Autobedriuw Noardburgum: 'Met het oog op de toekomst naar Autovakmeester'

Autobedriuw Noardburgum: 'Met het oog op de toekomst naar Autovakmeester'
Klazine en Wytze: "We zijn sinds 2020 bij Autovakmeester aangesloten en het past goed bij ons."

Wytze de Vries en Klazina Storm van Autobedriuw Noardburgum hebben zich aangesloten bij Autovakmeester, de best-beoordeelde garageformule van Nederland. Zelfs met tweehonderd aangesloten professionele autobedrijven blijft Autovakmeester zoeken naar actieve ondernemers, die begrijpen dat de toekomst vandaag begint. Hoe zien Wytze en Klazina de toekomst?

Wytze de Vries was twaalf jaar toen hij in het garagebedrijf van de buurman begon te vegen en te sleutelen; hij was achttien toen hij in 2006 een eigen autobedrijf begon. Een paar jaar geleden kon 'Autobedriuw Noardburgum' (voor niet-Friezen: Autobedrijf Noordbergum) niet verder uitbreiden, maar vijftig meter verderop kwam er wel een bedrijfswoning met loods vrij. Wytze en Klazina kochten het direct, zetten daar hun garagebedrijf voort, maar droomden eigenlijk van meer. Inmiddels hebben ze naast hun loods ook een nieuw pand gebouwd.

Denk aan morgen

Wytze en Klazina waren nooit eerder bij een formule aangesloten, maar dachten vanwege de nieuwbouw en de uitstraling er wel regelmatig over na. Grossier Ferwerda (inmiddels PartsPoint) maakte hen enthousiast over Autovakmeester. Wytze: "We zijn sinds 2020 bij Autovakmeester aangesloten en het past goed bij ons. Wij waarderen de voordelen, zoals de trainingen via TECH360, de opleidingen via GMTO, de helpdesk en pass-thru diensten, maar ook het sparren met Autovakmeester-collega's." Wytze en Klazina kennen echter ook autobedrijven, die zich niet bij een formule willen aansluiten en zelfs geen BOVAG-lidmaatschap willen. Klazina: "Die ondernemers denken aan vandaag, maar niet aan morgen. Als je pas over vijf jaar begint met wat je nu al kunt voorbereiden, dan komt alles ineens en zijn anderen je voor. Bijblijven is moeilijk, maar een formule helpt je daarbij."

Lokale kampioenen

Bij Autobedriuw Noardburgum werken twee vaste technici, een vrouwelijke stagiair (niveau vier), Wytze en Klazina. Klazina: "We hebben ruim vierhonderd klanten en zijn goed in complexe zaken en diagnoses. We onderhouden personenauto's, bedrijfsauto's en kampeerwagens, maar ook rolstoelbussen inclusief het liftonderhoud en lesauto's inclusief het inbouwen van de dubbele bediening."

Autovakmeester is de formule van en voor de lokale kampioenen. Die bedrijven moeten het vaak hebben van mond-tot-mond reclame. Autovakmeester helpt Wytze en Klazina met een eigen website en optimaliseert via Youvia de vindbaarheid met actuele adres- en openingsgegevens op tientallen websites. Klazina: "Daar is Autovakmeester heel fanatiek in. Een mooie aanvulling!"

Klanten bouwen mee

Vaste klanten die voor een lampje of litertje olie komen, hoeven bij Autobedriuw Noardburgum niets te betalen. Die service werkt. "Het is hier niet: brengen, halen en pinnen", zegt Klazina. In Klantenvertellen (ook een onderdeel van Autovakmeester) scoren Wytze en Klazina een dikverdiende 9,6. Dankzij de QR-code laten klanten makkelijk een recensie achter. Om de loyaliteit van klanten te bevorderen helpt Autovakmeester met een Klantenkaart met gratis zomer- en wintercontroles en de Pechhulpkaart via AA-Team. "We verkopen de Pechhulpkaart voor 39,95 euro per jaar of geven het weg als wij regelmatig onderhoud mogen uitvoeren." Met diezelfde servicegerichte aanpak hebben Wytze en Klazina hun pand gebouwd. Klazina: "We hebben veel bedrijven in onze klantenkring meegenomen in het bouwproces: een bedrijf dat ijzeren spanten maakt, een bedrijf dat de beplating levert, een specialist in betonvloeren, een installatiebedrijf dat 35 busjes bij ons in onderhoud heeft... Allemaal klanten, die wij de kans hebben geven om mee te bouwen."

'Vertrouwen is onze kracht'

Klazina en Wytze hebben hun eigen ideeën over service en hoe je met klanten omgaat: een nette uitstraling, keuze uit verschillende soorten onderhoudsbeurten en natuurlijk beslist de klant zelf wat gedaan wordt. Klazina: "Wij houden klanten de hele dag via whatsapp met foto's op de hoogte van de ontwikkelingen. Ze krijgen een prijsopgave van eventueel extra werkzaamheden voordat we met de reparatie beginnen, zodat ze vooraf weten wat de kosten zijn. Na de reparatie laten we de defecte onderdelen zien, twee weken na een grote reparatie bellen of appen we om te vragen of alles naar wens is en bij complexe reparaties doen we een gratis nacontrole. Dat wordt gewaardeerd. Vertrouwen is onze kracht."

Wat ook gaat helpen is dat Autovakmeester de garantietermijn naar 36 maanden heeft uitgebreid ”

Wat ook gaat helpen is dat Autovakmeester de garantietermijn per 1 maart jl. van 24 maanden naar 36 maanden heeft uitgebreid. Wytze: "Dat is heel goed, de klant is tevreden en wij krijgen het netto bedrag plus de flatratetijd netjes uitgekeerd. Andere garagebedrijven in onze omgeving kunnen nooit tegen die 36 maanden garantie op."

Keuzes maken voor de toekomst

Goede ondernemers durven keuzes te maken. Autobedriuw Noardburgum is gestopt met de verkoop van auto's. Wytze: "Wij verkochten jarenlang honderd tot honderdvijftig auto's per jaar en daar hebben we veel klanten aan overgehouden. Wij bouwen het nu af, maar de nieuwe klanten blijven komen. Auto's verkopen blijkt dus niet noodzakelijk." Bovendien zijn de marge- en prijsontwikkelingen van gebruikte auto's zodanig dat je óf een hele grote marge moet hebben óf grote aantallen moet draaien. "En geen van beide past bij ons," zegt Wytze, die nog wel eens een zoekopdracht van een klant zal aannemen, maar zich nu wil concentreren op het onderhoud. Klazina legt uit waarom. "Wij moeten ons verder ontwikkelen, want er staat de komende jaren veel te gebeuren. Bij onze toekomst past de verkoop van auto's niet langer."

Nieuwste uitdaging: NexDrive

Elektrificatie is dé uitdaging voor het universele autobedrijf: geen olie, filters, bougies of aandrijfriemen meer en ook nog minder doorgangen, maar wel nieuwe kansen met ander werk, meer bandenslijtage, vaker carrosseriewerk, duurdere onderdelen en rem  en aircoservice wordt belangrijker. Alliance Automotive Group Benelux - de organisatie achter Autovakmeester - heeft voor een nieuwe generatie auto's een nieuw servicenetwerk opgericht: NexDrive. "We zijn er sinds vorige week bij aangesloten!", zegt Klazina enthousiast. NexDrive zorgt voor onderdelen, materialen, marketingondersteuning en hoogwaardige EV gereedschappen. Elke NexDrive-deelnemer is automatisch aangesloten bij TECH360, waar je de tweedaagse Hybrid/EV Pro praktijktraining volgt voor een NEN 9140-certificaat.

Wat doet Autovakmeester voor jullie?

Autovakmeester is actief met online marketing en sociale media-ondersteuning. Klazina post regelmatig zelf iets op Facebook, maar ook Autovakmeester zet een paar keer per maand Facebook- en Instagram-berichten op de profielen van de individuele Autovakmeesters. Marketingondersteuning vinden Wytze en Klazina op Marketing Portal van Autovakmeester. Klazina: "Vorige week bestelden we nog beach-vlaggen en giftboxen. Je ziet op Marketing Portal het programma voor de rest van het jaar en je zoekt uit wat bij je past." Zo kun je advertenties personaliseren, aanpassen en met één klik doorsturen naar de krant of sociale media. Voor 250 euro verzorgt Autovakmeester ook een huis-aan-huis krant in een oplage van vijfduizend exemplaren. Klazina: "De eerste keer kregen we heel veel reacties. Wij kiezen voor een wat grotere oplage vanwege de verspreiding in de omliggende dorpen."

Inzicht is belangrijk

Autobedriuw Noardburgum heeft zelf een aantal modules toegevoegd, zoals WESP, Leaseprof en NexDrive, die naadloos bij Autovakmeester aansluiten. WESP (Werkplaats Service Provider) is het softwareprogramma dat cijfers en data uit de garagesoftware haalt en dat vergelijkt met het landelijk gemiddelde. Zo zie je of je geld laat liggen op bijvoorbeeld airco-onderhoud of dat je jezelf uit de markt prijst of te kort doet. WESP maakt je attent op aircocontrole, op de leeftijd van de remvloeistof en adviseert je om de remschijven op te meten. Klazina: "WESP maakt ons bewust van alles. Eens in de drie maanden neemt iemand van WESP alles met ons en de monteurs door. Het is een mooi systeem, waar we heel blij mee zijn. Inzicht is belangrijk."

Wat vraagt Autovakmeester?

Een harde voorwaarde om je bij Autovakmeester aan te sluiten is een BOVAG-lidmaatschap, apk en een minimale omzet van vijftigduizend euro bij de PartsPoint- of Precisium-grossier (exclusief banden, olie en gereedschap). De lidmaatschapskosten bedragen 275 euro per maand en er is een eenmalige entreebijdrage van 965 euro. Een minder harde voorwaarde is dat een ondernemer zich moet thuisvoelen bij Autovakmeester. Met inmiddels tweehonderd aangesloten autobedrijven leert de ervaring dat dit vaak bedrijven zijn, die zich niet de wet laten voorschrijven, hun eigen prijzen bepalen en ondersteuning zoeken bij de manier waarop ze hun toekomst willen inrichten. Ze willen geen onzinverplichtingen, maar staan wel open om te leren van collega's, want de Autovakmeesters vinden regionale samenwerking belangrijk.

Wat levert Autovakmeester op?

Volgens Wytze moet je Autovakmeester als een compleet plaatje bekijken. Wytze: "Autovakmeester is een vijver waar je in kunt vissen: het ene bedrijf zoekt meer marketingondersteuning, een ander sluit zich aan om de uitstraling en weer een ander wil technische ondersteuning." De Autovakmeesters die bij WESP zijn aangesloten laten een omzetstijging van dik tien procent zien ten opzichte van vorig jaar; ook dat is een goed argument voor de best-beoordeelde garageformule van Nederland. Wytze: "Autobedrijven moeten goed voor hun klanten zorgen, zo weinig mogelijk fouten maken en zichzelf weten te onderscheiden. Dan red je het wel."

Dit artikel is gesponsord door Autovakmeester.

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...