Gesponsord

Gastvrijheid - hoe pak je dat aan? Kijk het webinar terug

Gastvrijheid - hoe pak je dat aan? Kijk het webinar terug
Hoe kom je er als ondernemer achter dat jouw gastvrijheid niet meer aansluit bij huidige behoefte van klant?

Klanten worden steeds mondiger en kritischer. Bovendien is het lastiger om ze naar een jouw autobedrijf te krijgen. Ook medewerkers veranderen, ze zijn soms veeleisender en ze hebben verschillende verwachtingen. Hoe ga je daar als werkgever mee om?

Een belangrijke factor die bij klanttevredenheid meespeelt is het bieden van gastvrijheid. Of beter gezegd: zowel klanten als medewerkers een aangename en welkome ervaring bieden. Gastvrijheid werkt namelijk twee kanten op: het is goed voor jouw klant en voor jouw eigen bedrijf.


Bekijk hier het webinar terug over gastvrijheid:


Hoe voldoe je aan gastvrijheid?

Je herkent het vast wel. Bepaalde gewoontes slijten erin bij jouw bedrijf. Jullie aanpak is ooit bedacht, maar is de laatste tijd niet altijd meer zo succesvol. Misschien omdat de laatste tijd de veranderingen razendsnel gaan of door personeelstekort of vanwege drukte. Toch merk je die veranderingen in jouw autobedrijf niet altijd op. Hoe kom je er als ondernemer achter dat jouw beleid niet meer aansluit bij huidige behoefte van klant? En die van je van medewerkers? Die vraag stelden we aan OOMT-adviseur René Bestevaar. Hij ziet een aantal aanwijzingen wanneer jullie gastvrijheid niet aansluit bij de behoefte van de vandaag-de-dag. “Je merkt het vooral wanneer je klanten gaat verliezen. Daarnaast kun je het ook zien aan je reviews, maar ook als een verkoopgesprek vaak over de factor ‘prijs’ gaat. Dan wordt er namelijk minder toegevoegde waarde geleverd aan de voorkant.”

Hoe kom je er als ondernemer achter dat jouw beleid niet meer aansluit bij huidige behoefte van klant?”

Drukte is geen excuus

Het valt hem op dat veel autobedrijven het druk hebben. Daarbij zouden ze volgens hem meer alert moeten zijn op gastvrijheid en vriendelijkheid. “Het is deels een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. Het tempo ligt daardoor hoog, waardoor klanten te snel geholpen worden of dat er te weinig wordt doorgevraagd.

Neem een storingslampje dat brand. Daarvoor kun je een klant naar de werkplaats laten komen, het vervolgens wegdrukken en zeggen: ‘ga maar weer rijden’. Maar je kunt er ook iets meer aandacht aan besteden door de auto uit te lezen, vertellen dat de klant gerust ermee kan doorrijden, maar dat er wel een nieuwe afspraak gemaakt moet worden. Dat laatste geeft veel meer vertrouwen. Als je er meer aandacht aan besteedt, dan wil een klant daar misschien ook wel voor betalen. En sluit de geboden gastvrijheid vanuit de ondernemer niet aan op de klant? Dan werkt dit ook door naar medewerkers.”

Communicatie is de start

Om te streven naar een betere gastvrijheid is een eerste waardevolle stap om als team bij elkaar te gaan zitten, adviseert René Bestevaar. “Wat betekent gastvrijheid voor onze klanten, wat verwacht je als werkgever van jouw team en van iedere medewerker? Dat zijn belangrijke vragen om over te spreken. Bekijk of een medewerker ook daadwerkelijk in staat is om die rol te kunnen vervullen. Of dat ze opleiding of begeleiding nodig hebben om in die positie te komen of om vertrouwen te krijgen.”

Hulp van een frisse blik

“Heb je hulp nodig voor een frisse blik van buiten? Dan kun je gebruikmaken van de OOMT Gastvrijheid Check. Een mystery shopper beoordeelt jouw bedrijf op tien verschillende onderwerpen en stelt daarbij de vraag: zou je klant willen zijn bij dit bedrijf? Hier kun je veel van leren, zowel als werkgever en ook als werknemer.”

Nieuwe medewerkers uit de horeca aantrekken, hun eventuele ontbrekende technische kennis werd aangevuld met trainingen ”

Bestevaar ziet dat Onafhankelijke Autobedrijven al slagen hebben gemaakt bij het invulling geven aan gastvrijheid. “Bijvoorbeeld door nieuwe medewerkers uit de horeca aan te trekken, hun eventuele ontbrekende technische kennis werd aangevuld met trainingen. Het centraal zetten van je klant? Dat is de kunst. Zo biedt een autobedrijf voor gebruikte auto’s een Grand Café, met gastvrouwen en met goede koffie. Zij gaan in gesprek met een klant, luisteren naar hun behoeften en inventariseren op die manier welke verkoper hierbij aansluit. Een goede zet.”

Betaalde service

“Gastvrijheid en klantvriendelijkheid hoeven geen geld te kosten, maar het moet juist geld opleveren”, sluit René Bestevaar af. “Ga eens na wat je allemaal weggeeft als service. Daarvoor gebruik ik tijdens trainingen een kwadrant: wat is goed/slecht voor het bedrijf en wat is goed/slecht voor de klant. Inventariseer dit eens en focus op wat goed is voor de klant en slecht is voor jouw bedrijf. Kun je dat verantwoorden? Dat steeds meer bedrijven hierbij nadenken over serviceabonnementen vind ik slim. Het is de ultieme vorm van het koppelen van gastvrijheid koppelen aan omzet.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…

Gesponsord
Gesponsord
Ondernemen

Gesponsord Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Gesponsord
Gesponsord
Ondernemen

Gesponsord "Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team"

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van Driel van het gelijknamige autobedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht. "Iedere week willen we stappen zetten."

Goed werk verdient een goede prijs. En goede uitleg natuurlijk.
Ondernemen

Wat is een gezond werkplaatstarief?

Hoe hoog is het gemiddelde werkplaatstarief? Wat rekenen autobedrijven voor milieukosten of voor het gebruik van de diagnosetester? Zijn de werkplaatstarieven in Nederland hoger dan die in België? Gaan ze omhoog in 2024? En zijn ze hoog genoeg voor een gezond werkplaatsrendement? AMT vroeg het aan meer dan 200 autobedrijven.

Gesponsord
Gesponsord
Ondernemen

Gesponsord Laat zien hoe mooi het autovak is: 'We verkopen vrijheid'

We mogen ons er best eens wat bewuster van worden hoe schitterend ons vak is, dus laten we dat ook eens uitstralen. Mirjam van der Rijt wil de positiviteit terug in de branche. "Laat zien hoeveel plezier je in je werk hebt. We verkopen immers vrijheid waar jouw klant van kan genieten!"

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Foto: ANP / Robin van Lonkhuijsen
cao

Stakingen bij autobedrijven door cao-conflict vakbonden en Bovag

Werknemers van motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven gaan vanaf komende dinsdag staken in een cao-conflict tussen vakbonden FNV en CNV en brancheorganisatie Bovag.

Opleiding & Training

WorldSkills bij Summa Automotive onder hoogspanning | VIDEO

Aanstormend autotechnisch talent maakte op 22 en 23 januari indruk tijdens de WorldSkills. 19 studenten autotechniek gingen van start, 9 wisten er een plek te bemachtigen in de finale.

Met merkonafhankelijke en toegankelijke videocontent willen 3M en Axalta een nieuwe standaard zetten voor de manier waarop operationele kennis binnen de sector kan worden gedeeld. - Foto: Shutterstock
Schadeherstel

Trainingsmodules voor autoschadeherstel van 3M en Axalta

3M en Axalta hebben samen een serie trainingsmodules ontwikkeld voor de autoschadeherstelindustrie. In de video's worden best practices gedeeld die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren.

Lachende gezichten. Links Educated!-ondernemers Leander Engelbertink en Wouter Van der Hurk, rechts Stepfan Griffioen (Bovag), Mark Leerdam (Hobéon) en Debby de Kock, Bovag Projectmanager Schade.
Opleiding & Training

Educated! officieel erkend als exameninstelling in schadeherstel

Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?

Foto: Shutterstock
Opleiding & Training

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland
Opleiding & Training

Valeo Tech Academy schoolt je bij op gebied van EV en ADAS

Valeo Tech Academy biedt technici trainingen in EV- en ADAS-reparaties met digitale modules en praktijkgerichte simulatoren.

Gesponsord
Gesponsord
Veilig werken

Gesponsord OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.