NexDrive: de volgende generatie auto's

NexDrive: de volgende generatie auto's
Het enthousiaste team van Autobedrijf Janssen gaat vol vertrouwen de uitdaging van de volgende generatie auto’s aan.

Elektrificatie is dé uitdaging voor het universele autobedrijf. Autobedrijf Janssen uit Rijsbergen heeft zich aangesloten bij NexDrive; Ilse Janssen legt uit waarom.

Jos Janssen begon in 1971 heel bescheiden vanuit een schuur een autobedrijf, dat zijn zoon Maikel en Maikel’s vrouw Ilse in 2018 hebben overgenomen. Autobedrijf Janssen heeft zich begin 2021 bij garageformule CarProf aangesloten en een half jaartje later ook bij NexDrive: het servicenetwerk van Alliance Automotive Group Benelux voor de nieuwe generatie auto’s.

Ilse: “We zijn ingestapt toen NexDrive nog in de startfase zat. Sindsdien is het team van NexDrive uitgebreid, komen er steeds meer tools en informatie beschikbaar en zijn er flinke inhoudelijke stappen gezet."

Ilse en Maikel Janssen gaan een EV-centrum bouwen om aan de hoge klantverwachtingen te voldoen.
Ilse en Maikel Janssen gaan een EV-centrum bouwen om aan de hoge klantverwachtingen te voldoen.

Welkom in Rijsbergen

Maikel en Ilse maken serieus werk van de elektrificatie en willen daarom dat de EV-rijders weten dat ze daar welkom zijn. NexDrive zorgt met marketingondersteuning, een websitelocater, online campagnes en een huis aan huis folder dat de klanten ook daadwerkelijk naar het autobedrijf komen. Ilse: “Dat is ook de reden dat wij ons hebben aangesloten bij NexDrive. Wij willen de mensen in Rijsbergen en omgeving laten weten dat ze met een elektrische auto bij ons terecht kunnen en dat ze er niet voor naar een dealer hoeven.”

NexDrive zorgt voor kennis, opleiding, onderdelen en gereedschappen om
de volgende generatie auto’s te onderhouden.
NexDrive zorgt voor kennis, opleiding, onderdelen en gereedschappen om de volgende generatie auto’s te onderhouden.

Het moet groeien

Maikel en Ilse hebben een goed bereikbare locatie met voldoende parkeergelegenheid, twee laadpalen met vier laadpunten, twee elektrische vervangend vervoer-auto’s en een deel van de werkplaatsvloer is geschikt gemaakt om aan elektrische en hybride auto’s te werken. Bovendien vullen ze hun showroom regelmatig aan met ingekochte hybride en elektrische auto’s.

Ilse: “We doen er alles aan, maar gemiddeld krijgen we twee elektrische auto’s per week in de werkplaats. Dat valt tegen, al is het een verdubbeling van vorig jaar.” Toch heeft Ilse geen spijt. “Het moet groeien. We moeten nu mee om over een paar jaar grote aantallen binnen te krijgen, dus nu investeren om straks niet buiten spel te staan.”

Wat staat autobedrijven te wachten ?

Elektrificatie is dé nieuwe uitdaging voor het universele autobedrijf: minder doorgangen, minder servicebeurten, minder reserve onderdelen, geen olie, geen filters, geen bougies en geen aandrijfriemen. Maar er zijn ook nieuwe kansen met ander werk. De bandenslijtage neemt toe (de vraag naar banden dus ook), er zal vaker carrosseriewerk aangeboden worden, de onderdelen zijn duurder en rem- en aircoservice worden belangrijker. NexDrive helpt autobedrijven met de reparatie en het onderhoud aan elektrische en hybride auto’s en zorgt voor onderdelen, marketingondersteuning en hoogwaardige EV-gereedschappen.

EV-centrum bouwen

Vijf jaar geleden werkte Maikel nog met twee technici, nu werken Maikel en Ilse met een enthousiast team dat bestaat uit veertien mensen. Daardoor is het pand dat in 2000 op de groei is gebouwd, nu aan de krappe kant.

Ilse: “We hebben plannen om op de grond hiernaast een nieuw EV-centrum te bouwen. Daar willen we alle elektrische auto’s onderhouden en alle software-updates uitvoeren. De overige werkzaamheden aan auto’s met verbrandingsmotoren blijven in dit pand. We brengen die scheiding aan, omdat we de klanten een andere omgeving willen aanbieden die aan hun hoge verwachtingen voldoet. Om het verdienmodel rond te krijgen, zal het uurtarief voor elektrische auto’s wel omhoog moeten.”

Opleiding en certificatie

Elke NexDrive-deelnemer is automatisch aangesloten bij TECH360, waar je een tweedaagse Hybrid/EV Pro praktijktraining volgt om diagnoses te stellen en reparaties uit te voeren volgens NEN 9140. Autobedrijf Janssen is ook partnerbedrijf van de ANWB, waar dezelfde NEN-certificering als eis wordt gesteld. NexDrive zorgt ook voor de juiste gereedschappen en materialen, zoals een Hybride Multimeter CAT III, isolerende handschoenen, afzettingsmateriaal (zes palen met 25 meter ketting) en een opbergkoffer. Is het autobedrijf al voorzien van deze materialen, dan kiezen de andere technici voor de twee trainingsdagen.

Gaat iedereen mee ?

Twee van de zeven technici van Autobedrijf Janssen hebben het nog niet zo op elektrische auto’s. Ilse: “We geven hen het vertrouwen dat ze nog jaren kunnen sleutelen aan brandstofmotoren.” Op dit moment zijn al twee monteurs gecertificeerd via de EV Pro-training en de rest begint er nu ook mee. Maikel koopt regelmatig elektrische auto’s met problemen, zodat de technici kunnen oefenen. Ilse: “De elektrische auto’s van de klanten zijn jong en hebben nauwelijks problemen, dus dit is een goede manier om ervaring op te doen. Bovendien vinden onze technici het leuk om met z’n allen aan zo’n probleemauto te werken. Er is niets dat we niet op kunnen lossen.”

'Praat over elektricificatie'

Autobedrijf Janssen is al meer dan vijftig jaar een begrip in Rijsbergen en omgeving. Bij universele bedrijven is de klant meer dan een kenteken, word je persoonlijker te woord gestaan en betaal je een eerlijke prijs voor degelijk vakmanschap. Autorijders hebben altijd de weg gevonden naar universele autobedrijven en dat zal met de elektrische en hybride auto’s echt niet anders worden. NexDrive helpt. Ilse: “Mijn advies? Praat over elektrificatie en betrek daar alle medewerkers bij. Dat hebben wij in het begin fout gedaan, maar medewerkers groeien pas mee als je de plannen deelt.

Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group Benelux

Als 4x4 krijgt de Rafale nieuwe onafhankelijke wielophanging achter. De twee varianten hebben allebei Alpine in de naam, en zijn altijd voorzien van Alpine-blauwe accenten. - Foto: Renault

Renault Rafale 4x4 PHEV met Alpine-saus

Met een reeks nieuwe modellen van klein tot groot timmert Renault aardig aan de weg. Als kroon op het gamma verschijnt nu de vorig jaar onthulde...

Productie van de Toyota Mirai in de Motomachi-fabriek van Toyota in Japan. De Mirai heeft een brandstofcel en was geen doorslaand verkoopsucces. - Foto: ANP

Toyota, Mazda en Subaru ontwikkelen verbrandingsmotoren voor e-fuel...

De Japanse automakers Toyota, Mazda en Subaru gaan nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkelen die niet alleen fossiele brandstof gebruiken, maar ook...

De people movers voor Roland-Garros zijn nog echte prototypes, met lidars op alle hoeken en overal ondersteunende camera’s volgens WeRide recept. - Foto: Renault

Autonome Renaults voor openbaar vervoer

Op proef zullen bij het tennistoernooi van Roland-Garros autonome shuttles van Renault rijden. Ze vervoeren passagiers tussen het tennisstadion en de...

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotor zullen in verschillende configuraties leverbaar worden en hebben
een actieradius die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten. - Foto: Volvo

Volvo trucks met waterstofverbrandingsmotor op komst

Volvo gaat vrachtwagens maken die op waterstof rijden. De Zweedse fabrikant wil de eerste waterstoftrucks in 2026 bij wijze van proef op de weg...

Een Polestar 5 preproductie-exemplaar tankte zijn StoreDot accupakket praktisch gesproken van ‘leeg’ naar ‘vol’ in tien minuten, met een snellader die echt snel kon blijven laden.

Snelladen in stroomversnelling: 600 km in 10 minuten

400 of misschien zelfs 600 kilometer rijbereik laden in tien minuten, da's effe wat anders dan thuis acht uur aan het speciale oplaadkastje hangen....

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast...

Dit plaatje geeft een idee van de opbouw van de achterwielaangedreven Alpenglow. De neon lichtstreep zou met licht- en kleursignalen informatie aan rijder en omstanders bieden. - Foto: Alpine

Waterstofverbranding voor CO2-vrij racen - Alpine zet eerste stap

Waterstofverbranding als alternatief voor racen met benzinemotoren, kan dat? Alpine probeert het met de Alpenglow Hy4. Nul CO2-emissie, maar wel het...

Foto's: Maserati

Oog voor techniek: Folgore is helemaal elektrisch en helemaal Maserati

In deze Oog voor techniek belichten we de Maserati Folgore, de volledig elektrische lijn van Maserati. Spannend?