Maaike Aleven: 'Voor een vrouw is een eigen autobedrijf best stoer'

Maaike Aleven: 'Voor een vrouw is een eigen autobedrijf best stoer'
Maaike Aleven: "We hebben een goede rolverdeling. Markus is keurmeester en doet de techniek; ik zorg voor het reilen en zeilen van het bedrijf.”

"Het komt op je pad, maar voor een vrouw is een eigen autobedrijf best stoer", zegt Maaike Aleven, eigenaresse van het autobedrijf dat door haar opa Bennie in 1936 is opgericht. Maaike heeft zich aangesloten bij Autoservice Totaal. Waarom eigenlijk?

Garagebedrijf Maaike Aleven is een universeel autobedrijf, waar auto's van alle leeftijden - ook klassieke Jaguars en Rolls-Royce's - welkom zijn. Maaike heeft samen met haar man Markus in 2016 het bedrijf van haar vader overgenomen. Maaike: "We hebben een goede rolverdeling. Markus is keurmeester en doet de techniek; ik zorg voor het reilen en zeilen van het bedrijf."

Makkelijk instappen

In al die jaren heeft Garagebedrijf Maaike Aleven zich nooit bij een formule aangesloten, al is Maaike's vader wel dealer geweest van Opel, Lada en Hyundai. Maaike: "Maar dan word je van alles opgedrongen en daar houden we niet van." Dat Maaike en Markus zich nu bij Autoservice Totaal hebben aangesloten, kostte hen weinig moeite. "Erik, onze grossier bij PartsPoint, heeft het voor ons geregeld. We zijn daar al jaren klant. Je moet op een gegeven moment met je tijd mee en dit was een makkelijke formule om in te stappen."

´Ze denken met je mee´

Maaike en Markus kregen een startpakket bestaande uit een muurschild en banier, een ruime keuze in promotiematerialen, drukwerk en een kledinglijn via de marketing webshop. "En via een eenmalige winactie, wonnen we zelfs bij Autoservice Totaal een mooie aanhangwagen, waar ik veel gebruik van maak. Wat mij ook positief heeft verrast was dat Autoservice Totaal vorig jaar ineens bijsprong met een coronapakket. Dat ze zo meedenken stellen we zeer op prijs. Ik had er niet om gevraagd, het gebeurde vanzelf."

Keuze uit deelformules

Autoservice Totaal is laagdrempelig en er wordt niets opgedrongen. Maaike: "Onze huisstijl heeft onderscheidende kleuren met veel paars. Dat is een krachtige kleur en ik had geen zin om dat te veranderen. Dat hoeft bij Autoservice Totaal gelukkig ook niet." Als Maaike en Markus meer ondersteuning willen, zouden ze een andere Automotive Alliance-formule kunnen overwegen: Autovakmeester bijvoorbeeld. Maaike: "Nee hoor, als we meer ondersteuning willen, kunnen we ook uitbreiden met deelformules, zoals Tech360. Dat bevalt ons goed."

Garagevergelijker.nl

Maaike Aleven doet ook mee met Garagevergelijker.nl. Wat is dat? "Mensen kunnen online een offerte aanvragen bijvoorbeeld voor een apk, een kleine of grote beurt, het vervangen van een distributieriem of koppelingsplaat, dat soort dingen. Onze prijs wordt automatisch gegenereerd op basis van ons uurtarief en de onderdelen die wij vervangen. De klanten krijgen dan op basis van hun postcode de offertes te zien van de bij Garagevergelijker aangesloten bedrijven. Ze geven zelf aan dat ze een afspraak willen maken. We krijgen er wel eens nieuwe klanten door."

Grip op de reputatie

"Mensen zijn hier geen nummer, wij zijn vriendelijk en leggen uit wat er gedaan is", zegt Maaike. Dat doet ze blijkbaar goed, want met Klantenvertellen (ook onderdeel van Autoservice Totaal) scoort Garagebedrijf Maaike Aleven een 9,7! "Als klanten de auto op komen halen vragen we altijd een emailadres. We hopen dat ze de beoordeling eerlijk invullen. Het zal nooit perfect zijn, maar we doen ons best." Met Klantenvertellen heeft Maaike grip op haar reputatie.

Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group Benelux.

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...