhaak aan voor de aftermarket. “De Oris E3 stelt nieuwe normen op het gebied van gebruiksgemak en snelheid: met één druk op de knop zwenkt de innovatieve trekhaak binnen enkele seconden automatisch in en uit, een duidelijk voordeel ten opzichte van vaste, afneembare of handmatig inklapbare systemen. Als de trekhaak niet wordt gebruikt, verdwijnt de kogelhals uit het zicht achter de bumper - volledig automatisch met één druk op de knop. Het systeem wordt eenvoudig bediend via een schakelaar in de bagageruimte”, legt Alexander Schrammen van het technische ondersteuningsteam bij ACPS Automotive Services uit.
Veiligheidsmechanismen
De volledig elektrisch wegkantelbare trekhaak heeft ook geavanceerde veiligheidsmechanismen die onjuiste bediening door de eigenaar van het voertuig voorkomen. “Deze omvat onder andere. een anti-knelbeveiliging tijdens het in- en uitzwenken van de trekhaak, evenals het voorkomen van het zwenkproces tijdens het rijden. Een visueel led en een pieptoon geven aan wanneer het systeem klaar is voor gebruik. Er is nog een ander veiligheids- en gemaksaspect: met de gepatenteerde Oris Fix4bike adapteroplossing van ACPS Automotive kunnen ook fietsen veilig en gemakkelijk op de Oris E3 trekhaak worden vervoerd”, zegt Schrammen.
Hoge contributiemarge dankzij simpele installatie
Met de Oris E3-serie brengt ACPS Automotive zijn expertise over van de Original Equipment Fabricage naar de onafhankelijke aftermarket.” Het innovatieve systeem is dan ook ontworpen om gemakkelijk door werkplaatsen te kunnen worden geïnstalleerd”, zegt Schrammen.
Het systeem is volgens hem net zo eenvoudig en ongecompliceerd te installeren als een conventionele trekhaak: “De installatietijd voor de volledig elektrisch wegkantelbare Oris E3 is iets langer dan voor een conventioneel systeem,” onthult Schrammen.”Maar de verkoopwaarde en dus de contributiemarge die een werkplaats ermee kan behalen, is onevenredig hoog.”
Hoe lang duurt het om de Oris E3 te installeren? Schrammen: “Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag, het hangt af van het automodel. Maar in de meeste gevallen hebben garages waarschijnlijk één tot anderhalf uur nodig om de trekhaak te monteren. Het aansluiten van de elektrische Kabelset, die is voor-gemonteerd op de Oris E3 op de boordcomputer van het voertuig neemt ook één tot anderhalf uur in beslag. Deze inspanning is echter ook nodig bij het monteren van andere, conventionele systemen. Het enige dat de werkplaats extra moet doen is de knop voor de bediening van de trekhaak in de kofferbak monteren. Voor de rest is het werk vergelijkbaar met dat voor alle andere trekhaaksystemen.

Werkplaatsvriendelijk
Schrammen noemt nog een doorslaggevend argument voor de volledig elektrisch wegkantelbare trekhaak. “Voor elk van onze E3-producten zijn er gedetailleerde installatie-instructies die je stap voor stap door het voertuigspecifieke installatieproces leiden. Ook zeer werkplaatsvriendelijk is dat de Oris E3 wordt geleverd in een compleet pakket, inclusief de besturingseenheden en de voertuigspecifieke bedradingsset.”
Dit zijn de volgens Schrammen de doorslaggevende voordelen van de Oris E3 voor werkplaatsen:

- Hogere toegevoegde waarde en aantrekkelijke marges
- Systeem ontworpen voor eenvoudige installatie
- Montagetijd vergelijkbaar met die van een conventionele trekhaak
- Voertuigspecifieke installatie-instructies begeleiden je stap voor stap door de installatie en codering
- Geleverd aan werkplaatsen als complete set inclusief regeleenheden en voertuigspecifieke bedradingsset, evenals gedetailleerde installatie- en bedieningsinstructies
- De Oris E3-serie maakt OEM-expertise en gebruiksgemak toegankelijk voor de werkplaats.
“Als bijzonder praktisch, veilig en innovatief systeem biedt de Oris E3 garages alle voordelen van een volautomatisch systeem dat oorspronkelijk alleen door een autofabrikant werd geïnstalleerd en een aantrekkelijke contributiemarge. En dit alles met maximale gebruiksvriendelijkheid en montagevriendelijkheid”, besluit Schrammen.”
Dit artikel is gesponsord door ACPS Automotive Services.