Elektrische auto in brand: hollen of blussen?
Er zijn tientallen berichten over elektrische auto's die in brand vliegen, maar fikken al die auto's zo maar op? En hoe blus je een elektrische auto?
Ik staar naar de ravage op de foto die mijn vriend mij stuurt via Whatsapp. Ik zie een auto tegen een tweekolommer gebotst, de motorkap doorboord door de auto die van de brug gevallen is...
Er zijn tientallen berichten over elektrische auto's die in brand vliegen, maar fikken al die auto's zo maar op? En hoe blus je een elektrische auto?
Ik heb ooit ergens gelezen dat als je in gevaar bent, je nooit 'Help!' moet roepen. Komt geen hond op af, hooguit schuift iemand een raam open en roept: "Kop dicht!" Nee, als je echt hulp nodig hebt moet je 'BRAND!' schreeuwen. Dat schijnt iedereen die het hoort te activeren en worden hulpdiensten acuut ingeschakeld.
Sinds 1 januari 1994 is de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) verplicht voor elk bedrijf dat medewerkers in dienst heeft. Of een bedrijf één of duizend personeelsleden heeft, maakt niet uit. Ook de aard van de werkzaamheden maakt geen verschil. Van makelaarskantoor en supermarkt tot verffabriek en autobedrijf, een actuele RI&E met een actueel Plan van Aanpak is wettelijk verplicht.