Gesponsord

Nieuwe revisie-filosofie ACTRONICS succesvol: er is een derde revisielijn

Nieuwe revisie-filosofie ACTRONICS succesvol: er is een derde revisielijn

Na de succesvolle lancering van de revisielijnen voor ABS-systemen en instrumentenclusters, is er nu een TCU aan de beurt: de DSG7. Dit is inmiddels al de derde revisielijn die bij ACTRONICS in gebruik wordt genomen. De nieuwe manier van reviseren voldoet overtuigend aan alle verwachtingen en daarom wordt deze kwaliteitsfilosofie met vertrouwen voortgezet.

De nieuwe revisielijn voor de DSG7-mechatronic is iets anders van opzet dan de revisielijnen voor ABS-systemen en instrumentenpanelen. Om het revisieproces voor de DSG7-mechatronic zo optimaal mogelijk te laten verlopen, is er bij deze revisielijn gekozen voor opdeling in meerdere sub-lijnen: een test- en controlelijn voor alle binnenkomende klantenunits, een lijn waarbij de revisie van de HCU (het hydraulisch gedeelte met kleppen) als continu proces wordt uitgevoerd en een lijn waarbij de revisie van de TCU (de computer) wordt uitgevoerd.

Deze splitsing biedt de mogelijkheid tot het vooraf opbouwen van voorraad. Dit maakt het proces niet alleen veel efficiënter, maar zorgt ook voor een kortere doorlooptijd: een defecte HCU kan hiermee direct uitgewisseld worden met een gereviseerd exemplaar uit voorraad.

Aparte lijn voor binnenkomende klantenunits

De binnenkomende klantenunit-lijn bestaat uit een demontage-station, twee geavanceerde simulatieplatforms en een montagestation met end-of-line-test. Bij binnenkomst wordt de TCU van de DSG7-mechatronic gescheiden. Hierdoor kunnen zowel de TCU als de HCU-separaat getest worden, wat veel voordelen biedt ten opzichte van het testen van een complete unit.

Beide simulatieplatforms zijn erop gericht om elke afwijking, hoe klein ook, bloot te leggen. Wordt er een afwijking in de TCU gevonden, dan doorloopt deze de revisie op de speciaal daarop ingerichte aparte revisielijn. Wordt er een afwijking in de HCU gevonden, dan kan deze á la minute uitgewisseld worden met een gereviseerde HCU uit voorraad.

Het revisieproces op deze lijn wordt afgerond met de eindmontage en de end-of-line-test. Want ook al worden zowel de TCU als de HCU separaat gereviseerd en getest, na montage willen we absoluut zeker weten dat de samengebouwde unit perfect functioneert. Mooi detail: tijdens de montage worden er ook (volledig automatisch) video-opnamen gemaakt. Deze beelden dienen als extra controlemiddel.

Revisielijn voor HCU’s

De nieuwe revisielijn voor de HCU van de DSG7-mechatronic heeft veel gelijkenissen met de moderne automatische processen die je tegenkomt bij de fabricage van nieuwe automotive-onderdelen. Het revisieproces is opgedeeld in meerdere eenvoudige stappen. Iedere stap heeft zijn eigen station met eigen adapters en eigen tooling en waar volledige automatisering mogelijk is, wordt dit toegepast. De overige stappen worden uitvoerig begeleid door software, instructies en waarschuwingssystemen.

De revisielijn voor HCU’s bestaat grofweg uit drie processen: het eerste proces waarbij een gebruikte HCU tot het kleinste detail wordt gedemonteerd, het tweede proces waarbij alle nog goede onderdelen uitvoerig getest en behandeld worden (reinigen, stralen, coaten etc.) en tot slot het derde proces waarbij een HCU weer volledig wordt opgebouwd uit behandelde én nieuwe onderdelen. Al deze werkzaamheden lopen continu door, waardoor nieuwe voorraad met een constante stroom kan worden opgebouwd. Zo zijn er dus altijd gereviseerde HCU’s voorhanden zodra er een HCU van een klant defect blijkt te zijn.

Revisielijn voor TCU’s

Als je op zoek bent naar iets van herkenning, dan zou je deze kunnen vinden bij de revisielijn voor TCU’s. Hier zijn namelijk nog stations te vinden waarbij het mogelijk is om handmatig te solderen. Maar dat is eigenlijk ook wel waar de vergelijking met de oude revisiemethode ophoudt. Afhankelijk van de gevonden defecten bij de entry test laat de software precies zien wat er aan de TCU moet gebeuren. En met de vooraf ingestelde microscopen kan de in een adapter geplaatste TCU tot op het kleinste detail gecontroleerd worden.

Bij de eindtest worden vervolgens alle functies volledig automatisch getest. En mocht een TCU niet meer te redden zijn, dan is het ook mogelijk om de software over te zetten naar een vers gereviseerde TCU van hetzelfde type. Al met al is de revisie van een TCU dus een erg omvangrijk proces en lijkt het nog maar weinig op hoe de revisie voorheen werd uitgevoerd.

Volledig operatief

De nieuwe revisielijn is inmiddels officieel in gebruik genomen. Alle stations, apparatuur en tooling functioneren naar behoren en het doorlopen van alle stappen in het proces verloopt volgens verwachting. Het opbouwen van voorraad verloopt dan ook voorspoedig. We zien nu al het positieve effect op de gemiddelde doorlooptijd. En dat dit effect op korte termijn alleen nog maar groter wordt, is natuurlijk een mooi vooruitzicht.

Dit artikel is gesponsord door ACTRONICS.

De hoogvoltage batterij in een hybride of volledig elektrisch voertuig kan stuk. Én je kunt zo’n batterij repareren.
EV

(PH)EV in de werkplaats deel 1: HV-batterij reparatie en balancering

"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Revisie van een ABS-computer. - Foto: ACtronics
Revisie

ACtronics ziet stijgende interesse in gereviseerde auto-onderdelen

Volgens ACtronics neemt de interesse in gereviseerde auto-onderdelen toe. In 2024 zag het bedrijf een groei van 23% in zoekopdrachten via hun platform.

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Brandend acculampje in de Vito. Het begin van een zoektocht met verrassingen. - Foto: GMTO
Diagnose, Reparatie & Revisie

Brandend acculampje Mercedes-Benz Vito blijkt accumulatief probleem |...

Bij de helpdesk van GMTO meldt zich een autobedrijf met een lastige storing: een Mercedes-Benz Vito 116 CDI uit 2028, met 2,1 liter zelfontbrander. De klacht: een brandend acculampje. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Problemen komen zelden alleen, zo blijkt maar weer uit deze diagnose.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplaats & Onderhoud

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Russel Younghusband Global Automotive Director van Getac. Foto: Getac
Diagnose, Reparatie & Revisie

Softwareontwikkelaar Getac ziet een 'AI-toekomst'

We zien het steeds vaker, nieuwe automodellen uitgerust met artificiële intelligentie, ofwel AI. Ook leveranciers van tools en equipment komen steeds vaker met producten die AI-ready zijn of AI-functies bevatten. Maar hebben deze AI-functies een toegevoegde waarde voor de werkplaats?