Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel

Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel
Jan Kraaijeveld: “De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Bedrijven investeren in voorraadsystemen en -processen, maar hoe zit het met de investeringen in mensen? In tijden van crisis of economisch herstel is het trainen van mensen vaak het eerste wat afvalt. Dat kan anders, zegt Slimstock, maar hoe dan? En waarom speelt Slimstock graag het spel?

Wie werkt met statistiek, een abc-analyse kan maken en weet wat voor belangrijke leverancier of klanten achter de topartikelen zitten, kan een voorraad goed beheren. Bedrijven in de autobranche die daarmee te maken hebben, zoals auto-importeurs, grossiers en distributiebedrijven van auto-onderdelen, rekenen daarbij op Slimstock. Sinds 1993 is het bedrijf Europees marktleider. In het eigen opleidingscentrum in Deventer geeft het bedrijf trainingen (ook online).

De autobranche neemt een unieke plaats in, zegt Jan Kraaijeveld van Slimstock: “In sommige branches zijn tienduizend artikelen al veel, maar een partij zoals Alliance heeft misschien wel driehonderdduizend artikelen. De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar de voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Maak tijd voor opleiding

Slimstock geeft verschillende opleidingen, zoals masterclasses voor management (over strategie en beslisregels), operationeel voorraadbeheer (wanneer en hoeveel moet je bestellen?) en opleidingen voor inkopers en verkopers. De lessen zijn heel levendig, mede door het Slimstock Supply Chain-spel.

Als je niet direct kunt ingrijpen als zaken fout gaan, ben je te ver doorgeslagen in minimaliseren”

Jan Kraaijeveld: “In het spel simuleren we een keten van vier schakels: een fabrikant, groothandel, distributeur en een consument. Als één schakel uitverkocht is, ben je genegen om in de schakel vóór jou een grotere order te plaatsen. Je raakt gefrustreerd op de andere schakels in de keten - dat zijn de mensen die naast jou zitten - die vaak niet anders kunnen, omdat ook andere klanten bij die schakel bestellen. Het is maar een spel, maar iedereen begrijpt direct de complexiteit van voorraadbeheer.”

Pas op met minimaliseren

Eigenlijk lijkt dat spel heel veel op wat er momenteel gaande is: nergens personeel te vinden en overal lege schappen. Alles is efficiënt, geminimaliseerd en er hoeft maar iets te gebeuren of alles valt stil. Feitelijk geldt dat ook voor personeel, zegt Jan Kraaijeveld: “Het is niet efficiënt om teveel mensen in dienst te hebben, maar het kan wel effectief zijn. Ik pleit er daarom voor om veel zaken niet efficiënt, maar effectief op te lossen. Bij een minimale bezetting is iedereen bezig met zijn eigen werk en heeft niemand ergens tijd voor: niet voor nieuwe ideeën, niet om iets te veranderen en niet om storingen op te lossen. Je moet in staat zijn om direct in te grijpen als zaken fout gaan. Als dat niet kan door ziekte of vakantie van het personeel, dan heb je geen slagkracht meer en ben je te ver doorgeslagen in het minimaliseren.”

Tijd belangrijker dan geld

Voor een opleiding moet je de tijd nemen, maar als het drukker wordt of bedrijven gaan bezuinigen, vallen de opleidingsdagen als eerste af, terwijl je daar juist leert om jezelf te verbeteren.

Jan Kraaijeveld: “Wij halen alle barrières weg en hebben de opleidingen voor onze klanten gratis gemaakt. Het kost dus alleen nog maar tijd.” Een belangrijk deel van de training gaat over software, want Slimstock levert elke drie weken een nieuwe software-functionaliteit. De software is dus belangrijk, hetzelfde geldt voor de processen, die je onder controle moet hebben. Kraaijeveld: “Maar het enige dat echt uniek is zijn de mensen. Als je investeert in trainingen zullen uiteindelijk de prestaties beter worden en het kan altijd beter. Altijd.”

Dit artikel is gesponsord door Slimstock.

Lees ook:

Foto: Shutterstock

KPMG: Europese auto-industrie pessimistisch over toekomst

Leidinggevenden in de Europese auto-industrie zijn minder optimistisch over de toekomst, met maar 25% die positief kijkt naar winstgevende groei in...

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

NexDrive en TU Eindhoven: razendsnel opladen voor Le Mans

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) heeft met zijn EV-merk NexDrive een partnership aangekondigd met Student Team InMotion van de Technische...

Foto: Peter Roek

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt...

Johan van der Hoeven (CCO bij LKQ) en Lukas Stiefelhagen. Foto: LKQ

LKQ sponsort opkomend talent Lukas Stiefelhagen tijdens NXT Gen Cup

LKQ kondigt trots aan dat het officiële hoofdpartner wordt van de veelbelovende jonge coureur Lukas Stiefelhagen tijdens zijn deelname aan de NXT Gen...

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn...

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van K&K-marterbestrijding

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van...

Adana, de intuïtieve webapplicatie voor Mercedes-Benz, smart en BYD, breidt niet alleen haar service uit, maar ook haar productportfolio met...

SDS Carparts in Stekene, België.

Alliance Automotive Group Benelux neemt SDS Carparts in Stekene over

SDS Carparts in Stekene, tussen Antwerpen en Gent in Oost Vlaanderen, is overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). De...

NAPA is sinds 1925 uitgegroeid tot een geoliede organisatie met ruim 6.500 locaties én een welbekend merk binnen de Amerikaanse autosport (Nascar) Foto: Shutterstock

19-jarige Sam Jongejan nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland

Alliance Automotive Group Benelux kondigt racecoureur Sam Jongejan (2005) aan als nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland. De jonge coureur neemt komend...