Nieuwe revisie-filosofie ACTRONICS succesvol: er is een derde revisielijn

Nieuwe revisie-filosofie ACTRONICS succesvol: er is een derde revisielijn

Na de succesvolle lancering van de revisielijnen voor ABS-systemen en instrumentenclusters, is er nu een TCU aan de beurt: de DSG7. Dit is inmiddels al de derde revisielijn die bij ACTRONICS in gebruik wordt genomen. De nieuwe manier van reviseren voldoet overtuigend aan alle verwachtingen en daarom wordt deze kwaliteitsfilosofie met vertrouwen voortgezet.

De nieuwe revisielijn voor de DSG7-mechatronic is iets anders van opzet dan de revisielijnen voor ABS-systemen en instrumentenpanelen. Om het revisieproces voor de DSG7-mechatronic zo optimaal mogelijk te laten verlopen, is er bij deze revisielijn gekozen voor opdeling in meerdere sub-lijnen: een test- en controlelijn voor alle binnenkomende klantenunits, een lijn waarbij de revisie van de HCU (het hydraulisch gedeelte met kleppen) als continu proces wordt uitgevoerd en een lijn waarbij de revisie van de TCU (de computer) wordt uitgevoerd.

Deze splitsing biedt de mogelijkheid tot het vooraf opbouwen van voorraad. Dit maakt het proces niet alleen veel efficiënter, maar zorgt ook voor een kortere doorlooptijd: een defecte HCU kan hiermee direct uitgewisseld worden met een gereviseerd exemplaar uit voorraad.

Aparte lijn voor binnenkomende klantenunits

De binnenkomende klantenunit-lijn bestaat uit een demontage-station, twee geavanceerde simulatieplatforms en een montagestation met end-of-line-test. Bij binnenkomst wordt de TCU van de DSG7-mechatronic gescheiden. Hierdoor kunnen zowel de TCU als de HCU-separaat getest worden, wat veel voordelen biedt ten opzichte van het testen van een complete unit.

Beide simulatieplatforms zijn erop gericht om elke afwijking, hoe klein ook, bloot te leggen. Wordt er een afwijking in de TCU gevonden, dan doorloopt deze de revisie op de speciaal daarop ingerichte aparte revisielijn. Wordt er een afwijking in de HCU gevonden, dan kan deze á la minute uitgewisseld worden met een gereviseerde HCU uit voorraad.

Het revisieproces op deze lijn wordt afgerond met de eindmontage en de end-of-line-test. Want ook al worden zowel de TCU als de HCU separaat gereviseerd en getest, na montage willen we absoluut zeker weten dat de samengebouwde unit perfect functioneert. Mooi detail: tijdens de montage worden er ook (volledig automatisch) video-opnamen gemaakt. Deze beelden dienen als extra controlemiddel.

Revisielijn voor HCU’s

De nieuwe revisielijn voor de HCU van de DSG7-mechatronic heeft veel gelijkenissen met de moderne automatische processen die je tegenkomt bij de fabricage van nieuwe automotive-onderdelen. Het revisieproces is opgedeeld in meerdere eenvoudige stappen. Iedere stap heeft zijn eigen station met eigen adapters en eigen tooling en waar volledige automatisering mogelijk is, wordt dit toegepast. De overige stappen worden uitvoerig begeleid door software, instructies en waarschuwingssystemen.

De revisielijn voor HCU’s bestaat grofweg uit drie processen: het eerste proces waarbij een gebruikte HCU tot het kleinste detail wordt gedemonteerd, het tweede proces waarbij alle nog goede onderdelen uitvoerig getest en behandeld worden (reinigen, stralen, coaten etc.) en tot slot het derde proces waarbij een HCU weer volledig wordt opgebouwd uit behandelde én nieuwe onderdelen. Al deze werkzaamheden lopen continu door, waardoor nieuwe voorraad met een constante stroom kan worden opgebouwd. Zo zijn er dus altijd gereviseerde HCU’s voorhanden zodra er een HCU van een klant defect blijkt te zijn.

Revisielijn voor TCU’s

Als je op zoek bent naar iets van herkenning, dan zou je deze kunnen vinden bij de revisielijn voor TCU’s. Hier zijn namelijk nog stations te vinden waarbij het mogelijk is om handmatig te solderen. Maar dat is eigenlijk ook wel waar de vergelijking met de oude revisiemethode ophoudt. Afhankelijk van de gevonden defecten bij de entry test laat de software precies zien wat er aan de TCU moet gebeuren. En met de vooraf ingestelde microscopen kan de in een adapter geplaatste TCU tot op het kleinste detail gecontroleerd worden.

Bij de eindtest worden vervolgens alle functies volledig automatisch getest. En mocht een TCU niet meer te redden zijn, dan is het ook mogelijk om de software over te zetten naar een vers gereviseerde TCU van hetzelfde type. Al met al is de revisie van een TCU dus een erg omvangrijk proces en lijkt het nog maar weinig op hoe de revisie voorheen werd uitgevoerd.

Volledig operatief

De nieuwe revisielijn is inmiddels officieel in gebruik genomen. Alle stations, apparatuur en tooling functioneren naar behoren en het doorlopen van alle stappen in het proces verloopt volgens verwachting. Het opbouwen van voorraad verloopt dan ook voorspoedig. We zien nu al het positieve effect op de gemiddelde doorlooptijd. En dat dit effect op korte termijn alleen nog maar groter wordt, is natuurlijk een mooi vooruitzicht.

Dit artikel is gesponsord door ACTRONICS.

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972...